Vilken busstyp?

Startat av T2, 18 december 2012, 20:32:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

T2

Hej!

Jag råkade surfa in på ert forum och kollade in massa härliga bilder från förr. Själv vet jag inte så mycket om bussar så jag har en fråga.

I barndomen på första halvan av 70-talet brukade jag åka buss från Trångsund till Skanstull innan pendeltågen började gå till Västerhaninge. Ofta åkte vi då med en busstyp som jag och mina kompisar brukade kalla "tandläkarbuss" på grund av ett karakteristiskt vinande ljud, antar att det var en turbo. Bussarna hade SL:s röda/vita färg, hade röda säten med höga ryggstöd och jag tror att bussarna hade en halvautomatisk växellåda med en liten "joystick" som växelväljare. Jag tror att busslinjen hette 840 och kom från Brandbergen eller Jordbro.

Har kollar runt på bilderna i trådarna men inte hittat denna typ. Är det någon som vet vilken busstyp det var och/eller kan länka till en bild?

Peter Öden

Hej !

Det kan inte vara fd. SL H 46 Scania CR 110 LS, DS-11 motor på 260 hk, men dessa hade 2 stegs automatlåda !

Mvh Peter Ö

K R

Hej!

Om det rör sig om ovanstående föreslagna busstyp H46 har Peter Öden även tagit denna bild på 4610 i början på 70-talet:

http://www.angelfire.com/creep/trancemaster/CR_110_LS_H46_4610_Tumba_station_Foto_Peter__d_n.jpg

Var det f ö de tio första (4610-4619) som hade grått tak med en tunn röd rand i färgdelningen mot det benvita runt fönstren?

mvh K R

Björn Forslund

Det stämmer, men 4614 har rött tak på bilder jag sett. Troligen blev den omlackad.

Staffan Sävenfjord

Det är säkert H46 som avses. Dessa användes på linje 840 som från början gick mellan Brandbergen och Skanstull. Sedan pendeltågen kommit till Västerhaninge i oktober 1973 lades linjen om så att den i stället gick från Jordbro (Västerbommen) till Farsta i samband med att Brandbergen fick direktlinje till Skanstull. När exakt omläggningen gjordes är jag inte helt säker på men det var strax innan jag flyttade till Jordbro i april 1974.

Här är en bild på H46 4611. Som synes hade den rött tak 1978.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Den har grått tak menar du väl, Staffan?
Den röda randen kontrasterar mot det gråa.

K R

Citat från: K R skrivet 18 december 2012, 21:14:25 PM
Om det rör sig om ovanstående föreslagna busstyp H46 har Peter Öden även tagit denna bild på 4610 i början på 70-talet:
http://www.angelfire.com/creep/trancemaster/CR_110_LS_H46_4610_Tumba_station_Foto_Peter__d_n.jpg

Hej!

Länken som jag angav ovan var dålig, men Peter Ödens bild och flera övriga på Scania CR110L-vagnar finns att beskåda på denna sida:

http://www.angelfire.com/creep/trancemaster/110.html

mvh K R

T2

Citat från: Peter Öden skrivet 18 december 2012, 20:45:48 PM
Hej !

Det kan inte vara fd. SL H 46 Scania CR 110 LS, DS-11 motor på 260 hk, men dessa hade 2 stegs automatlåda !

Mvh Peter Ö
Så var det med andra ord. Jag hade för mig att den växlades halvmanuellt men det måste varit någon annan modell jag ofta åkte, kanske något senare. Undrar vilken modell det var?

Kommer ihåg att jag tyckte H 46 var mycket skönare att åka i än övriga samtida av SL:s bussar, de hade ju också mycket skönare säten och så var de rätt tysta samtidigt som det var rätt mysigt och lite sövande med vinande turbonljudet.
Som jag förstår det måste inredning skilt sig i SL:s H 46:or eftersom på bilderna verkar en del ha mer traditionella säten med en båge ovanför.

Tack för svaren och länkarna!  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: T2 skrivet 19 december 2012, 00:04:56 AM

Som jag förstår det måste inredning skilt sig i SL:s H 46:or eftersom på bilderna verkar en del ha mer traditionella säten med en båge ovanför.

Tack för svaren och länkarna!  :)

H46 beställdes och specades av SJ och från början var avsikten att de skulle användas i ersättningstrafiken för Roslagsbanan, som SJ planerade att lägga ned. SL tog dock över banan och fick därmed också ta över bussarna. Därav den något annorlunda inredningen. Inredningen var samma i alla H46-or utom de två som tillhört Vaxholms Trafik AB och överfördes till SL 1971. Även dessa hamnade så småningom i Handen. Dessa hade inte höga ryggar men mycket bekväma stolar klädda med plysch.

Så småningom togs dock de höga stolarna bort i bakpartiet och ersättas med vanliga stolar från framför allt Scania-Vabis CF. Jag har hört två anledningar till detta: dels att de höga ryggstöden läst knäcktes och man tröttnade på att reparera dem. Friska stolar flyttades alltså till frampartiet och ersattes av andra. Den andra anledningen skall ha varit att föraren skulle ha lättare att se vad som hände i bakpartiet när det inte skymdes av de höga ryggarna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)