Söndagsbilder 140 sista delen

Startat av Jona, 30 december 2012, 01:11:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Årets sista söndag har just startat och jag tänkte därför som utlovat visa söndagsbilder del 140 som är min sista planerade söndagstråd.
Har bra materiell till ungefär  5 - 10 bra trådar till, men jag väljer som jag skrev förra veckan ändå och sluta nu, 5 år och 4 månader efter att jag började bildserien.

Om jag däremot fortsätter med fler bilder och trådar i framtiden vet ingen än. Men just nu är detta sista. Men vem vet, många är dom kända musikgrupperna som splittrats och startat solokarriär för att sedan ha en och annan återföreningskoncern...

20 Bilder från 2010 och 2011 blir det nu.
Alltså bilderna är tagna då, men om avisade plats visade just exakt det året eller inte lämnar jag osagt.

Det finns en sammanställning över tidigare visade trådar på denna länk
http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

PS snälla, i dom fall jag hänisar till ett delnummer nedan, och ni besöker den äldre tråden här i forumet för att kolla själv, låt dessa trådar ligga obesvarade, alla trådar jag hänvisar till är över 6 månader gamla och vi vill inte väcka dom till liv igen.
Tack för eran hjälp!

PS igen, bolagsnamnet jag använder avser det befintliga vid fototillfället...

Det går och fota 5 st Solaris på rad längs Kanalgatan i Skellefteå intill torget, eftersom som mest avgår det 5 olika stadslinjer samtidigt härifrån.
Men när jag tog denna bild hade den sista av dom inte hunnit rulla in till sin hållplats som finns beläget precis utanför bild i bildens vänstra kant.

I början av mars, när det börjar ljusna igen och det går och fota fler timmar under dagarna så var det dags för fototur och bilden ni ser är från Skolgården i Norsjö alla bussar kör med en morgontur och 2 eftermiddagsturer för att lasta.

Skelleftebuss 231, 215 och 207 är det ni ser i bilden.

I del 125 är det Skelleftekrafts nya kontorshus jag beskriver och visar bilder från.

Här är en av dom bilderna från den tråden. Här ser ni bortsett det nya kontorshuset även Skelleftebuss 302 på Södra Järnvägsgatan.
I det rosa trähuset ni anar till höger ligger bussgods och länstrafiken och Skelleftebuss informationskontor.
Söder om det ligger Skellefte´s provisoriska busstation, även den visad på bild och bitvis omnämnd i många av mina trådar.

Mars 2010 tog jag, Jacke och en fotograf till en fotoresa i Västerbotten och Norrbotten (däribland Norsjö som ni sett) I Norrbotten besökte vi Kalix som hittills är den plats längst norrut jag besökt, både personligen men även under bildvisningarna på söndagar.

På bildens ser ni bortsett Kalix Busstation även Granbergs buss TSS571 och Enbergs EBZ892.

Enbergs kör även stadbuss i Kalix med 2 bussar och här ser ni den ena (BJF253) komma längs väg E4 på bron över Kalixälven passerande förbi Kyrkan i Kalix.

För mer bilder se del 107

På hemväg från Kalix där vi var under lunchen åkte vi över Boden och kollade in eftermiddagsrusningen där.
Veolia 2791 och 4343 lämnar just Medborgarplatsen i Centrala Boden.

Här insåg vi också en udda sak jag aldrig sett tidigare, korsningen har ingen svängfil, utan filen närmast det trafikljus ni ser i bildens högra kant står på motsatta sida om mötande fil. Så på grund av snö och att vi aldrig besökt staden tidigare var ett misstag nära och ske när vi passerade här med bilen.

Men som tur var så förstod bilföraren i korrekt fil vårt misstag och lämnade en lucka för oss och backa tillbaka i.

Man kan bli fascinerad för mindre.

Mer Boden, Veolia 2322 lastar vid Resecentrum i staden, svarta huset i bakgrunden är järnvägstationen.

Sommaren 2010 besökte jag Stockholm och bilder från dessa kan även ses i del 114, 115 och del 128 där jag Besökte Lindö tunnel, en plats jag velat besöka många gånger. Läs gärna den tråden om ni är intresserade.

Bilden ovan är fotat i Gamla staden, intill Kornhamnstorg. En mycket trevlig bussmodell, en Maxci från Busslink med nummer 5079 kommer längs Munkbroleden i slutet av Juli 2010.

Sedan en mycket nyare buss, Busslink 7428 lämnar Djurgårdsbron samma dag.

Del 115 hamnar om linje 47 som just lagts ner och ersatts med spårvagn på linje 7 och en förlängd linje 69. Linje 47 passerar också denna plats, och det gör bitvis även linje 69, så jag överlåter till er som orkar och själv leta åt den tråden för att se lite mer bilder från platsen.

Dagen efter gjorde besök i Bålsta (som vi inte besökt en söndag tyvärr) sedan fortsatte färden till Västerås.
I del 122 får ni se fler bilder från staden. Bjuder nu bara på ett smakprov, på Västerås Lokaltrafiks buss 629 som lastar på Resecentrum i Västerås i slutet av Juli 2010.

September 2010 besökte jag Härnösand, men inte fören i tråd 127 i mars 2011 fick ni se bildsvepet från staden som på engelska kan uttalas Here-sneze-duck!

Nobina 5052 lämnar nu centrala Härnösand och den ö som heter Härnön som staden är belagd på. Buss kommer snart och komma in till fastlandet, passera förbi gamla busstationen, sedan passera den nuvarande intill Ostkustbanan och Ådalsbanan station.

Se del 127 om ni vill se fler bilder.

Samma dag som jag och Jacke besökte Härnösand gjorde vi ett besök även i Kramfors för att kolla in nya resecentrum vid Ådalsbanan.

Bildsvepet visade dock i april i år, del 137.

Hudiksvall har vi besökt i bland annat del 105 då jag visade lite bilder från Då och Nu, före och efter operatörsbytet.

2011 började med att en kamrat skulle på kurs åt det bolag han jobbade åts räkning och jag blev medbjuden som fotograf för att fota från Kursen. Resa, mat och logi blev jag bjuden på så jag tackade ja och hängde med. Detta tog mig helt oplanerat till Skövde där jag också han med några timmar bussfotograferande i centrala staden och resecentum.

Juni 2011, i del 124 visade jag er mitt besök i Skövde och denna bild får representera staden och besöket.
Nobina 5916 lastar vid Resecentrum, gatan heter Stationsgatan och det är 28 januari 2011.

Men så 2011 det år jag reste som längs bort från hem skulle min dröm sedan några år få möjlighet och slå igenom. Jag hade velat se, besöka och fota i staden Pripjat, som övergavs när Tjernobyl haverade.
I Slutet av april 2011 så bar det därför av till Ukraina och huvudstaden Kiev för att därfifrån åka med guide till Tjernobyl.

Men när jag nu ända var i Kiev kunde jag ju gå runt och fota buss och spårvagn också och här ser ni en "modernare" trådbuss på en bro över bangården några 100 meter infrån centralstationen i Kiev.

Vet inte vad bussbolaget heter, men engelska namnet på gatan är Povitroflots´kyi ave och på google maps bör jag stå ungefär på denna position.
50.445898,30.481321

Cirka 100 meter ifrån våran lägenhet vi hyrt för veckan är denna bild tagen, på en äldre trådbuss.

Engelska gatnamnet är Volodymyrs´kyi passage.  Bussen stannar mitt i svängfilen och där finns också en hållplats.
Jag står på torget som finns på denna position på google maps
50.453658,30.516739

Det blå stora huset i bakgrunden är ST Michaels monastery.
http://en.wikipedia.org/wiki/St._Michael%27s_Golden-Domed_Monastery
länken går till engelska wikipedia.

I del 130 besökte jag Kiev och där finns en drös av bilder för er som vill se mer....

Antalet gånger vi besökte Umeå i dessa svep kan jag nog inte räkna men dom är många.

Men speciellt är det än tråd jag tycker ni kan göra ett återbesök till och det är tråd 98 om omledningstrafiken av europaväg 12 på grund av haverad bro.

Ni har också fått följa med under det att bussterminalen vid Norrlands Universitetssjukhus (NUS) byggs om och flyttats.
Se t.ex del 136 för mer info.

Men på bilden ser vi i alla fall Ceris resor buss 48 med godsläp 51 lasta vid gamla hållplatsläget vid NUS...

Och det var här, på Vasagatan som Swebus 5049 kom rullande på den bild som jag startade denna söndagsbild med, se del 1.

Så Umeå besöktes flertal gånger, Vasagatan, Busstationen, Nus och många mer platser i och omkring Umeå har vi besökt en söndag under dessa 5 år....

Skelleftebuss 61 på Kanalgatan i Skellefteå slutet av September 2011 får bli min kandidat till detta bildsveps sista bild.

Det är inte lätt och leta fram 20 plus 20 bilder som ska symbolisera 4 års fotande och resor och jag kan inte säga att jag valde rätt.
Har försökt välja dom som har något och berätta och som kan vara fototekniskt intressanta och visa, men om jag valde rätt eller fel bilder till finalen kan bara ni avgöra.
Jag tror det....

I del 138 gjorde jag en liten fotokurs om vad jag lärt mig under åren och gav lite tips och råd på hur jag tänker vid komponering av bild.
Förhoppningsvis kan den kursen vara till lite glädje för er.

Jag hoppas också att mina söndagssvep fram till nu varit till glädje och inspiration för er.
Men som jag skrev förra söndagen, det känns som om jag inte kan överträffa mig själv längre och därför är det bättre och sluta när jag är någorlunda på toppen.

Men jag har inte tänk dö eller flytta in i en grotta utan internetförbindelse och har fortfarande ett stort ovisat bildarkiv.
Så kanske kanske vid tillfälle kan jag ändå bjuda er på en bild eller 2 ändå när andan slås på och tid finnes....

Tack för erat sällskap på denna resa.....

/Jona

MVH Filosofen Jona

Daniel T

Mycket trevligt reportage! Fina och klara bilder! :D

Tackar för reportagen i de tidigare bildserierna!

Bussmicke

Mycket trevligt, tack för alla delar. Har du bild på Veolia 4343 i Boden som nämnde?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jona

Citat från: Bussmicke skrivet 30 december 2012, 12:56:24 PM
Mycket trevligt, tack för alla delar. Har du bild på Veolia 4343 i Boden som nämnde?

Nej för den heter bevisligen 3434 och det är en felskrivning från min sida. 
Men jag kan bjuda på en bild på 3434 som den skulle stått den heter...

Sedan har jag nog eventuellt blandat ihop mina kort också, för nu hittar jag ingen söndagsbildtråd där vi besökte Boden, före denna då.

Men bilderna kanske passar bra ändå, trotts mina dubbelfel...

/Jona
MVH Filosofen Jona

Jonas Gustafsson

Jona, du behöver inte överträffa dig själv, jag talar säkert för flera när jag säger att jag kommer att sakna dina fina och välkomponerade bilder! Tänk om! Speciellt om det är som du skriver att du redan har bilder för 5-10 BRA trådar till...

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jona

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 30 december 2012, 20:23:07 PM
...jag talar säkert för flera när jag säger att jag kommer att sakna dina fina och välkomponerade bilder!

Det är därför jag garderade mig med att det är den sista planenliga just nu. I alla fall detta år.
Nä men skämt och sido, jag tänkte bygga upp mitt arkiv med mer materiell av bra kvalitet. Skulle som jag skrev säkert kunna göra 5 - 10 bra trådar till, men kan då göra kanske 100 med sämre kvalitet.

Det har jag inget intresse av, då är det bättre i så fall och använda dom för att t.ex visa en viss bussindivid fotat i missionären, 37 graders vinkel, dörrsida och ingen miljö. Nu säger jag inte att det är något fel med sådana typer av bilder, tvärtom.

Men min plan är, jag sparar bra bilder nu i några år, kanske så man kan få ihop tillräckligt med svep för att kunna publicera några bra trådar söndagsbilder till, ska ju ha något och göra som pensionär också...

Sedan sparar jag dom vanliga bilder utan miljö, dom på fordonet inte omgivningen i 20 år och publicerar sedan historiskt intressanta bilder som Bussmicke SL historia eller Staffan Sävenfjords från skokartongen osv... Ingen nämn, alla glömd....

Jag har idag svårt och hitta en bild i mitt arkiv jag gillar nämligen, efterssom mina krav har ökat med tiden. Många av mina bilder från 2008 och 2009 var jag nöjd med då, men idag vill jag inte publicera dom osv, det är problemmet.

Säger som dom brukar säga i filmer, när du börjat med svart, vill du aldrig gå tillbak....
För mig är det i kvalitet, jag kombinerar, planerar, tänker och fotar på andra vis idag, och kvalitet på bilderna ökar därför....

/Jona
MVH Filosofen Jona