I svartvitt

Startat av Hasse L, 27 december 2012, 15:25:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

#15
Citat från: Leyland skrivet 30 december 2012, 23:57:32 PM
Tack Hasse. 4444 var aldrig någon favorit hos mig, kanske mest för den var så helröd en H34 kunde bli... Inte den tråkigaste, men den minst roliga H34:an.

4469 var väl ensam "grårygg" i närmare ett år på Söderhallen? Minns att SSS hade en utfärd med 4469 med bl.a. signaturen AGR vid ratten. En lördag i februari 1982 var det troligen, och bl.a. 59:ans linjesträckning avklarades i sin helhet.

Vad kan vi göra för att få ut 4443 på gatorna igen?

Själv hade jag 4496 i Hammarby, som lite av en "favvo". Rejält sliten invändigt - men på ett charmigt sätt. Är inte säker på att förarna, eller övriga resenärer var av samma uppfattning. ;D Att den var kvar in i det sista berodde tydligen på att den var bra maskinellt paradoxalt nog, jämfört med de övriga Leylandbussarna i HY. Något jag fick höra av en före detta chaffis jag hade som arbetskamrat när jag själv var SL-anställd. "Gråryggarna" 4441, och 4470 slopades under 1981, så det stämmer att 4469 var den sista med grått tak, under cirka ett års tid.

Kommer nog att dröja innan 4443 kommer ut på gatorna ingen. Däremot är Büssingen 4249 på G. Den är nu iordningjord, och ska besiktas efter vintern. Så till vår/sommar är den förhoppningsvis i rull igen.

/Peter

Mr H

4496 var otroligt risig mot slutet av sin karriär. Om man stod längst fram, bussen gick på tomgång, och man tittade bakåt så såg man att alla stolar satt löst och hoppade ackompanjerade av alla de lösa skramlande ledstängerna.
Ett otroligt oväsen! Ett stående skämt i Hyh var att man skulle inte ta bort den utvändiga klistrade reklamen då skulle nog bussen ramla ihop!

Den risigaste av alla H34 jag kan minnas i Hyh var nog 4314. Den blev inte lika gammal som 4496 men uppvisade samma skick som NYLEVERERAD. Dessutom så var hela bussen sned och vind! När omplacerades 4496 från Söh till Hyh?

Mr H

Leyland

Citat från: Mr H skrivet 01 januari 2013, 10:50:54 AM
Den risigaste av alla H34 jag kan minnas i Hyh var nog 4314. Den blev inte lika gammal som 4496 men uppvisade samma skick som NYLEVERERAD. Dessutom så var hela bussen sned och vind!

Mr H

4314 fick skrotbeslut redan 1977-04-15, så något "fel" hade den ju. Blev inte ens 10 år i trafik, trotts den utmärkta kvalitén.

Peter Rost

Citat från: Mr H skrivet 01 januari 2013, 10:50:54 AM
4496 var otroligt risig mot slutet av sin karriär. Om man stod längst fram, bussen gick på tomgång, och man tittade bakåt så såg man att alla stolar satt löst och hoppade ackompanjerade av alla de lösa skramlande ledstängerna.
Ett otroligt oväsen! Ett stående skämt i Hyh var att man skulle inte ta bort den utvändiga klistrade reklamen då skulle nog bussen ramla ihop!

Den risigaste av alla H34 jag kan minnas i Hyh var nog 4314. Den blev inte lika gammal som 4496 men uppvisade samma skick som NYLEVERERAD. Dessutom så var hela bussen sned och vind! När omplacerades 4496 från Söh till Hyh?

Mr H

Ja, 4496 var en vagn i särklass. ;D Minns att när jag reste med den en januarikväll 1981 på 163:an var min tanke, att det bara handlar om dagar innan hela "kärran" skulle rasa ihop. Men nä - den hängde faktiskt med fram till senvår/försommar 1982. Tyvärr har jag ingen uppgift på när "96:an" flyttades till HY.

Finns en bild på vagnen ifråga tagen av Hobgoblin på 53:an - där den ser hel, och prydlig ut. ;)

Från en tidigare tråd:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=48155.0

christian berg

Hej och tack för intressant Leylandinformation. Efter att ha rotat lite i mina papper hittar jag följande om H34-orna i 44-serien som flyttades från Söderhallen till Hammarby:

1977 flyttades de kvarvarande vagnarna som fått rött tak i serien 4472-4500 till Hammarby; det rörde sig om 4472,73,75,77,78,80,83,86-89,93 och 4496. Möjligen flyttades några oreneoverade också för att slopas senare samma år.
1979-80 flyttades 4402,07,08,10,12,13,21,23,31,34,35 och 4438.
1981 flyttades slutligen 4449 och 4455.

Vid hösttidtabellens start 1981 fanns H34 4308,13,15,16,23,40,41,47,53,4408,23,31,34,35,38,49,55,75,83 och 4496 i trafik i Hammarby och 4439,40,42,44,60,62,63,67,69 och 4471 i trafik i Söderhallen. Under hösten ställdes 4340,47,53,4408,23,49 och 4483 av i Hammarby och följdes under januari-mars av 4341,4323,4308 och 4313. I april-maj försvann 4434,4435, 4315,4496 och 4455 från Hammarby och 4442,4467 och 4469 från Söderhallen. Sist kvar i juni 1982 var 4439,4440,4444,4460,4462,4463 och 4471 i Söderhallen och 4316,4431,4438 och 4475 i Hammarby.

Om någon hade kompletterande uppgifter eller rättningar vore det intressant.

Vänliga hälsningar

Christian B

Olof Lagerkvist

Citat från: Hobgoblin skrivet 27 december 2012, 15:25:21 PM

RM 1893 vid Paddington. Teddington station var vid denna tid 27:ans sydvästliga ändstation på söndagarna.

Tack för 80-talsbilder från Praed Street! Puben Pride of Paddington syns inte men ska väl ligga där till höger om bilden, så att säga. Puben där man alltså känner tunnelbanetågens skramlande som vibrationer i bord och stolar.

Citat från: Hobgoblin skrivet 27 december 2012, 15:25:21 PM
Högersvängen in på Eastbourne Terrace går inte att göra idag. Gatan är helt bortgrävd i samband med konstruktionen av Crossrail, centrala Londons motsvarighet till Stockholms Citybanan. Crossrail ska i tunnlar leda järnvägstrafiken från Paddington österut genom staden med förgreningar till befintliga banor både norr och söder om Temsen. Ska vara klart 2017.

Ja, Crossrail blir säkert väldigt bra när det blir klart men tills dess har vissa av de större järnvägsstationerna fått ganska hopplöst jobbiga byten mellan tåg, tunnelbana och buss. Det gäller Paddington i synnerhet. När jag var där under påsken 2012 pågick ett banarbete en bit ut på Great Western-linjen under helgdagarna och ersättningsbussarna gick från diverse hållplatser i kvarteren runtom. Platser för reglertid för ersättningsbussarna hade sedan ordnats ytterligare några kvarter ut, vilket innebar att trafiksituationen i hela "hotelldistriktet" var något problematisk emellanåt. Tala om att man saknade Eastbourne Terrace i det läget.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Mr H

Citat från: christian berg skrivet 03 januari 2013, 17:04:55 PM
Hej och tack för intressant Leylandinformation. Efter att ha rotat lite i mina papper hittar jag följande om H34-orna i 44-serien som flyttades från Söderhallen till Hammarby:

1977 flyttades de kvarvarande vagnarna som fått rött tak i serien 4472-4500 till Hammarby; det rörde sig om 4472,73,75,77,78,80,83,86-89,93 och 4496. Möjligen flyttades några oreneoverade också för att slopas senare samma år.
1979-80 flyttades 4402,07,08,10,12,13,21,23,31,34,35 och 4438.
1981 flyttades slutligen 4449 och 4455.

Vid hösttidtabellens start 1981 fanns H34 4308,13,15,16,23,40,41,47,53,4408,23,31,34,35,38,49,55,75,83 och 4496 i trafik i Hammarby och 4439,40,42,44,60,62,63,67,69 och 4471 i trafik i Söderhallen. Under hösten ställdes 4340,47,53,4408,23,49 och 4483 av i Hammarby och följdes under januari-mars av 4341,4323,4308 och 4313. I april-maj försvann 4434,4435, 4315,4496 och 4455 från Hammarby och 4442,4467 och 4469 från Söderhallen. Sist kvar i juni 1982 var 4439,4440,4444,4460,4462,4463 och 4471 i Söderhallen och 4316,4431,4438 och 4475 i Hammarby.

Om någon hade kompletterande uppgifter eller rättningar vore det intressant.

Vänliga hälsningar

Christian B

Tack!
Det var verkligen uttömmande svar!
Mvh
Mr H

Hasse L

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 03 januari 2013, 17:26:41 PM
Tack för 80-talsbilder från Praed Street! Puben Pride of Paddington syns inte men ska väl ligga där till höger om bilden, så att säga. Puben där man alltså känner tunnelbanetågens skramlande som vibrationer i bord och stolar.

Javisst, Pride of Paddington ligger just där. Intog en shepherd´s pie därstädes för några veckor sedan tillsammans med ett mycket lokalt ale (med samma namn som puben).

Leyland

Citat från: christian berg skrivet 03 januari 2013, 17:04:55 PM
Hej och tack för intressant Leylandinformation. Efter att ha rotat lite i mina papper hittar jag följande om H34-orna i 44-serien som flyttades från Söderhallen till Hammarby:

Christian B

Mycket givande Christian. Tack!