Regnbågsbussar i 08-land

Startat av mackanz, 30 december 2012, 17:18:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mackanz

En värmlänning som hamnade i Hammarby Sjöstad mitt under pågående Stockholm Pride fotograferade en del bussar.

Här märkets det inte av så mycket att det var Pride mer än att man pyntat bussarna med fina regnbågsflaggor.

Någon som vet hur många bussar som pyntades, Kör man utan flaggor när det inte är Pride? Har för mig jag sett att man vid nationaldagen pyntar bussarna med Sverigeflagga.

Dock är dom tre sista inte från "Sjöstaden".

DEB

Trevliga bilder. Sverigeflaggor brukar väl placeras på SL-bussarna de flesta röda dagar, dock märker jag att vissa trafikområden är bättre än andra på att flaggdekorera bussarna. Och sen är det väl bara en tidsfråga innan man slutar flagga bussarna av kränkande skäl... ::)
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

mackanz

Tackar :-)
Det är inte varje dag man är i Stockholm och fotograferar bussar från en balkong i Hammarby Sjöstad.

Jag tror SL fortsättningsvis kommer flagga sina bussar. Har även för mig att dom alltid är med i paraden med.

Kom på att det fattas väl bara en lila rand på Flygbussarna så är det ju en prideflagga.

Frippe Fribas

OM jag minns rätt är det SL-krav som gjort att det flaggas med regnbågsflaggor under Pridefestivalen, jag minns dock inte om det gäller hela SL-land eller bara Citygaragens bussar.
På FN-dagen har jag för mig att det finns en FN-flagga att sätta på bussarna också.
På officiella flaggdagar blir det dock naturligtvis svenska flaggor på bussarna...

Nico

Vill ha det till att SL anger att det normalt ska flaggas på alla officella flaggdagar med två svenska flaggor samt på EU-dagen (som ännu inte är officiell flaggdag) den 9/5 med en svensk flagga och en EU-flagga. Sen är vissa garage, oavsett bolag, bättre än andra på detta. FN-dagen är väl en officiell flaggdag, men minns inte om man då gör som på EU-dagen, dvs. byter ut den ena svenska flaggan mot en FN-flagga.

I några enstaka fall har man, på eget bevåg och beroende på bolag/garage, även flaggat med svenska flaggan på andra dagar än flaggdagar. Vad gäller Pride-flaggningen så är det vad jag vet bara innerstadsgaragen som flaggat och jag vet faktiskt inte om det är officiellt godkänt någonstans ifrån eller om det bara är något SL antytt. Däremot vet jag att det varit en hel del kontrovers kring det hela från olika håll.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

mackanz

Nico: Jag vill också minnas det och googlade upp en artikel från 2009:
http://www.qx.se/11331/sl-anmalt-for-regnbagsflaggor

Det bör ju vara lite jobb med att flagga på och flagga av bussarna.

Ang flagghållarna är det väl något man monterat dit i efterhand. Det är väl inte en standarddetalj på bussarna?

Nico

Jo, flagghållarna sitter normalt sett som standard på alla bussar i SL-land. Däremot kan det vara så att de inte monteras på vid leverans utan att det görs på respektive depå, men därvidlag erkänner jag villigt att jag har nollkoll.

Sedan finns det hållare och hållare och t.ex. på Volvo B9S så brukar inte flaggorna sitta så där jättebra. Att däremot få upp och ner dem brukar inte vara något större problem utan sköts i samband med tvätt, rangering och utsättning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

mackanz

Tack för informationen ang flagghållarna.

Här i Kristinehamn vill jag minnas att vi hade flagghållare på våra OmniCity när dom kom hit.

bisquit

Vet iaf att hemma i Öret. Så flaggar Nobina, varje gång ÖSK- Har hemmamatch. Men under ÖrebroPride. Så vägra dem att flagga eller ens vara med och samarbeta/Sponsra. Så inställningen är olika. Lite beroende på var i landet man hamnar.
Men till 2013. Skall vi försöka på nytt att sätta färg på bussarna. Även om det inte kommer bli lätt!

F.Å

Citat från: Nico skrivet 30 december 2012, 17:46:17 PM
Jo, flagghållarna sitter normalt sett som standard på alla bussar i SL-land. Däremot kan det vara så att de inte monteras på vid leverans utan att det görs på respektive depå, men därvidlag erkänner jag villigt att jag har nollkoll.

En snabb titt in på www.kentskoog.com; där flera leveransbilder finns på Volvobussar ihopskruvade i Säffle, ger vid handen att dessa levereras med flagghållare monterade.
Gott nytt år för övrigt forne kollega!

Nico

Där ser man... visste att jag var ute och cyklade.  :P  ;) Får önska även dig och de andra på RÅGA ett gott slut och ett förhoppningsvis bättre 2013.

Alfred E. Neuman

mackanz

Citat från: bisquit skrivet 30 december 2012, 21:10:42 PM
Vet iaf att hemma i Öret. Så flaggar Nobina, varje gång ÖSK- Har hemmamatch. Men under ÖrebroPride. Så vägra dem att flagga eller ens vara med och samarbeta/Sponsra. Så inställningen är olika. Lite beroende på var i landet man hamnar.
Men till 2013. Skall vi försöka på nytt att sätta färg på bussarna. Även om det inte kommer bli lätt!

Hoppas på bättre lycka nästa år att dom vill ställa upp och att ni kan hitta på något kul i Örebro.
Det gäller att börja i tid att bearbeta rätt personer.

Jag tycker det är lite kul när man för en kort tid stripar om en buss eller gör något speciellt.

På tal om ÖSK så har ju Lundbergs striat upp en buss med ÖSK:s logga på.

Nico

Lite handlar det väl om kontext. I en mindre stad med bara ett allsvenskt lag fungerar det kanske att sponsra/flagga på det viset medan det i städer med flera lag kanske inte är så lämpligt då det kan uppstå gnissel osv. mellan olika grupper.

Lite så blev det även runt Pride-flaggningen. Detta då det de facto i sig blir svårt att undgå att det indirekt även handlar om ett politiskt åtagande som i sin tur vissa fall kan orsaka problem för tredje part. Oavsett hur goda intentionerna kanske än är så blir det även ofta förarna som får sitta i kläm och det kanske inte heller är så lyckat alla gånger.

Saker/företeelser som tvingas på folk uppifrån brukar inte heller mottas positivt alla gånger. Vill en trafikhuvudman eller beställare sponsra olika evenemang och företeelser så finns sannolikt både bättre och mera effektiva metoder än flaggning.

Alfred E. Neuman

MartinMartin

Jag hade en man som beklagade sig över latheten att vi flaggade på julafton.
Han påstod att det bara var för att det var flaggdagar före och efter och han hade säkert rätt....  ::)

Ersa

Citat från: bisquit skrivet 30 december 2012, 21:10:42 PM

Det är oftast politikerna genom trafikhuvudmännen som beslutar om när och hur det ska flaggas. Bussbolagen har här inte så mycket att säga till om.