Gammal sak...

Startat av Fredrik Klint, 16 december 2012, 15:48:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Björn Forslund

Bör väl vara en "falsk" bulldog av fabrikat Volvo som förevigats inför leveransen hos återförsäljaren?
Lite svårt att se vad det står på karossörens skylt i fönstret, tycker det ser ut som "Brandt karosserifabrik"?

bilomnibussen

Kan det möjligen stå Järbo Karosserifabrik?
Mvh Jan G

Ulf Fernestad

Den har en viss likhet med en kaross som satt på en GMC från 1936 som kom till GDG genom ett förvärv av Nils Nilsson i Venjan 1950
Nils Nilsson hade i sin tur köpt bussen 1944 från Närkeområdet, enl. uppgift var reg.nr. då T 1220
kanske ett höftskott

Mats Karlsson

Det kan mycket väl vara Järbo Karosserifabrik. Så här skrivs det i följande artikel, enligt länken  http://arbetarbladet.se/merlasning/ulfivarshistoria/1.2439684-bussarna-fran-jarbo:

Dessförinnan hade man hunnit bygga sin första buss enligt "bulldogsmodellen", alltså med inbyggd motorhuv och platt nos. Den inregistrerades sommaren 1936 och presenterades i Arbetarbladet som "en tilltalande representant för den moderna bussen." Fordonet var utrustat med något så märkvärdigt som en radio och ansågs vara "väl lämpad för dagslånga resor med samma goda färdkomfort som en järnvägsvagn".

Kan det vara denna buss?

Anders Forsberg

Fast Järbo Karosserifabrik var ute tidigare, detta om Bröderna Molins första "falska" bulldog. Text både från Eskilstuna Kuriren och anteckniungar efter Gösta Hellgren i Västerås. Tyvärr har jag inte det som krävs för att lägga ut bilder på bussen, men texten kommer här.

Anders Forsberg

Den första bulldogbussen i Eskilstuna (D 560) var av märket REO och tillhörde Molins. Enligt Henry Molin var detta troligen Sveriges första bulldogbuss. Den sattes i trafik 1930 på linjen till Torshälla – Mälarbaden. Motorn var sexcylindrig på 67 hk. Karossen tillverkades dels på egen verkstad men även av Järbo Karosserifabrik utanför Sandviken. Den rymde 40 passagerare.

Bussen var byggd på ett REO-chassi från 1929 och karossen började byggas på Molins egna verkstäder vid Köpmangatan. Arbetet blev komplicerat och det visade sig av Molins bakgård på Köpmangatan var för liten för att kunna färdigställa bussen. För att hinna få den färdig till sommaren 1930 anlitades Järbo Karosserifabrik utanför Sandviken. Busskarossen sändes i delar till Järbo och med gemensamma krafter lyckades man bygga färdig bussen. I juni 1930 kunde trafikchefen Henry Molin själv köra hem den nya bussen till Eskilstuna. Den väckte stor uppmärksamhet och fanns avbildad i Eskilstunas dagstidningar. Experter kallade med alla rätt sådana här bussar för "falsk bulldogg" genom att motorn inte var frambyggd över framaxeln. Molins "bulldog" rullade sedan fram till krigsutbrottet 1939, den ställdes undan och utrustades aldrig med något gengasaggregat. Efter kriget sändes den till skrot.[/i]

bilomnibussen

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 16 december 2012, 22:57:06 PM
Den har en viss likhet med en kaross som satt på en GMC från 1936 som kom till GDG genom ett förvärv av Nils Nilsson i Venjan 1950
Nils Nilsson hade i sin tur köpt bussen 1944 från Närkeområdet, enl. uppgift var reg.nr. då T 1220
kanske ett höftskott
T 1220 GMC T18 B 78 hk 1936. chassinr 16.155. Uppgift om första regnummer saknas. 26 pass. Reg på Thorsten Johansson, åkeriägare, Kumla, 16 februari 1939. Till W 250 25 augusti 1944.
Mvh Jan G