Huvudmeny

Helvitt i Jönköping?

Startat av Peppen, 17 december 2012, 05:36:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peppen

Var en sväng nere i Jönköping igår och såg att det rullade minst två äldre helt vita Scania i stadstrafiken, dvs de hade varken länslack eller någon reklam.
Är detta tillfälligt i väntan på ny lack eller är det inhyrda fordon?
Tyvärr var jag aldrig så pass nära att jag kunde se nummer eller ta bilder...

Bingoberra

Var de i linjetrafik eller kördes de under "Ej i trafik"?

Vet att TTC (fordonsgymnasium typ) har övningskört med SL-röda MaxCi, kanske är dessa som har bytts ut mot andra.

Peppen

Citat från: Bingoberra skrivet 17 december 2012, 16:20:34 PM
Var de i linjetrafik eller kördes de under "Ej i trafik"?

Vet att TTC (fordonsgymnasium typ) har övningskört med SL-röda MaxCi, kanske är dessa som har bytts ut mot andra.

Nej de gick i vanlig linjetrafik. Var exakt samma typ av Scania (årsmodell ca 2001-2002) som rullar i övrigt därnere (typ såna här: http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=9501).

Bingoberra

Citat från: Tommy P skrivet 17 december 2012, 18:58:35 PM
Nej de gick i vanlig linjetrafik. Var exakt samma typ av Scania (årsmodell ca 2001-2002) som rullar i övrigt därnere (typ såna här: http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=9501).

Intressant! Du såg inte vilken linje de rullade på?

Ted Selander

Inga helvita bussar rullar i den egentliga stadstrafiken (en- och tvåsiffriga linjer) som Keolis kör. Staden genomkorsas av några regionalbusslinjer, kan det ha varit någon av dem?

Peppen

Citat från: Ted S skrivet 19 december 2012, 10:26:35 AM
Inga helvita bussar rullar i den egentliga stadstrafiken (en- och tvåsiffriga linjer) som Keolis kör. Staden genomkorsas av några regionalbusslinjer, kan det ha varit någon av dem?

Ingen aning, var på Klostergatan samt på Kungsgatan som jag såg dom med nån halvtimmes mellanrum.

Axel

Citat från: Bingoberra skrivet 17 december 2012, 16:20:34 PM...kördes de under "Ej i trafik"?
Men det ser man ju på stadsbussarna i Jönköping minst en gång i veckan.
EJ I TRAFIK
Länstrafiken håller inte med mig om att deras bussar alltid ska skylta linjenummer och destination.

Jens

Jag såg något som stack ut idag som kanske ger någon klarhet i detta. Bussen gick på linje 101 och var en Scania Omnilink boggi av första generation. Nu var den komplett i jönköpingslack, men det borde väl vara nytt eftersom jag inte känner igen att det funnits någon sådan kombination tidigare. Höga stolar med blå klädsel såg det ut som utifrån. Något firmanamn eller registreringsnummer hann jag dock inte uppfatta.

Bernt Talbrant

Citat från: Jens skrivet 07 januari 2013, 18:01:36 PM
Jag såg något som stack ut idag som kanske ger någon klarhet i detta. Bussen gick på linje 101 och var en Scania Omnilink boggi av första generation. Nu var den komplett i jönköpingslack, men det borde väl vara nytt eftersom jag inte känner igen att det funnits någon sådan kombination tidigare. Höga stolar med blå klädsel såg det ut som utifrån. Något firmanamn eller registreringsnummer hann jag dock inte uppfatta.

Jag vet inte om detta möjligen kan vara lösningen på vilken buss åtminstone detta sista inlägg handlar om. I höstas såg jag en Västtrafikblå Omnilink boggi i Tabergstrakterna och det visade sig vara UEM093, f d Vänersborgs Linjetrafik/Buss i Väst Trafik 243 som sedan 2012-09-27 tillhör Omnibuslinjen Habo-Hjo AB. Det skulle ev kunna vara denna som nu målats i JLT-färger. Men som sagt, det är bara en gissning.

Bingoberra

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 07 januari 2013, 19:06:41 PM
Jag vet inte om detta möjligen kan vara lösningen på vilken buss åtminstone detta sista inlägg handlar om. I höstas såg jag en Västtrafikblå Omnilink boggi i Tabergstrakterna och det visade sig vara UEM093, f d Vänersborgs Linjetrafik/Buss i Väst Trafik 243 som sedan 2012-09-27 tillhör Omnibuslinjen Habo-Hjo AB. Det skulle ev kunna vara denna som nu målats i JLT-färger. Men som sagt, det är bara en gissning.

Kan nog stämma. Enligt bilregistret är UEM 093 numera vit.

Kortebo

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 07 januari 2013, 19:06:41 PM

Din gissning om den blå bussen är rätt, men den har aldrig varit vit.Numera lackad i JLT -design. Går planenligt bl a på linje 101.

Ang den vita bussen, skulle det möjligen kunna vara någon av Grönlunds utbildningsvagnar(Scania omniexpress 2 axl). Dom är vita, förvisso
står det Grönlunds på sidan men på lite håll.............................