Barnvagnsfrakt på Oskarshamnsvis

Startat av Bengt H, 02 januari 2013, 23:33:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Oskarshamns Omnibus AB hade gröna bussar med så exotiska destinationer som Amerika och Höghuset. Bolaget hade också ett alldeles eget sätt på vilket de transporterade barnvagnar. I varje fall har inte jag sett metoden användas av något annat bussbolag. Men först en trevlig representant för bolaget, H257, en Volvo B70508 med kaross från Svenska Karosseriverken i Katrineholm, byggd 1959. Bussen lär sedan ha sålts till Sven Carlsson i Gnosjö och för drygt tio år sedan såg jag den i ett mycket avställt skick långt ute på landet i Vetlandatrakten. Här står den på Stora torget och dagen för denna och de följande bilderna är den 2 april 1973. [årtalet rättat]

En resenär med barnvagn ville med och barnvagnen ställdes på det bakre bagageräcket. Vi ser mamman med barnet på väg in i bussen. Barnvagnen är som väl är tom.

Hur gjorde man med de bussar som inte hade något bagageräcke, något som gällde för de flesta? Vi står vid en hållplats på Hantverkargatan. Det är väl i närheten av "Höghuset"? Där väntar en resenär med barnvagn på buss H669, en Volvo B57 med VBK-kaross från 1970.

Aj, aj. Det fanns redan två barnvagnar med. Vad göra?

Nåväl en busschaufför på Oskarshamns Omnibus står aldrig rådlös. Fixat och klart! Men jag undrar fortfarande hur vagnarna ser ut när det är riktigt "söleväder" på vintern?

Björn Forslund

Annars var väl det vanliga att vagnen fälldes ihop och stoppades i skuffen (minus baby).
Kanske gjorde man så vintertid?

Bengt H

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 januari 2013, 23:39:35 PM
Annars var väl det vanliga att vagnen fälldes ihop och stoppades i skuffen (minus baby).
Kanske gjorde man så vintertid?

Så kan man ju ha gjort men lite bökigt blir det i stadstrafik när barnvagnarna står som spön i backen.

Gunnar D

Citat från: Bengt H skrivet 02 januari 2013, 23:33:20 PM
Här står den på Stora torget och dagen för denna och de följande bilderna är den 2 april 1974.

Charmiga bilder från en stad där jag vistades ibland i barndomen.
Men är det verkligen 1974 med tanke på de gamla regskyltarna?

/Gunnar

Bengt H

Citat från: Gunnar D skrivet 03 januari 2013, 08:17:51 AM
Charmiga bilder från en stad där jag vistades ibland i barndomen.
Men är det verkligen 1974 med tanke på de gamla regskyltarna?

/Gunnar

Nej, det är inte 1974, utan den 2 april 1973. Nu har jag rättat, tack för påpekandet.