Vilken av bilderna är bäst? (Nobina 2192)

Startat av P.Ek, 15 december 2012, 21:49:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

P.Ek

Vilken av dessa bilder från i höstas är bäst? Tagna med ett par sekunders mellanrum.


Den här bilden tycker jag är från en bättre vinkel men har samtidigt rätt mycket himmel som speglas i framrutan. Dessutom ligger det lite skugga över sidan av bussen.


Den här bilden är från en sämre vinkel, annars är den bra tycker jag.

Hoppas ni inte tycker jag är petig, försöker bara komma på vilken som är bäst. Skriv gärna en kommentar om vilken du tycker är bäst.


//P.Ek :)


Mikey

Båda bilderna är fina. Men om jag måste välja så skulle jag välja första bilden för att jag personligen gillar den vinkeln bättre, då det ser ut som att bussen svänger mot fotografen snarare än försöker fly ur bild. I alla fall så störs jag inte av att det är lite skugga eller speglingar i bilden. Om jag får komma med lite kritik dock så skulle den kunna rätas upp något. Om man kollar på husen i bakgrunden ser man att bilden lutar lite medsols :)

the0fiskis

instämmer skulle valt första bilden bättre komprimerad med bussen svänger IN inte ut ur bild som bild 2
sen som det sades kanske lite rätta upp dem  tips kolla stolpen med för få den rätt  :)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

HJP

Citat från: Bussmicke skrivet 16 december 2012, 10:58:56 AM
Dörrsidan är bäst
****
Jag kan hålla med om att dörrsidan är bäst, om man vill ha en fordonsbeskrivande bild. Som "bild" (i allmänhet) betraktat, så är första bilden bäst.
På första bilden är bussen på väg "in i bilden", på den andra, på väg ut.
Om den andra hade haft mer "luft" framför bussen, och mindre "luft" bakom, så hade den vunnit mycket på det. Kort sagt: Om kameran hållits mer åt höger.

Båda bilderna är bra, men den första bäst, enligt min mening  :)

HJP

Ersa

Bild 1 är lite stabilare rent fototekniskt.
Bild 2 är tydligare vad gäller teknisk dokumentation av bussen, men får ytterligare plus för att hela hustaken syns.

P.Ek

Tack för tipsen! Ska försöka tänka på dom i fortsättningen :)