Fler bilder med Västtrafiknytt - 11/12

Startat av Jonas Gustafsson, 17 december 2012, 23:05:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Den 11/12 var jag på naturhistoriska muséet med en klass gymnasietreor på förmiddagen. Sådana klarar av att ta sig tillbaks till skolan själva, så medan de åkte spårvagn tillbaks ägnade jag lunchen åt att promenera till skolan och ta lite kort på vägen.

På Övre Husargatan kom denna nya Rosa Express rullande:

Nästan all busstrafik har flyttats från Linnégatan till Övre Husargatan. Söder om korsningen vid Vasagatan har man byggt en ny hållplats, Pilgatan, lämpligt belägen mellan Handelshögskolan och Universitetets samhällsvetenskapliga fakultet. Här går tre tunga busslinjer:

761 Göteborg (Heden)-Lindome, som numera går via Linnéplatsen och ej raka vägen till Mölndal.
Rosa Express Gerrebacka-Billdal, som nämnts i mitt inlägg med foton från 9/12
Nya linje 25 Länsmansgården-Balltorp. Den har bara en liten bit av linjesträckningen gemensamt med gamla linje 25 men körs i princip med samma bussar som denna, företrädesvis GS nyaste MAN-ledbussar i serien 599-613.
Här tre bilder på Rosa Express och 25:an...

Skyndade därefter på för att hinna äta innan nästa lektion, hann dock med denna bild på en sprillans ny Röd Express vid Hedens nya hållplatsläge i Södra Vägen (som synes inte helt färdigställt).

Fler bilder på väg, bl.a. från Blå Express och Stenungsundsexpressen.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Ronald M. Jannesson

Tja, Västtrafik; varför inte hållplatsnamnet "Skanstorget" då, så alla vet var hållplatsen ligger, "Pilgatan"??? Skanstorget har ju faktiskt haft busstrafik förr i form av Mölndalsbussarna. Ironiskt nog så flyttades Mölndalsbussarna från Övre Husargatan/Sprängkullsgatan i nov./dec. någongång 1981 till Linnégatan. Nu är dom åter tillbaks efter 31 år!!

New_options

Den röda expressen ser ack så blå ut dock

Olof Lagerkvist

Citat från: New_options skrivet 19 december 2012, 21:45:57 PM
Den röda expressen ser ack så blå ut dock

I morse kom det en Röd Express märkt Orange Express och en Grön Express helt utan linje- och destinationsskyltning medan jag väntade vid Delsjömotet.  :)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Jonas Gustafsson

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 19 december 2012, 22:45:36 PM
I morse kom det en Röd Express märkt Orange Express och en Grön Express helt utan linje- och destinationsskyltning medan jag väntade vid Delsjömotet.  :)

Och idag såg jag en Grön Express med Lila Express-dekaler...
Färgmärkningen medelst dekaler på fordonen är väl snart ett minne blott, förståeligt eftersom bussbolagen inte vill låsa fordonsindivider till en viss linje. Nobina och Nettbuss verkar inte vara helt noga med att få ut sina kvarvarande märkta fordon på rätt linje alla gånger.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.