Mitt sista bildsvep för året 2012

Startat av Mikael T Nilsson, 29 december 2012, 20:06:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer mitt sista bildsvep för år 2012. Vi börjar i ett snöigt Sollentuna där f.d. Nobinavagnen, numera Arriva 7557 lastar resenärer mot Häggvik den 22 december.

Bussen övergick till Arriva i augusti 2012.

En av Keolis Norrorts Volvo 8700-vagnar vars öde efter 6 januari 2013 är okänt(?). Ingen uppgift finns att vagnarna 1230-1240 ska övergå till Arriva. Det ryktas om både Keolis Sundsvall och åter till Volvobussar AB.

1232-1240 flyttades från Botkyrka till Norrort i december 2012.

Jag noterade att Keolis 7471 verkar vara flyttad från Lidingö till Frihamnen och är numera uppmärkt med depåtillhörighet samt ramp-plats. Denna märkning har jag inte sett tidigare. Är det något man ska börja satsa på inom SL-trafiken eller Keolis?

Vid Älvsjös "nya" bussterminal som invigdes under 2012 stod Keolis 7534 redo att rycka ut på linje 143 mot Högdalen och därefter vidare mot Huddinge som linje 744.

Vid Högdalen stod ytterligare MAN-vagnar redo för avgång mot Älvsjö stn respektive Norsborg.

Under 2012 fick Gubbängen för första gången Volvo B9S stationerade hos sig. Vagn 6326 flyttades dit från Nyboda. Minns inte vilka fler det var som omplacerades samtidigt.

Vid Farsta ankom Keolis 6662 bussterminalen som linje 831 från Länna för att gå vidare som linje 830 mot Handen.

Vagn 6662 var en av fyra kortvagnar (trängselvagnar) som levererades till Busslink Hornsberg 2005. Senare omplacerades de till Handen.

Gott slut på 2012!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Carl Eric

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 29 december 2012, 20:06:35 PM

Jag noterade att Keolis 7471 verkar vara flyttad från Lidingö till Frihamnen och är numera uppmärkt med depåtillhörighet samt ramp-plats. Denna märkning har jag inte sett tidigare. Är det något man ska börja satsa på inom SL-trafiken eller Keolis?

Lidingös MAN-vagnar flyttades inför den 9 december till Frihamnen, som numera kör 73:an. Dock kan de fd. Lidingövagnarna ses på alla omlopp som Frihamnen har.

Märkningen är Keolis egen då alla vagnar i Frihamnen har specifika rampplatser!  :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

buskörare

Citat från: Carl Eric skrivet 29 december 2012, 20:58:34 PM
Lidingös MAN-vagnar flyttades inför den 9 december till Frihamnen, som numera kör 73:an. Dock kan de fd. Lidingövagnarna ses på alla omlopp som Frihamnen har.

Märkningen är Keolis egen då alla vagnar i Frihamnen har specifika rampplatser!  :)

Inte alla MAN väl? Bara 8 st tror jag.

Carl Eric

Citat från: buskörare skrivet 30 december 2012, 01:06:13 AM
Inte alla MAN väl? Bara 8 st tror jag.

Fullt möjligt, har ingen koll på hur många MAN-vagnar som Lidingö har. Hade tänkt lägga till ett frågetecken men glömde tydligen bort det... :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ted Selander

En av Keolis Norrorts Volvo 8700-vagnar vars öde efter 6 januari 2013 är okänt(?). Ingen uppgift finns att vagnarna 1230-1240 ska övergå till Arriva. Det ryktas om både Keolis Sundsvall och åter till Volvobussar AB.

1230 går till Sundsvall, 1231-40 åter till Volvo.
Tack också för årets alla bildsvep. Det är vardagsbilderna i trafik som blir intressanta för det uppväxande diggarsläktet!

DEB

Citat från: Ted S skrivet 30 december 2012, 13:47:17 PM

1230 går till Sundsvall, 1231-40 åter till Volvo.
Tack också för årets alla bildsvep. Det är vardagsbilderna i trafik som blir intressanta för det uppväxande diggarsläktet!

Tråkigt att så relativt unga och bekväma bussar redan tas ur trafik. Händer samma sak med de äldre 120x-vagnarna från 2003?
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Mikael T Nilsson

Tack för era intressanta och trevliga svar! Vad gäller Norrorts 8500-boggievagnar (Säffle) i 12xx-serien har jag fått uppgift om att några går till Ösmo. Det är oklart om resten går över till Arriva 7 januari 2013.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

P.Ek

8700 skulle vara perfekt på de långa linjerna på Södertörn. Förstår inte varför de tas ur trafik, mycket synd :(

Karsten

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 01 januari 2013, 16:46:52 PM
Tack för era intressanta och trevliga svar! Vad gäller Norrorts 8500-boggievagnar (Säffle) i 12xx-serien har jag fått uppgift om att några går till Ösmo. Det är oklart om resten går över till Arriva 7 januari 2013.

Inga boggievagnar går över till Arriva. Endast B9S och Omnilinkledvagnar....

Bussfanatikern

Tidigare var det väl tal om att 1231:an eventuellt skulle användas som ersättningsbuss för pendeltågstrafiken men så verkar det alltså inte bli. Synd att 1231-1240 redan är 10 år gamla, annars hade man ju kunnat flytta ner dom till Götet för expresslinjetrafiken.

Mikael T Nilsson

Citat från: P.Ek skrivet 01 januari 2013, 18:31:36 PM
8700 skulle vara perfekt på de långa linjerna på Södertörn. Förstår inte varför de tas ur trafik, mycket synd :(

Ja, jag håller med.

Citat från: Karsten skrivet 01 januari 2013, 19:07:26 PM
Inga boggievagnar går över till Arriva. Endast B9S och Omnilinkledvagnar....

Tack för info. Hoppas alla 8500-boggievagnar (1202-1212) flyttas inom SL-området.
Vänliga hälsningar,

Mikael