Huvudmeny

En tur till Värnamo

Startat av reseguiden86, 28 december 2012, 21:23:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

reseguiden86

Tog mig dag då en tur till Värnamo från Borås med Veolias linje 700.. åker då med flerkommun+ som gäller hela streckan utan undantag, så då blir det ibland en liten avstickare..

Bilder på den normalgolvade Volvon som jag åkte ner med (10:05 från Borås)

Och så hemresan vid 15:05 skedde med vagn 0229 (Volvo 8700)

Komforten tyckte jag på den långa sträckan så klart var bättre på den normalgolvade, men det är väl en tidsfråga antar jag tills den också ersätts med en volvo 8700?..

Jo

Citat från: reseguiden86 skrivet 28 december 2012, 21:23:19 PM

Komforten tyckte jag på den långa sträckan så klart var bättre på den normalgolvade, men det är väl en tidsfråga antar jag tills den också ersätts med en volvo 8700?..

Nu är det ju i och för sig mellandagar men om man ska döma av bilderna hade man ju lika gärna kunnat ersätta den med en vanlig V70 eller på sin höjd en Caravellebuss.

reseguiden86

Jo, tänkte du på det hur tomma bussarna var på resenärer? när jag åkte från Borås så var jag ensam resenär till Gisslaved där det gick på två stycken till. tillbaka turen vid 15 blev lite mer från Gislaved och Tranemo.. så då blev jag inte själv..

yngrot

Vissa turer är mer välbesatta men under jullovet är ju många "vanliga" resenärer lediga . När jag körde 13.05 fr Borås  fred 21712  var det drygt 35  med  och hela bagagerummet fullt med väskor . 15.05 fr Värnamo  3 st varav en med rullator !!  då är det kanon med 0229   i Anderstorp 1 barnvagn  de fick fälla ihop den  och samma med barnvagnen i Gislaved  då var det rätt fullt i bussen  ca 15 min sen var jag då ..

2264  är inge större hit att varken köra eller åka med   trögstyrd och tung i pedaler .. mindre problem med 0229 är det ju oxå..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Jag har hört från "statistikfolk" på både JLT och Västtrafik att man tydligen lyckats åtminstone någorlunda med att locka arbets- och skolpendling till den här linjen. Men har ni som kör/åker någon uppfattning om hur mycket linjen används för att ansluta till och från tåg i Värnamo eller Limmared som del av längre resor? Det kan naturligtvis vara svårt att bedöma, men t ex hur mycket Resplus-biljetter brukar det vara, ungefär?
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Vad gäller resplus i Limmared är det nära 0 däremot rätt mkt lokalt resande Tranemo-Limmared .. Till Värnamo  förkommer det en hel del resplus   ex 21/12 13.05 fr Borås hade jag ca 35 i bussen och flertalet av dessa hade resplus antingen i mobil eller pappersbiljett.   Men en mer normal resdag är det inte jättemånga med resplus ..  Många av de som åker tar 700 istället för 350  Borås-Tranemo och viceversa .. och även Gislaved -Värnamo är många som väljer 700 istället för 202/201  där tjänar man ju nästan 30 min på restiden .. Relativt få som åker över länsgränsen .. 

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 01 januari 2013, 02:28:32 AM
Vad gäller resplus i Limmared är det nära 0 däremot rätt mkt lokalt resande Tranemo-Limmared .. Till Värnamo  förkommer det en hel del resplus   ex 21/12 13.05 fr Borås hade jag ca 35 i bussen och flertalet av dessa hade resplus antingen i mobil eller pappersbiljett.   Men en mer normal resdag är det inte jättemånga med resplus ..

Okej, lite som jag misstänkte då. Nåväl, det är ju trots allt inte så många av avgångarna som passar bra med byten till och från tågen, så egentligen är det väl kanske inte så konstigt.

Många av de som åker tar 700 istället för 350  Borås-Tranemo och viceversa .. och även Gislaved -Värnamo är många som väljer 700 istället för 202/201  där tjänar man ju nästan 30 min på restiden ..

Ja, det är ju inte så kostigt eftersom 700 går "raka vägen" Anderstorp-Värnamo jämfört med linjerna som går endera via Gnosjö eller via Reftele. Det är nog ganska bra att det nu med 700 till slut blev en snabbare busslinje med åtminstone någorlunda turtäthet raka vägen.

Relativt få som åker över länsgränsen ..

Det är tråkigt och faktiskt lite konstigt. Tittar man på hur många som bor i Tranemo men arbetar i Gislaved eller Anderstorp (eller tvärtom) tycker man att det borde finnas underlag för att fler skulle kunna åka med bussen.

Men det är ändå en fascinerande linje den här 700. Hade någon sagt för 10 år sedan att det skulle starta en sådan linje hade man väl knappast trott på det alls. Kul att den dessutom fick vara kvar nu efter försöksperioden!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Nja försöksperioden  är inte över än.. den kommer  att rulla till nästa tidtabellsskifte  men sen vet väl ingen än vad jag förstått .  Det finns för övrigt några "stammisar" som åker nästan varje dag en som åker fr Borås  till Anderstorp och en fr Tranemo som åker till Gislaved  och numera gäller Tranemo kommunkort till Gislaved !!      Så några nya resenärer finns det ju och på sträckan Gislaved -Värnmao  är det ju stor skillnad i tid för de som kan välja 700    där är väl mer befogat att köra än Borås-Tranemo   där det inte år så stor skilnad mellan 350 och 700 .  Problemet är ju att körtiden är för kort  det vill till att  man kan köra 90 på de ställen där det är tillåtet  och att inte många ska betala med bankkort..