Stannarindikering på bussar

Startat av Cyklisten, 03 januari 2013, 19:45:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Jag har börjat fundera på stannarindikering (den för passagerare) på bussar. Förr i tiden var de flesta bussar i Sverige byggda i svenska fabriker, så det var inga problem att ha ett fungerande system med knappar/lister/snören och en lampa med tillhörande skylt. Idag har man "bakat in" funktionen i CAN-systemet och texten 'stannar' visas eventuellt på hållplatsdisplayen, nästan alltid med en bra fördröjning. Våra Citelis i Eslöv har en riktig stannarskylt ovanför förarplatsen, men den är bortkopplad och det händer att förstagångsresenärer ropar till chauffören att denne ska stanna då de tror att det är knapparna i sig som inte tar. Jag har inte varit särskilt mycket utomlands och undrar om man inte har samma system i andra europeiska länder - såsom just Italien, Frankrike mm - där man får begära hållplatsuppehåll. Om så, varför blir denna funktion allt sämre på nyare bussar? Det är ju lågom trevligt att missa sin hållplats i vissa lägen.

Knut

Er väl beställaren som anger hur detta skal fungera. Vissa hovudmän har klara spec på hur ting skal fungera. Iallefall her i Norge.
Våra krav på detta er stenhårda, anger f¨rg på knapper, placcering. Lampars plassering osv

Cyklisten

Specifikationer finns ju i Sverige med, men de tolkas på väldigt olika sätt och tillförlitlighet är varierande... i mitt hemland Polen (om man nu ska jämföra med ett annat land) hade man vissa lågfrekfenta hållplatser märkta som "hållplats på begäran" i tidtabellen, stoppknappar fanns bara vid dörrarna med entingen en lampa inbyggd i knappen, eller en lampa vid förarhytten (det var mest förarhytter med skiljevägg då jag bodde där). Det var väldigt tydligt och fungerade alltid. Här är det nästan alla hållplatser som kräver knapptryckning men ändå fungerar det sämre. Ett i-landsproblem kanske, men det blir ganska irriterande om fler och fler bussbolag struntar i detta.

Ersa

Visst var det enklare förr. Ett gäng knappar (eller två snören), kablar till ett relä som slog till och skickade ström till en mekanisk klocka, och till 1-2 lamphus med texten "STANNAR". Detta gick bra ända fram till sent 1990-tal, men i början av 00-talet skulle allt prompt bakas in det övriga (allt mer avancerade) elsystemet. Det var väl vid samma tid som stora effektiva strålkastare med H4-lampor ersattes av små "designade" strålkastare med ineffektiva H7-lampor.

Jag förstår det inte, för jag kan inte tänka mig ett enda bussbolag som faktiskt vill ha alla system så avancerade att det blir svårt och dyrt att serva (läs: hålla dem vid liv) under åren. Är bussbolagen för dåliga på att ryta ifrån?

Bingoberra

Citat från: Cyklisten skrivet 03 januari 2013, 19:45:01 PM
Jag har börjat fundera på stannarindikering (den för passagerare) på bussar. Förr i tiden var de flesta bussar i Sverige byggda i svenska fabriker, så det var inga problem att ha ett fungerande system med knappar/lister/snören och en lampa med tillhörande skylt. Idag har man "bakat in" funktionen i CAN-systemet och texten 'stannar' visas eventuellt på hållplatsdisplayen, nästan alltid med en bra fördröjning. Våra Citelis i Eslöv har en riktig stannarskylt ovanför förarplatsen, men den är bortkopplad och det händer att förstagångsresenärer ropar till chauffören att denne ska stanna då de tror att det är knapparna i sig som inte tar. Jag har inte varit särskilt mycket utomlands och undrar om man inte har samma system i andra europeiska länder - såsom just Italien, Frankrike mm - där man får begära hållplatsuppehåll. Om så, varför blir denna funktion allt sämre på nyare bussar? Det är ju lågom trevligt att missa sin hållplats i vissa lägen.

I Jönköping finns separata "Stannar/Stop"-skyltar i runt 90% av bussarna som rullar i stadstrafiken. På majoriteten av bussarna visas de fem nästkommande hållplatserna (samt bussens GPS-position på en karta) på en TV-monitor (2 st i ledvagnarna) uppe i taket, och i ramen för monitorn sitter även en stoppskylt monterad. Resterande har vad jag minns stoppskylten längst framme ovanför vindrutan.
Vad jag vet är det bara åtta stycken bussar som har det system du beskriver, där "Stannar" endast visas växelvis i hållplatsdisplayen. Instämmer om att det är en dålig lösning, ibland visas inte texten och man får då gå fram och titta om stoppknappen på instrumentbrädan lyser.

Cyklisten

Och åter igen är vi inne på samma tankelinje, varför gör man alltför avancerade system som ska FÖRENKLA när de i själva verkerket försvårar... och kräver IT-tekniker istället för bussmekaniker. Fördelar med CAN-bus styrning sägs vara mindre antal kablar, bättre samspel emellan funktioner och lättare hantering, bara någon verkligen hanterar detta. Kontakt+relä var de enklaste systemen som gick att felsöka av en prao-elev. Just detta system kunde lämnas skilt grån det övriga, tycker jag, då det inte behöver påverka annan elektronik, men vissa tyckte bättre. Trafikbeställare verkar inte ens tänka på sådant, men det väcker så pass många irritationsoment  mellan passagerare och förare att det  borde vara ganska prioriterat. Mitt mail till Skånetrafiken har nog förfallit för länge sen, ska man kanske testa att skriva en insändare till den där röd-vita gratistidningen som publicerar allt möjligt ;)

Bingoberra: Jag har sett ett liknande system på tre av Nobinas stadsbussar i Malmö, en GPS-karta till vänster, "Stannar" skylt i mitten samt nyheter på en skärm till höger. Men detta är bara på prov och ska nog inte utvecklas

Nupski

Vissa Volvo med ELSY-noder som GS hade så aktiverades inte "STANNAR" om föraren hade blinkersen påslagen  ::)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 03 januari 2013, 21:22:57 PM
Visst var det enklare förr. Ett gäng knappar (eller två snören), kablar till ett relä som slog till och skickade ström till en mekanisk klocka, och till 1-2 lamphus med texten "STANNAR". Detta gick bra ända fram till sent 1990-tal, men i början av 00-talet skulle allt prompt bakas in det övriga (allt mer avancerade) elsystemet.

Och går vi tillbaka till 50-talet var det vanligt att det bara fanns ett par knappar, gärna i taket, att trycka på och då ljöd en hiskelig ringsignal genom hela bussen och föraren hade att utifrån detta komma ihåg att stanna vid nästa hållplats. Den kunde ju i extrema fall komma en halvmil efter det att någon tryckt på knappen. Någon Stannar-skylt fanns inte och inte någon indikering hos föraren.

Jag har trots mycket bussåkande de senaste tio åren inte märkt att det skulle vara några ökande problem med funktionen av stoppknapparna. Snarare tvärtom.

Vilket alltså inte gick. Det lär ha hänt att folk fick åka med till ändhållplatsen och sedan betala för ny resa för att nå sin hållplats på återvägen.
Däremot kan de vara lite svåra att hitta ibland. Man skall ju inte behöva ta på sig läsglasögonen för att identifiera stoppknappen utan den bör vara tydligt utmärkt i gult och/eller rött.

Bussfanatikern

Nobinas bussar på Grön Express har det där dumma systemet med "stannar" i den främre hållplatsdisplayen men det finns också en lampa med texten "Stop" ovanför den. Trist nog är det bara på vissa av bussarna som man har kopplat in den.
En gång när jag åkte så hade buss-pc:n tagit semester med svarta skyltar utvändigt och svarta displayer invändigt som följd. Turligt nog så var stopp-lampan inkopplad på just den bussen och det var guld värt eftersom att man då kunde se om det var plingat eller ej.
Andra gånger när jag har åkt så har antingen den främre displayen varit sönder eller stannar inte visats men det var inte alltid som lampan var i bruk.

Olof Lagerkvist

Citat från: Bussfanatikern skrivet 04 januari 2013, 23:33:19 PM
Nobinas bussar på Grön Express har det där dumma systemet med "stannar" i den främre hållplatsdisplayen men det finns också en lampa med texten "Stop" ovanför den. Trist nog är det bara på vissa av bussarna som man har kopplat in den.
En gång när jag åkte så hade buss-pc:n tagit semester med svarta skyltar utvändigt och svarta displayer invändigt som följd. Turligt nog så var stopp-lampan inkopplad på just den bussen och det var guld värt eftersom att man då kunde se om det var plingat eller ej.
Andra gånger när jag har åkt så har antingen den främre displayen varit sönder eller stannar inte visats men det var inte alltid som lampan var i bruk.

Jag åker också regelbundet med Grön Express och detta med stannarindikeringen ger verkligen någon form av lotterikänsla. Det verkar finnas alla varianter av inkopplad "STOP"-lampa ovanför displayen, texten "Stannar" som rullar med i destinations- och hållplatsdisplayen, plingljud och/eller "stannar vid xyz" som hörs i hållplatsutropen, eller någon eller alla av dessa ur funktion. Det känns tyvärr som att operatören prioriterat detta alldeles för dåligt. Ta ett rejält tag i problemet och fixa. Det kan inte vara omöjligt att få det att fungera!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Bussfanatikern

Om man kopplar in stopp-lampan på samtliga bussar så är ju det största problemet löst och dessutom blir det enhetligt också.

torrentjohan

Åkte ÖTRAF linje 540 i förrgår med en Scania Vest, där var det indikering för passagerare att man tryckt på stopp. Vad är anledningen till det, känns lite dumt..?

yngrot

Återigen  "det var bättre förr"  .. en rejäl stannarlina och  2 st kontrollampor hos föraren och 2 "stannarskyltar" i taket .. vad mer behövs??   Jo ett hederligt pling till föraren inte som nu att de flesta har nån digital ljud.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ronald M. Jannesson

...eller som den Hybrid-buss jag körde häromdan...ett fruktansvärt digitalt ljud på stannarsignalen som lät ungefär "PLANG; PLUNG; PLONG", högt så det störde både mig och en resenär. Bussen jag fick efter rast hade inget ljud alls på densamma. Så bra funkar det i verkligheten idag!!! :(

New_options

Här i Karlskrona har vi som bekant ett antal år gamla (tror de driftsattes 2005) Citaro. Samtliga har "Stannar-systemet" i det interna skyltsystemet + plus en lös skylt ovanför bakrutan (!)
Visuellt fungerar det oftast, men signalen (som väl ska vara en hjälp för blinda?) är det värre med. I vissa bussar är det ett ljud som får de flesta att dra på munnen. Det påminner om när du äntligen får loss en envis kork ur en flaska. I andra bussar är ljudet svagare och kommer först efter en och en halv minut efter det du tryckt på knappen. I ytterligare andra bussar fungerar inte skylten eller så ger skylten ingen info om att du tryckt på knappen

Man kan tycka att all teknik samlad på ett ställe må förenkla, vara praktiskt och billigare - och det är det. Så länge allt fungerar som det ska. Men när inte systemen är mer driftsäkra än de är idag så blir det mest av allt - en belastning. Tyvärr för tanken var god