Lite Veolia Partille, bl.a. 4972 & 4975

Startat av Jonas Gustafsson, 25 oktober 2007, 22:26:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Tog några efter-jobbet-foton idag. De flesta är från hållplatsen Backvägen som utgör taxegräns eftersom den ligger c:a 50 m från gränsen mellan Göteborgs stad och Partille kommun. Den något suddiga bilden på ex-stockholmaren 4972 är från Östra Torpavägen alldeles bredvid denna hållplats.
Den andra ex-stockholmaren 4975 är däremot fotad vid hållplatsen Oxledsvägen någon kilometer in i Sävedalen, Partille kommun.

Nej, jag orkade inte räta upp bilden... ;)

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Johan B

Tjusigt. Köptes 2525 med syskon in för trafiken på 512 eller plockades de från något annat trafikuppdrag (eller har 512 verkligen funnits sedan -98, tiden går fort...)?

Jonas Gustafsson

Citat från: Johan B skrivet 25 oktober 2007, 22:42:20 PM
Tjusigt. Köptes 2525 med syskon in för trafiken på 512 eller plockades de från något annat trafikuppdrag (eller har 512 verkligen funnits sedan -98, tiden går fort...)?

512 är ju ena delen av den långa linje 210, jag kan ta reda på när den delades men har det inte i huvudet.

2525-2527 köptes däremot in till Linjebuss trafik i Härryda kommun (linje 611). De flyttades till Partilletrafiken när linje 611 fick Scania/Carrusboggi (24xx) istället.

Det som är lite speciellt med 2525-2527 är ju som du säkert vet att bakersta dörren är igensatt med en extra stolsrad.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussgubben

Hmm. Kom det några bussar från Borås till Partille då Veolia blev av med trafiken inne i Borås? Tycker att 4972-4975 är mycket snyggare i Västblå lack än SL lack.

Jonas Gustafsson

Citat från: Bussgubben skrivet 25 oktober 2007, 23:05:16 PM
Hmm. Kom det några bussar från Borås till Partille då Veolia blev av med trafiken inne i Borås?

Inte i trafik i alla fall, fel sorts fordon för att vara intressanta antagligen. Några av DAB-arna stod dock och hängde på garaget i Partille ett bra tag.
//Jonas G

Bussgubben

Jonas Gustafsson

Citat från: Bussgubben skrivet 25 oktober 2007, 23:11:43 PM
Inga andra bussar än DAB;arna då?

Andra? Det fanns väl bara DAB-bussar i den trafik man hade i Borås tätort (d.v.s. servicelinjerna)?
Övriga bussar i Borås var bussar för linje 100.
//Jonas G

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 25 oktober 2007, 23:15:46 PM
Andra? Det fanns väl bara DAB-bussar i den trafik man hade i Borås tätort (d.v.s. servicelinjerna)?
Övriga bussar i Borås var bussar för linje 100.
//Jonas G

Jag tror inte att det var någon fast placering av bussar i Borås de senaste åren innan Hallgrens tog över. Vissa bussar övernattade i Borås men det brukade vara olika individer.
Numera ser man bara Carrus Vega från Umeå (2570-2576), de ursprungliga B10M Carrus Vega (2271-2277) samt Vesten 2344 och 9700-an 2281 bland de bussar som körs på linje 100 av Veolia. Så alla Carrus Fifty verkar vara borta.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Om vi tar oss lite tid tillbaka så hade LB två Hino i Borås. Den ena gick på Stinalinjen hela tiden och den andra kom när LB tog över. Båda gick ett tag i Göteborg (Partille plac) och jag tror att året var 1998. Stina bussen gick hela tiden men det var olika företag som körde. Först Ulricehamns Taxi (Hallgren eller någon annan,bussen reg på Jumbolans AB) och överförd med körning till Borås och BL. Sedan 1995-06 till Linjebuss och upphörde 98-06.
Jag åkte den Ulricehamn-Kinna sommaren 1995 och orsak var att jag ville åka en gamman kulturväg utmed Viskan. Åkte Tolkabro-Hökerum och kom ut i Rångedala. Kanske lite långt från Veolia Partille.
Några 2525-2527 gick kvar på linje 611 (även 616) efter att de längre Scania-Carrus kom. Vill minnas att trafiken på 611 krävde 5 omlopp. Sedan tillkom något senare under pågående tidtabellsperiod en fd blå express och 2105 ( då i älabfärg) för nuv linje 610.2105 gick även en sväng på linje 210 (Mölndal-Sahlgrenska-Göteborg) i extratur innan den gick åter Rävlanda.
2525-2527 var GL vita. Har hela sin tid haft bakdörren igensatt.Troligen är dessa tre inte ursp beställda av LB/Connex utan förvärvade ändå. Produktionsförseningar i fd Breslau gjorde att bussar som försenades fick avbeställas.
Det är väl plåtarbeten som görs i Mölndal på Veolia verkstad där?

Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 oktober 2007, 23:37:28 PM
Jag tror inte att det var någon fast placering av bussar i Borås de senaste åren innan Hallgrens tog över. Vissa bussar övernattade i Borås men det brukade vara olika individer.
Numera ser man bara Carrus Vega från Umeå (2570-2576), de ursprungliga B10M Carrus Vega (2271-2277) samt Vesten 2344 och 9700-an 2281 bland de bussar som körs på linje 100 av Veolia. Så alla Carrus Fifty verkar vara borta.

Petimetern inom mig vill bara påpeka att 2271-2277 är B12M 8700 och inget annat.

Johan B

Tack för intressanta svar. Så linje 210 gick alltså genom Toltorpsdalen? Körde man över Linnéplatsen eller över Chalmers till Heden?

Mikael T Nilsson

Tack för fina bilder! Kul att få se de f.d. SL/Råsta-vagnarna i Västtrafik-blått!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Brollan

Citat från: Johan B skrivet 26 oktober 2007, 11:29:10 AM
Tack för intressanta svar. Så linje 210 gick alltså genom Toltorpsdalen? Körde man över Linnéplatsen eller över Chalmers till Heden?

Linje 210 gick från Mölndals bro via Åby-Pedagogen-Bifrost-Toltorpsdalen-Sahlgrenska-Linnéplatsen-Järntorget-Nils Ericsonsterminalen-Svingeln-Östra Sjukhuset-Vallhamra Torg-Partille centrum till Furulund.
Mycket trevlig linje att köra.

Johan B

Citat från: Mats475 skrivet 26 oktober 2007, 11:34:02 AM
Linje 210 gick från Mölndals bro via Åby-Pedagogen-Bifrost-Toltorpsdalen-Sahlgrenska-Linnéplatsen-Järntorget-Nils Ericsonsterminalen-Svingeln-Östra Sjukhuset-Vallhamra Torg-Partille centrum till Furulund.
Mycket trevlig linje att köra.

Jaså hela den svängen... Vad fick jag Heden ifrån?! Ersattes sträckan ut till Partille av linje 240 -97 eller hade man delat av den tidigare? När lades 210 ner? 2000?

Nico

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 25 oktober 2007, 22:26:32 PM

Instämmer i kören om att det var trevliga bilder och att den nya färgen harmoniserar bra med vagnmodellens linjer. Nog har man kört en å annan meter med dessa vagnar. Skyltningen på 4972 är indirekt inte heller ny då dessa vagnar gjort en å annan tur på linje 514 i SL-land. Denna variant är dock kanske inte lika krävande...  :D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman