Huvudmeny

Buss-vd åtalas

Startat av D_skalis, 21 december 2012, 08:16:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

D_skalis

/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

Ersa

Trafikpolisen i Västra Götaland både skrämmer och imponerar på samma gång. Det enda län i landet där man verkligen tar kvalitet och trafiksäkerhet på största möjliga allvar?

Lars-Håkan_E

En del av punkterna är ju mindre bra, andra är ju mer åt det löjeväckande hållet.

Lampor, säkerhetsbälten, skyltar och nödhammare är ju sådant som fungerar när bussen lämnar depån men som är omöjligt att hålla kontroll på under dagen.

Det blir många vd:ar som får belasta rättssystemet isåfall.

Eller så ställer man in aktuella avgångar när ett bälte har vandaliserats eller en hammare stulits, där kan inte vite utgå och frågan är om resegarantin gäller eller om det anses vara force majure.

Nico

Visst är det bra att somlligt uppmärksammats, men jag instämmer i att det finns en del löjeväckande punkter. I synnerhet då de som inte går att hålla koll på till 100 % så länge bussen är ute i trafik.

Är sedan visserligen född cyniker, men lite får jag känslan av att detta inte enbart handlar om trafiksäkerhet utan att det framförallt är ett sätt för polisen i nämnda region att hålla sin statistik uppe.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Taunusch

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 december 2012, 11:48:42 AM
En del av punkterna är ju mindre bra, andra är ju mer åt det löjeväckande hållet.

Lampor, säkerhetsbälten, skyltar och nödhammare är ju sådant som fungerar när bussen lämnar depån men som är omöjligt att hålla kontroll på under dagen.

En genomsnittlig dag för en buss: hur många glödlampor går sönder, hur många däck går från att vara godkända till att vara så slitna att det inte längre är lagliga, hur många reg-skyltar blir så slitna så det inte går att läsa av längre?

Detta handlar om bristande underhåll från bussägare som inte tillåter driften att kosta. Inte att bussar går sönder under dagen. Även om sådant kan inträffa.

Lars-Håkan_E

Citat från: Taunusch skrivet 21 december 2012, 23:02:16 PM
En genomsnittlig dag för en buss: hur många glödlampor går sönder, hur många däck går från att vara godkända till att vara så slitna att det inte längre är lagliga, hur många reg-skyltar blir så slitna så det inte går att läsa av längre?

Detta handlar om bristande underhåll från bussägare som inte tillåter driften att kosta. Inte att bussar går sönder under dagen. Även om sådant kan inträffa.

Nu skrev jag Glödlampor, Bälten, Nödhammare och skyltar.....

Hämtade själv en buss i eftermiddags som om det hade varit i Götet förmodligen fått körförbud.

Ett bälteslås hade gått sönder under dagen och under färden till Garaget lade ena halvljuset av.

Och det är en minutiöst servad buss med en ensam chaufför med 2500 mil på mätaren.

Förmodligen hade det blivit anmärkning på oläslig reg skylt också, efter ett par km körning blir bakstammen full av snö och vem stannar ett par gånger/mil och sopar snö?

Omnilasse

Det är väl givetvis en balans det här. Tror väl en orsak till polisens åtgärder i Västsverige är för att man tyckt att det generellt varit för mycket brister i underhållet. Och när man väl går igenom bussen är det ju då naturligt att anmärka på alla brister som finns, oavsett om en del av dem kan verka mindre väsentliga.

Tror nog även polisen inser problemet med nödhammare, men det är nog inte för att anmärka på detta som kontrollerna görs. Förbättrar man underhålet (där det brister), lär nog även kontrollerna minska - oavsett om det finns nöhhammare på alla platser eller ej.

en_dalmas

då har dom inte varit i örebros stadsbussar, vet inte riktigt hur det är nu då jag mest kör landsortslinjer men jag vet att det tidigare när jag körde mest stadsbuss och man kollade i bussen efter kvarglömda saker så fattades det ofta nödhammare i bussen. nödhammare som ersattes med nya men tydligen är dom populära att ta, har tydligen varit iallafall

Hagri

Det har skrivits en hel del i media om polisens kontroller av bussarna i Göteborg. Det har även förekommit att bussar har fått körförbud vid dessa kontroller så det har inte bara handlat om saknade nödhammare eller trasig glödlampor. Bland annat har det talats om oljeläckage, däck där korden varit framme men även nödutgångar där krossbart glas ersatts med okrossbara plastglas.
Givet vis är det bra att polisen är ute och kollar fordonen och givet vis är det önskvärda att fordonen går igenom sådana kontroller utan allvarliga anmärkningar. Men får fordonen körförbud så är det något som inte funkar som det skall inom företagen som använder dem. Fordon som är i det skicket att de kan få körförbud skall inte vara ute i trafik och transportera passagerare.
Sedan är böter på 10000 kr inte mycket att hänga i granen. Möjligen om det varit per underkänd buss. Men de pengar som de sparat på underhållet är mycket större än det de åker på i böter.

Nico

Visst ska polisen hålla koll, men i vissa fall handlar det nog även om hur man har tolkat lagtexten och vem som gjort bedömningen. Bl.a. ordningspolisen är t.ex. inte så bra på detta och allt oljeläckage behöver inte vara synonymt med körförbud osv. Tror inte heller att läget skulle vara så mycket värre i just Göteborg eller att polisen är mer ointresserad eller mindre kompetent på andra håll. Istället handlar det sannolikt mera om personlig prioritering på ledningsnivå, kanske då föranlett av vissa statistiska behov... och så ger det ju snygga rubriker som folk kan förfasa sig över. Även för media är ju detta tyvärr en karamell som man gärna suger lite extra på då det säljer lösnummer och så.

I något extremfall i Göteborg vill jag minnas att det t.o.m. handlat om att fordon som någon dag innan genomgått godkänd kontrollbesiktning fått ett nedslag av polisen och då får man som sagt även fundera lite på om det inte även finns andra bevekelsegrunder bakom alla insatser? Finns ju ett ordspråk som lyder; »som man ropar [i skogen] får man svar« och likaså minns väl nästan alla som gjort militärtjänst att vissa befäl, oavsett vad man gjorde för att klara en inspektion, kunde hitta något att anmärka på. Lite av den känslan har jag fått även här, dvs. hittar man inget större så letar man vidare så man kan hitta en del mindre brister som sammantaget går att plocka på. Har man sedan kanske begränsade kunskaper kring trafik (det är ju inte alltid 100 % poliser med specialistkunskaper som deltar i dessa tillslag) så blir det kanske gärna så att man är för rigid och i vissa fall kanske även överdriver i sin tolkning av regelverket. Istället för körförbud kanske det istället går att utfärda ett föreläggande om besiktning etc.

Givetvis ska sedan inte trafikfarliga saker slippa igenom och sådant ska polisen givetvis plocka direkt. På senare tid så får i alla fall jag dock intrycket att det inte verkar ha handlat så mycket om farliga ärenden utan att det just känts som man fiskat rubriker och drygat ut statistiken (då det mest verkar ha varit saker av mindre karaktär). Väljer man då från t.ex. polisens sida att hårdra det hela så ger dock oftast lagtexten alltså utrymme för det. Kruxet är att blir det för mycket i den vägen så finns det nog även en risk för att det blir kontraproduktivt för polisen som myndighet. Är detta ett så stort problem som det verkar vara i Göteborg så borde det väl även i så fall föranleda en nationell kampanj... eller?!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Intressant är det i varje fall när man jämför Västra Götaland med t.ex Stockholms län och delar av sina angränsande län. Här i Östsverige förekommer ju näst intill noll dylika inspektioner av tunga fordon, och jag kan inte tänka mig att Västtrafiks operatörer skulle ha sämre fordon än SL:s. Förmodligen är de på samma nivå, dvs med vissa brister men ytterst sällan något som ska leda till körförbud på plats.