Scania CR 145 del. 7

Startat av Peter Öden, 29 december 2012, 08:43:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden



Hej !

Dagens CR 145 bild är hämtad från Motala och visar buss 38.

Mvh Peter Ö

Gunnar D

Tack Peter för att du visar CR 145 i olika skepnader! Intressant!

Mvh Gunnar

Bjonne

Mycket trevliga bilder av en snygg bussmodell!!
Under några år gick en ganska risig CR 145 som "flygbuss" mellan Visby flygplats och stan. Någon som har någon bild eller info om denna buss!
Och vilken CR var det som förolyckades i Jönköping?

Förtsätt gärna med fler bilder.

Björn

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bjonne skrivet 29 december 2012, 23:14:23 PM
Mycket trevliga bilder av en snygg bussmodell!!
Under några år gick en ganska risig CR 145 som "flygbuss" mellan Visby flygplats och stan. Någon som har någon bild eller info om denna buss!
Och vilken CR var det som förolyckades i Jönköping?

Förtsätt gärna med fler bilder.

Björn

Den Scania CR145 som brann upp i backen upp från Jönköping 1976-02-16 på riksväg 40 var denna http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=6394. Tyvärr vet jag inte regnumret. Detta är den svåraste vägtrafikolyckan i Sverige i "modern tid" och därmed naturligtvis också den svåraste bussolyckan. 15 personer omkom. De flesta hann inte ut ur bussen utan dog av rökförgiftning. Det berättas att de som satt främst i bussen tog lång tid på sig genom att de i mörkret famlade efter sina pälspaket, som de just köpt i Tranås. Evakueringen tog därför onödigt lång tid.

Branden förorsakades av ett överhettat däck. Busstypen som sådan har alltså ingen betydelse för branden. Många turistbussar på 1970-talet byggdes på samma sätt med en dörr framför framaxeln och en sedandörr (som öppnas manuellt som på en bil) längst bak. Dörren var normalt spärrad genom att två stolar fälldes ned framför den. För att öppna dörren måste alltså först dessa stolar fällas upp och sedan skulle man öppna genom att trycka på en knapp samtidigt som man tryckte ned handtaget. Men i det här fallet hade det bara förvärrat olyckan om man lyckats öppna den dörren eftersom det var precis utanför den som det brann som värst.




Peter Öden

Hej !

Reg.nr på CR 145:an var EPU 075, årsmodell 1973.

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Öden skrivet 30 december 2012, 09:27:04 AM
Hej !

Reg.nr på CR 145:an var EPU 075, årsmodell 1973.

Mvh Peter Ö

Tack!

Meddelar du SBH detta så Uffe kan föra in regnumret?


Peter Öden

Hej !

Detta är redan inskickat Staffan S. till SBH !

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Citat från: Peter Öden skrivet 29 december 2012, 08:43:12 AM
Hej !

Dagens CR 145 bild är hämtad från Motala och visar buss 38.

Mvh Peter Ö
Motala Lokaltrafik hade en serie på tre CR145 från år 1973. Detta är en av dem.

zjbus

Hej, en riktigt snygg buss som säkert var långt före sin tid, någon som vet om SJ haft någon sådan buss eller hade dom "bara" Ikarus, Van Hool och Ajokki på den tiden bland turistbussarna?

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 30 december 2012, 15:08:13 PM
Hej, en riktigt snygg buss som säkert var långt före sin tid, någon som vet om SJ haft någon sådan buss eller hade dom "bara" Ikarus, Van Hool och Ajokki på den tiden bland turistbussarna?

SJ ägde så vitt jag vet aldrig haft någon CR145. Däremot har GDG haft 11 stycken, varav 5 nya och 6 begagnade. SJ satsade på Scania CR110L.


zjbus

Vad var skillnaden på BR och CR 145? 1493 var väl en BR 145, fanns det fler sådana hos SJ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 30 december 2012, 15:36:53 PM
Vad var skillnaden på BR och CR 145? 1493 var väl en BR 145, fanns det fler sådana hos SJ?

CR145 var helbyggd av Scania. BR145 var bara chassit som såldes till andra tillverkare för karossering. SJ 1493 (HJZ345) var mycket riktigt en BR145 och den hade Ajokki 5000E-kaross.

zjbus

Tack Staffan, hade SJ fler 145:or?

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 30 december 2012, 17:28:03 PM
Tack Staffan, hade SJ fler 145:or?

Jag har noterat ytterligare två stycken:
1500 > 1489 GXC 156 DeltaPlan (till SJ i samband med köpet av Grunds Busstrafik i Färgelanda)
1496 GCZ528 Ikarus (köpt av Vänersborgs Linjetrafik)

Även 1493 inköptes begagnad men inte ens Svensk Busshistoria känner till varifrån. Finns kanske någon här som  vet?



zjbus

Tack igen, har du eller någon annan något foto?