Bussar i Trollhättan i mars 1995, del 2 (av 3)

Startat av Staffan Sävenfjord, 22 december 2012, 14:58:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

PJS 746 var Trollhättebuss 116.

PAG684 kom till Linjebuss den vanligare vägen via Malmö Lokaltrafik/ML Malmö Trafik AB, där den hade nummer 514. Varför den inte fick nummer 3514 hos Linjebuss utan 9334 vet jag dock inte. Även denna hamnade sedan i Borås med Linjebuss färger bibehållna.

PDZ630, fd Trollhättebuss 114. Trollhättebuss ville i början av 1992 ha Scania med lågentré men Scania byggde inga sådana då, så i stället fick Wiima karossera tre sådana. Scania MaxCi lanserades dock lite senare 1992. Bussen målades sedan om i Älvsborgstrafikens färger, flyttades till SL-området (Råsta) och fick SL94-lack.

ONT211 var en Mercedes OH1628L, tillhörig Lindgrens Busstrafik i Nossebro.

EDB204.

PRC620 hade nummer 120 på Trollhättebuss-tiden. Den blev senare tätortsbuss i Oskarshamn.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Göran Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 december 2012, 14:58:24 PM

PAG684 kom till Linjebuss den vanligare vägen via Malmö Lokaltrafik/ML Malmö Trafik AB, där den hade nummer 514. Varför den inte fick nummer 3514 hos Linjebuss utan 9334 vet jag dock inte. Även denna hamnade sedan i Borås med Linjebuss färger bibehållna.

Tror faktiskt inte att den kom den vägen utan såldes till Linjebuss redan tidigare. Jag har noterat den som LB 9334 redan 1993 och som jag minns gick den då som servicebuss i Lund. Jfr också ML 515 som enligt SBH blev LB 9335 1991-10-30.

Uppskattar också bilderna från en trakt dit jag flyttade ett och ett halvt år senare (till Vänersborg men Trollhättan blev nästgårds). Då var dock den blå Trollhättelacken borta och allt var Älvsborgslackat.
/ GNl

F.Å

Trevliga bilder i vanlig ordning.
1314 och dess två syskon som kom till Råsta var uppskattade av mig i alla fall. Mjuk gång och bra motorstyrka. Rosa inredning förhöjde ju bara upplevelsen.
Vi fick för övrigt även 1316 som du också hade med i svepet. Även 1318 kom till oss. Dessa två har jag för mig hade varit en vända i Jönköping innan Råsta och där förärats en ytterligare framdörr. Systervagnen 1317 kom via Varberg(?) till Kallhäll med endast en framdörr.

S Svensson

Citat från: Göran Nilsson skrivet 22 december 2012, 18:52:58 PM
Tror faktiskt inte att den kom den vägen utan såldes till Linjebuss redan tidigare. Jag har noterat den som LB 9334 redan 1993 och som jag minns gick den då som servicebuss i Lund. Jfr också ML 515 som enligt SBH blev LB 9335 1991-10-30.

Uppskattar också bilderna från en trakt dit jag flyttade ett och ett halvt år senare (till Vänersborg men Trollhättan blev nästgårds). Då var dock den blå Trollhättelacken borta och allt var Älvsborgslackat.
/ GNl

Sista buss med Trollhättelack var fd VL46 WON455.
Denna såg jag hos Toveks i Kinna vid datum omkring Bergkvara tog över den. Den var då stejpad (plast över) och hade reklam för ett damlag i handboll i Göteborg.

Trollhätte kommun ägde två olika bolag. De ena var Trollhätte Trafik AB och det andra var Trollhätte Buss AB.
När Swebus tog över trafiken 2001 så vill jag minnas att  Trollhättan behöll namnet Trolljhättebuss och överlät namnet till Vänersborgs Linjetrafik AB. VL hade möjligen också en Autosan i blå färg ett tag. Som sagt var färgen kvar ett tag efteråt.