SKF kör SKV

Startat av Mats Karlsson, 01 januari 2013, 17:48:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

SKF i Göteborg hade egna personalbussar på sin tid som for runt inne på fabriksområdet i Gamlestaden. Två av dessa var SKV City som hade köpts begagnade ca 1975. De var fd Linjebuss nr 620 och 622, vilka var numrerade SKF nr 11 resp 12.

Jag hittade dessa bussar när jag gjorde mitt examensarbete på SKF våren 1977. Eftersom det var fotoförbud inom fabriksområdet fick jag inte ta med egen kamera och fota bussarna, men det löste sig genom att en fotograf på metallografilabbet lovade ta sin Hasselbladare och gå ut och fota bussarna. Normalt fotade han mängder av smådetaljer i labbet, så det dröjde ett tag innan han fick lugn och ro att ta sig an uppgiften att rusta om sin Hasselbladare för att gå ut och fota betydligt större grejer. Inte förrän jag slutade mitt jobb på SKF blev det av och då hittade han bara den ena bussen. Det var väldigt hyggligt av honom att göra detta, för jag tror att han egentligen inte hade mandat att göra det. Hur som helst. Den ena bussen blev i varje fall dokumenterad och nu drygt 35 år senare får väl det hela anses preskriberat så att jag vågar lägga ut bilderna här. Jag tror inte att det finns något "känsligt" på dem, för man ser att han har försökt att inte få med något av omgivningen runt om som eventuellt kunde röja något.

Ola Almquist

Tänk att det har funnits så mycket spännande så nära min bostad. Att det funnits smalspårig industribana kände jag till men inte att det också fanns intressanta bussar. Jag är dock inte förvånad med tanke på industrins storlek.

M.v.h.
Ola