Min Scania CF 76 1967 på bild

Startat av benkesbuss, 16 december 2012, 23:47:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

benkesbuss

30/12-11 körde jag hem min "nya" buss från Gävle. Och jag begriper fortfarande inte hur jag publicerar en bild här.
Men om ni vill se en CF 76a med den gröna lacken från Jämtlandsbuss nästan intakt, går det bra att besöka hemsidan som det är meningen att jobba med på lediga stunder framöver. Den heter www.benkesbuss.se , och där finns tre bilder än så länge. Ev. kommentarer får gärna lämnas i den här tråden så länge, eftersom hemsidan knappt är påbörjad och är allt annat än klar.

Mats Karlsson

Finfin buss! Vårda den ömt!

Den har den gamla handbromsspaken, vilket innebär att den är tillverkad senast 1966, kanske före sommaren 1966.

Björn Forslund

Den ser fin ut! Fd Östersund nr 15, en av de som tillverkades på sluttampen, bland de 20 sista CF.

John

Den ser låg ut i bak har den luftfjädring? Det gick väl att beställa CF med det har jag för mig?

John.

Björn Forslund

Citat från: John skrivet 17 december 2012, 21:14:15 PM
Den ser låg ut i bak har den luftfjädring? Det gick väl att beställa CF med det har jag för mig?

John.

Luftfjädring på CF bak fanns som tillval. Min CF65 från -62 har detta.

benkesbuss

Tack för trevliga omdömen! Roligt att veta att den är bland de 20 sist tillverkade. Undrar hur man får reda på var bland de 20 den tillverkades?
Och jodå, den har luftfjädring! Det är både på gott och ont, eftersom vänstra bakänden alltid hänger något. Inte mycket men så pass att det märks bara. Och det tar luften mycket längre tid att gå ur på höger sida. Blir väl något man får ta sig an så småningom. Tycker det är kul att Jämtlandsbuss gröna lack fortfarande finns kvar, och att bussen aldrig har blivit helt omlackad. Synd bara på inredningen som slets ut och kastades på sent 80-tal, men det är jag tack och lov oskyldig till. Så därför är jag otroligt glad att förarstolen finns kvar och fungerar klockrent. Om det är någon av er som var på MHS veteranbilsmarknad i Malmby i somras, så gick den att beskåda där. Tog med mig lite prylar hemifrån och sålde av. Riktigt trevlig marknad som vanligt.

Björn Forslund

Högsta CF chassienummer ska ha varit 551357.

T2

Citat från: Benkesbuss skrivet 16 december 2012, 23:47:46 PM
Och jag begriper fortfarande inte hur jag publicerar en bild här.

Här är bilderna om du vill att de ska synas direkt i tråden.
Om du citerar så ser du hur de är infogade.

benkesbuss

Ok. tack för råd och chassinummer. Min torde således vara den 18e från slutet,kul.

Lars-Håkan_E

Är det denna buss som "bodde" i Alby mellan Ånge o Östavall i många år?

benkesbuss

Vet bara att ägare nr 3 som rev ur bussinredningen, hade postadress Timrå. Sen blev det Gävle,och sen jag.