Taxi i krock på Tvärbanan

Startat av Ersa, 29 december 2012, 18:48:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Det börjar bli många år sedan Tvärbanan invigdes, men fortfarande talas det om tåg på banan, och inte spårvagnar. Intressant språkligt fenomen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15997383.ab

Karsten

Tåg är väl helt okej att kalla det? Det är ju faktiskt spårvagnståg som trafikerar Tvärbanan. Jag stör mig mer på uttrycket att "Tvärbanan krockade med taxibil". Det blir typ samma sak som att säga att "E4an krockade med lastbil".

Nico

Å själv vill jag mest ha det till en spårvagn på linje 22 krockat med en taxibil...  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Nico skrivet 29 december 2012, 20:38:20 PM
Å själv vill jag mest ha det till en spårvagn på linje 22 krockat med en taxibil...  :P

Sluta vara så logisk! ;)

the0fiskis

Fast tvärbanan är lokalbana inte spårväg...

Karsten

Citat från: Eos95 skrivet 29 december 2012, 21:21:19 PM

Lokalbana är ett SL-påhittad ord endast för att samla SLs järnvägar och spårvägar under samma namn. Tvärbanan, Nockebybanan och Lidingöbanan är spårvägar. Saltsjöbanan och Roslagsbanan är järnvägar.

Nico

Citat från: Karsten skrivet 29 december 2012, 21:16:54 PM
Sluta vara så logisk! ;)

Lovar att det är högst tillfälligt.... ett s.k. olycksfall i arbetet...   ;D

Citat från: Eos95 skrivet 29 december 2012, 21:21:19 PM

Visst, men det är väl inget som inte säger att en lokalbana kan utgöras av en spårväg...?  ;)  Följer man det som står saxat från Wikipedia nedan så stödjer det min tanke...

"Lokalbana avser en bana för spårtrafik i ett geografiskt begränsat område, som trafikeras av lokaltåg eller spårvagn med en begränsad trafikuppgift, ofta som matning till det övergripande nationella eller regionala järnvägsnätet. Lokalbana var även en ursprunglig beteckning för Stockholms tunnelbana."
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 29 december 2012, 19:18:50 PM
Jag stör mig mer på uttrycket att "Tvärbanan krockade med taxibil". Det blir typ samma sak som att säga att "E4an krockade med lastbil".

Men lite roligt blir det ändå när folk berättar i sina mobiler att de står och "väntar på tunnelbanan" eller "väntar på Lidingöbanan". Iofs väntar ju mina föräldrar på Tvärbanan, och jag väntar på Roslagsbanan. Men det beror väl mest på att de väntar i sitt hem i Solna medan jag väntar i mitt hem Rimbo. ;D