Halvnya bussar på väg till Stockholm City (SL)???

Startat av J0han, 03 januari 2013, 01:22:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

J0han

Jag har hört ryckten på flera håll om att det kanske är på gång ett 30 tal bussar till City av årsmodell 2011 till Keolis, Detta är bussar SL har uppställda på någon plats och har dörrplacering 1-2-1 och är just detta som det hänger på om SL godkänner detta. Att dessa bussar har blivit aktuella är för att det knappt finns några reservdelar kvar till alla MaxCi som rullar på stan och att verkstaden inte vill fortsätta underhålla dessa bussar.

/ Johan

Omnilasse

Intressant i sådana fall. Om det inte bara är ett rykte eller önskan. Keolis har ju redan fått dispens för sina MaxCi. Det är ju också 46 stycken. Även om nyare bussar kräver färre reserv, skulle knappast 30 vagnar klara av att byta ut alla - 42 har man räknat med skulle behövas. Förfrågningsunderlaget lär väl redan vara klart inför upphandlingen, så man kan knappast få bussarna att med tvång övertas av en ny entreprenör efter Keolis i innerstaden. Tveksamt också om det är någon bra idé - det är ju trots allt förortsbussar - må vara att många av innerstadslinjerna är rätt "lugna".

Däremot är det ju sant att det står 30 bussar från Råsta och samlar damm. Tanken var ju att Arriva skulle ta över dessa för att ha som ersättning för avstängningen av Tvärbanan/Saltsjöbanan.  Nu har det ju talats om att avstängningen av Tvärbanan kan bli tvungen att skjutas upp pågrund av försenad leverans av signalsystem och då är det möjligt att Arriva inte längre är intresserade (möjligt att man hinner hitta en annan lösning).

Att man inte skrev in i avtalet att Arriva var tvungen att ta över dessa bussar - är ju dock en gåta. Givetvis gav det väl ett något billigare avtal och reglerna tvingande inte Keolis att redogöra för sitt önskemål att lämna tillbaka fordon förrän 3 månader före avtalets upphörande. Hittar man ingen lösning för dessa bussar blir det ju dyrt, så man kan ju tänka sig att det finns en vilja från olika håll att försöka få in dessa till innerstaden. Frågan är väl bara hur lösningen blir - om i sådana fall Keolis skulle hyra bussarna av SL? För jag tror ju knappast man är beredd att ta på sig fulla leasingansvaret för 1,5 års drift - om det inte är nödvändigt.   

Samtidigt är det väl klart att det är bättre att bussarna används än att de står avställda. Någon eftermarknad finns ju ändå inte för etanolbussarna och kan man inte få in dem i något annat avtalsområde, så får man väl göra vad man kan.



Carl Eric

På Finnberget/Kvarnholmen står det ett gäng boggivagnar av "landsbygdskaraktär" som iofs ser lite äldre ut än 2011... Karta: http://kartor.eniro.se/m/naiet
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mikey

Fast dom 30 vagnarna från 2011 som står oanvända är ju regionalutrustade ledvagnar. Det är väl inget att köra runt i innerstaden med?

BadTab

finns ju ett gäng ck230 4x2 som står i jordbro som rullade i råsta, kanske de skulle kunna hoppa in i innerstan, trots sin 1-2-1 dörrställning..?

P.Ek

Citat från: BadTab skrivet 03 januari 2013, 14:39:48 PM
finns ju ett gäng ck230 4x2 som står i jordbro som rullade i råsta, kanske de skulle kunna hoppa in i innerstan, trots sin 1-2-1 dörrställning..?

Menar du 4788-95?

Adrian Langemar

Det finns ju cirka 40 47xx-vagnar i Nyboda/Gubbängen med dörrställning 2-2-1 och etanol, är det inte bättre att flytta 30 av dessa till Hornsberg och flytta bussarna med dörrställning 1-2-1 till Nyboda/Gubbängen?

BadTab

Citat från: P.Ek skrivet 03 januari 2013, 14:59:54 PM
Menar du 4788-95?

Så kan de mkt väl heta, ja.. Har inte lagt så stor vikt vid numrena när jag varit in där i jobbet..

5783

Hur kan det vara brist på reservdelar till MaxCi när över 100 st har slopats?

J0han

Citat från: Daniel S skrivet 03 januari 2013, 20:08:29 PM
Hur kan det vara brist på reservdelar till MaxCi när över 100 st har slopats?

Inte så att alla dessa bussar har sålts vidare så det inte finns delar att ta av, sen vet ja inte om det är olika delar då det är olika årsmodeller som dom inte passar?

Nico

Citat från: Daniel S skrivet 03 januari 2013, 20:08:29 PMHur kan det vara brist på reservdelar till MaxCi när över 100 st har slopats?

Allt är relativt och vad det beror på blir mer av spekulationer. Vissa delar finns kanske i ett visst antal enheter efter att man plockat utrangerade vagnar på sådant som går att använda. Trots det så kommer det ändå bara finnas en viss begränsad mängd delar som man kan ta från varje vagn och när det är slut så är det slut. Är det så att vissa löpande reservdelar sedan tar slut så blir det kanske inte helt ekonomiskt att köpa på sig större partier.

I alla fall då inte så mycket att man då kanske riskerar att bli sittande med delar över när H18-vagnarna sedan är borta. Alternativet är då kanske att köpa in mindre partier till högre kostnader vilket då i sig kanske även ger längre stilleståndstider då man får vänta på delar? Man lär dock knappast satsa så jättemycket krut på så pass gamla vagnar så i vissa lägen kanske det blir mer ekonomiskt att ställa av vagnarna vartefter de tar slut...


Citat från: Johan Ek skrivet 04 januari 2013, 03:17:49 AMInte så att alla dessa bussar har sålts vidare så det inte finns delar att ta av...

Det var nog inte att vara så mycket att sälja vidare utan det blev väl Hölö mm. för de flesta, efter att de plockats på det som gick att återanvända, av de som utrangerats?

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman