Brödr. Silléns Omnibustrafik AB, Enköping

Startat av Gmidtun, 01 januari 2013, 12:35:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gmidtun

Brödr. Silléns Omnibustrafik AB i Enköping fikk i november 1963 levert en Mercedes Benz O321H med karosseri fra VBK (Vestfold Bil og Karosseri).

Hvilket registreringsnummer fikk den? Og hvilket nytt nummer fikk den i 1972?

Gmidtun

Mats Karlsson

Jag har under många år letat efter denna buss, men inte hittat den.

Det fanns omkring 1970 en Mercedes O321HL hos bussägare Lennart Eriksson i Tärnsjö, ca 65 km norr om Enköping. Den hade gammalt reg.nr U192 och nytt reg.nr BYP482. Jag har en liten fundering om detta kan vara den buss Br. Sillén ägde. Det jag inte vet är om bussen hade Mercedes originalkaross eller VBK-kaross.

Lars-Håkan_E

Bussen U192 hade väl ch nr 32122020014125 och hade urspr A502 hos Nordisk Resebyrå i Sthlm

Mats Karlsson

Tack, då var den bussen identifierad!

Nej, då har jag inget mer förslag till vilken buss Silléns kan ha haft.

Lars-Håkan_E

Citat från: Mats Karlsson skrivet 01 januari 2013, 14:32:48 PM
Tack, då var den bussen identifierad!

Nej, då har jag inget mer förslag till vilken buss Silléns kan ha haft.

Men U län är nog korrekt eftersom bolaget hade hemort Torstuna som tillhörde Västmanland fram till 1971

U 252 en MB -64 vad kan det ha varit?  ch slutar på ...61567

Mats Karlsson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 januari 2013, 14:52:38 PM
Men U län är nog korrekt eftersom bolaget hade hemort Torstuna som tillhörde Västmanland fram till 1971

U 252 en MB -64 vad kan det ha varit?  ch slutar på ...61567
Är Du säker på att numret slutar på 61567? Det skall inte vara 16567 eller liknande?

Lars-Håkan_E

Citat från: Mats Karlsson skrivet 01 januari 2013, 14:58:16 PM
Är Du säker på att numret slutar på 61567? Det skall inte vara 16567 eller liknande?

Ja jag reagerade också över numret, men så står det tyvärr i den lista jag har tillgänglig.

Svoca

Har hittat ett reg.nr som kanske kan stämma på önskad buss:
U 552  MB  O 319 D  ch.nr 319170-20-006559   årsmod. 1963
Bes. i Enköping 5/9 -63  17 + 0  pass.
Reg. 8/10 -63 på K.E. Sillen & Söner HB, Torstunaby
Såld 15/2 -68 till Philipsons i Enköping AB, Enköping
Reg. 13/3 -68 som R 862 - okänd ny ägare.
Bör ha fått nytt reg.nr DCD 832
Om denna buss hade VBK-kaross är ej känt, men det kan mycket väl vara så.
Någon annan Mercedes Benz (O321) hos Sillen från tidigt 1960-tal är ej funnen i arkiven.

Gamla U 552 ersattes av en "ny" U 552 MB LP 608/36 med Jonckheere-kaross år 1968, men det är en annan historia.

Svoca

#8
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 januari 2013, 14:52:38 PM
Men U län är nog korrekt eftersom bolaget hade hemort Torstuna som tillhörde Västmanland fram till 1971

U 252 en MB -64 vad kan det ha varit?  ch slutar på ...61567
U 252  MB 405 - 28  ch.nr 31914010 - 061567  årsmod. 1964
Bes. i Gävle 13/4 -64  25 + 0 pass.
Reg. 12/5-64 på Munktorps Skolstyrelse, Munktorp 
Såld 23/8 -67 till Philipsons i Köping AB, Köping
Reg. som D 942 6/9-67 - okänd ägare.

Denna modell 405 är en förstorad O 319.

Mats Karlsson

Citat från: Svoca skrivet 05 januari 2013, 14:04:59 PM
Denna modell O 405 är en förstorad O 319. Ska alltså inte förväxlas med O 405 från 1990-talet.

Tack Bernt för dessa fina uppgifter!! O319 byggdes ibland med andra karosser i Norge, så det är inte helt otroligt att Silléns kan ha köpt en O319/VBK.

Beteckningen O 405 har jag inte sett tidigare, men väl L405 som var skåpmodellen av O319D. Ibland valde en del bussägare att bygga buss på L405 eftersom man kunde bygga den mer som man ville, både längre och högre och även bredare med annan kaross. L405 tillverkades 1963-64. Tidigare hette den L319 och efter 1964 blev den L406.

Svoca

#10
Helt riktigt, Mats. Skrev av lite för fort. Det står MB 405 - 28. (Alltså ej O 405 - 28). Tack för uppmärksamheten! :)

bilomnibussen

Var det inte så att exvis svenska karossörer typ Backaryd kunde inreda skåpvarianten lite mera flexibelt och billigt. Hos I. Starks i Uppsala fanns en sådan vagn som hade en speciell skolbussinredning som var löstagbar. Vissa av bänkarna hade ett gemensamt lodrätt ryggstöd och på ena bänken satt barnen alltså vända mot körriktningen. Inte bekvämt men det gick att plocka in många barn. När inredningen var urplockad använde firman bussen att köra möbler med. Jag lånade den en gång och åkte till Kopparberg och hämtade blivande fruns piano.
Mvh Jan G

Gmidtun

Citat från: Svoca skrivet 05 januari 2013, 14:04:59 PM
U 252  MB 405 - 28  ch.nr 31914010 - 061567  årsmod. 1964
Bes. i Gävle 13/4 -64  25 + 0 pass.
Reg. 12/5-64 på Munktorps Skolstyrelse, Munktorp 
Såld 23/8 -67 till Philipsons i Köping AB, Köping
Reg. som D 942 6/9-67 - okänd ägare.

Denna modell 405 är en förstorad O 319.

Landsarkivet i Uppsala har plukket fram litt mer opplysninger om denne  :) På D 942 var bussen eid av firmaet Nya Tvätten v/ fabrikör Rolf Pettersson, Strängnäs. 1/12 1967 ble den omregistrert til lastbil og fikk D 1262. Såld 15/4 1972 til Torsten Rainer Sandholm, Halstahammer. Nytt reg.nummer ukjent.

Gmidtun

Gmidtun

Citat från: Gmidtun skrivet 01 januari 2013, 12:35:49 PM
Brödr. Silléns Omnibustrafik AB i Enköping fikk i november 1963 levert en Mercedes Benz O321H med karosseri fra VBK (Vestfold Bil og Karosseri).

Hvilket registreringsnummer fikk den? Og hvilket nytt nummer fikk den i 1972?

Gmidtun

Kan det väre at MB-handlare Philipsons bestillte bussen hos VBK på vegne av Brödr. Silléns, men at köparen angret seg, slik at Philipsons solgte bussen til noen andre, uten at det ble endret i VBK sin leveranseprotokoll? På www.svenskbusshistoria.se er det to 1963-modeller av O321HL som kan passe med VBK sin leveransedato, 14/11 1963.

T 108 (senere C 568, T 788, E 668 og OB 268 hos andre eiere) ble registrert på Larsson & Swedéns Beställningstrafik, Kumla den 20/12 1963 og F 382 ble registrert på Lingmerths Resebyrå AB, Tranås den 18/11 1963. Vet noen hvilket karosseri disse to hadde?

Gmidtun

Mats Karlsson

Citat från: Gmidtun skrivet 07 januari 2013, 19:24:19 PM
Kan det väre at MB-handlare Philipsons bestillte bussen hos VBK på vegne av Brödr. Silléns, men at köparen angret seg, slik at Philipsons solgte bussen til noen andre, uten at det ble endret i VBK sin leveranseprotokoll? På www.svenskbusshistoria.se er det to 1963-modeller av O321HL som kan passe med VBK sin leveransedato, 14/11 1963.

T 108 (senere C 568, T 788, E 668 og OB 268 hos andre eiere) ble registrert på Larsson & Swedéns Beställningstrafik, Kumla den 20/12 1963 og F 382 ble registrert på Lingmerths Resebyrå AB, Tranås den 18/11 1963. Vet noen hvilket karosseri disse to hadde?

Gmidtun
Där sa Du något! Enligt mina anteckningar har bussen F382 / BUS052  VBK-kaross och är en O321HL. Jag saknar tyvärr chassinr. Antalet sittplater var 43. Jag har också skrivit "Troligen fd Br. Sillén". Det måste vara denna buss Du är ute efter.