Huvudmeny

Nödöppnare

Startat av igel, 25 december 2012, 22:32:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Vilka regler gäller för nödöppnare på nya bussar. På insidan dörren, men är det ett lagkrav att ha på utsidan. Och hur är det med förarplatsen, måste det även finnas en där för samtliga dörrar (luftreglerade)?

Är det olika regler för bussar i lokaltrafik (<50km), och övrig trafik.

Ersa

Volvo började i och med årsmodell 2002 montera yttre reglage vid varenda dörr för att man utifrån skulle kunna släppa lufttrycket i dörrarna i samband med olyckor och utrymningar. Men då många operatörer tar bort dessa yttre reglage och täcker hålet med en platta och därmed tar bort möjligheten att få upp dörrarna utifrån, detta utan att bussen får anmärkning på besiktningen kan man ju undra hur svensk lagstiftning ställer sig till trafiksäkerheten.

Blue

Jag förstår att man plockar bort eller stänger av yttre nödkranar.
Kan man släppa luften utifrån så är bussen aldrig riktigt låst, glappet som blir när dörren sjunker gör att man kan bända upp den.

Jag har dessutom varit med om att folk vrider upp dörren så att dörrbromsen slår till, sen hinner man precis in efter att ha återställt vredet när buset gör det igen...

Att det skulle ha någon större inverkan på trafiksäkerheten kan jag inte se, måste man öppna en dörr i ett nödläge så kan man ju faktiskt knäcka en ruta och använda vredet på insidan.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

BadTab

Där har ju scania gjort en väldigt bra lösning tycker jag: Samtliga nödöppningsreglage förutom det ovanför föraren på förarplatsen är av "tryckknappstyp" och kan lätt återställas från förarplatsen. Det ska ju inte behöva användas, men OM ngn skulle okynnestrycka på nödöppningsknappen så slipper föraren iallafall lämna förarplatsen, i bästa fall. =)

Ersa

Jag förstår självklart även jag varför man av praktiska skäl tar bort de rödgula vreden, speciellt på mitt- och bakdörrar. Men jag undrar ändå om det är lagligt att avlägsna säkerhetsdetaljer som är tänkta att underlätta och snabba på utrymning. Man kan ju jämföra med nödhammarna som hela tiden stjäls. Dessa kan man inte plocka bort och därefter passera varenda besiktning och poliskontroll (främst i Göteborg) helt utan åtgärd.

När man som förare inte ens kan ta sig in en Säfflebuss pga att elektroniken krånglar och dörren förblir stängd trots att huvudströmmen slagits på finns det bara ett alternativ då inga dörrar kan tömmas på luft: Att ta fram batterierna och manuellt lossa sladden från en batteripol för att "nollställa" systemet. (Batterifrånskiljare saknas ju märkligt nog ofta på SL-specade fordon). Fungerar inte den åtgärden är det bara att vänta på att bussen blir trycklös.
Jag vet inte, men som yrkesförare idag år 2013 tycker jag att säkerheten borde kunna prioriteras en gnutta höge än idag. Även i kollektivtrafiken. Eller i varje fall inte backa bakåt.

Det BadTab skriver om Scania verkar bra! Att kunna återställa nödöppningen allt från förarplatsen, t.ex genom att "tvångsstänga" dörrarna genom att hålla den återfjädrande dörrknappen intryckt i flera sekunder är en bra ide. :)