Bussar i Kungsbacka i mars 1995, del 2 (av 2)

Startat av Staffan Sävenfjord, 28 december 2012, 15:36:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

NGZ047 med ett förflutet hos Fogelbergs Buss i Ellös samt hos Orusttrafiken.


LUY093 började hos KE's Bussar så den behövde inte flytta så långt när Olofssons köpte den.


NWG795 med ett förflutet hos Dacke Trafik.


NSB715 bygges av Helmarks på ett lastbilschassi för ett norsk bussbolag, dock ej NSB utan det var en ren slump att det blev de bokstäverna i regnumret. Detta avbeställde dock bussen och den hamnade hos Wasatrafik, som behövde den för att köra Skeppsholmslinjen, linje 65, åt SL. Bron till Skeppsholmen medgav nämligen inte normalbussar på grund av begränsat axeltryck. När Swebus köpte Wasatrafik kom denna bussen - Wasatrafik 423 - med och hamnade så småningom som skolbuss i Kungsbacka.


PGB817 gick som sjukresebuss i Halland. Den ersatte en lyxutrustad Ontario II på detta uppdrag.


Efter Kungsbacka åkte jag med linje 744 till Horred med bussen på den översta bilden och den synnerligen trevlige föraren Jan Svensson ("Konstnären") vid ratten. Dock gick bussen på den tiden bara till Helsjön, där det blev byte till en van Hool Alizée körd av Lidbergs Buss den sista knappa milen. I Horred hittade jag denna från Horredstrafiken, LHZ116, som bland annat tillhört Axelssons i Västerås också.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

CF

NGZ047 havde inv.nummer 16 hos Orust :-)

Og godt nytår til alle :-)