Upprop mot Borås lokaltrafik

Startat av reseguiden86, 14 december 2012, 12:29:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

reseguiden86



http://www.bt.se/nyheter/boras/upprop-mot-boras-lokaltrafiks-tuffa-villkor-(3567337).gm

Bland annat då pratas det om tidtabellen som är väldigt snäv, speciellt på linje 20 som det tidigare pratats om här på forumet..

Staffan Sävenfjord

Citat från: reseguiden86 skrivet 14 december 2012, 12:29:37 PM

http://www.bt.se/nyheter/boras/upprop-mot-boras-lokaltrafiks-tuffa-villkor-(3567337).gm

Bland annat då pratas det om tidtabellen som är väldigt snäv, speciellt på linje 20 som det tidigare pratats om här på forumet..

Linje 6 är väl den som har de allra snävaste tidtabellerna och där är det förseningar på uppemot tio minuter eller mer i stort sett varje eftermiddag. Visst är den snäv på linje 20 också men förseningarna där har inte varit så stora. En annan problemlinje är linje 5 som visserligen inte har en på pappret särskilt snäv tidtabell men där trafiken gör att förseningar på 10-15 minuter på eftermiddagarna inte är något ovanligt.

Helt klart måste något göras men frågan är vad.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 december 2012, 14:00:10 PM
Linje 6 är väl den som har de allra snävaste tidtabellerna och där är det förseningar på uppemot tio minuter eller mer i stort sett varje eftermiddag. Visst är den snäv på linje 20 också men förseningarna där har inte varit så stora. En annan problemlinje är linje 5 som visserligen inte har en på pappret särskilt snäv tidtabell men där trafiken gör att förseningar på 10-15 minuter på eftermiddagarna inte är något ovanligt.

Även linje 1 har förseningar i stort sett hela tiden. Minst 5-7 minuter under dagarna och sedan 10-15 minuter under eftermiddagsrusningen. Men på den linjen märks det väl kanske inte av så mycket eftersom bussarna går så tätt.

Linje 2 och 8 har tidvis rent makalös trängsel på bussarna. Jag vet inte riktigt vad som hänt, det känns lite som att resenärsantalet måste ha ökat en hel del senaste två åren eller så. Men det är helt ovetenskapligt noterat. Något borde i alla fall göras.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 december 2012, 14:00:10 PM
Helt klart måste något göras men frågan är vad.

När det gäller linje 5 och 6 är det inte helt enkelt eftersom linjerna är långa och det går åt fler bussar om man ska lägga in mer tid i vändningarna. Eller så kan man konstatera att hållbara tidtabeller kanske måste få kosta några fler bussar i omlopp.

Man kanske också skulle kunna tänka sig lite annan trafikering. Redan nu runt 14.30 vänder bussarna på linje 5 ungefär 3-4 minuter försenade i båda ändar och sedan blir det bara värre hela eftermiddagen. Detta i kombination med att linje 159/404 går i stort sett samtidigt som linje 5 mot Sjömarken gör att man direkt känner att linjen har hamnat i fel tidsläge mot Sjömarken, både med hänsyn till vändningen och i förhållande till övriga linjer på sträckan. Frågan är om man skulle kunna lägga om tiderna lite och knyta ihop någon annan stadslinje med Sjömarken. Men jag vet inte riktigt hur det skulle gå till heller.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Det är inte mycket att invända mot Olofs analys. Skillnaden är dock att förseningarna på linje 1 och 2 inte främst beror på snäva omlopp utan på att de går på linjer där det är svårt att komma fram och att det är mycket folk. Reglertiden där den är som längst är för linje 1 8 minuter på Sjöbo och för linje 2 10 minuter på Tullen. Att jämföra med linje 6 som har 2 minuter antingen det nu är Sörbo eller Göta. Linje 5 har för övrigt 13 minuters reglertid vid Ängsgården och linje 8 har 10 minuter vid Hestra. Linje har 7 har 5 minuter vid Norrmalm och är också en linje där det undre det senaste året blivit allt vanligare med förseningar, men det är ju inte så konstigt när man ser vad Gatukontoret aktivt gjort för att försämra framkomligheten.

När det gäller linje 8 har ju den numera fått 10-minuterstrafik under högtrafik varför det inte borde vara lika mycket folk från denna veckan. På linje 7 är det för övrigt inte ovanligt att alla inte kommer med under eftermiddagen i riktning Hedvigsborg, inte ens om bussen skulle råka vara i rätt tid.

Egentligen borde man titta över hela linjesystemet och införa rymligare tidtabeller under eftermiddagarna och helst också på vardagsmorgnarna vid skolstart. Vad man kan göra akut är väl att sätta in tre förfogandevagnar vid Södra torget, som kan sättas in när en tur blivit alltför kraftigt försenad. Alternativt får man sätta in två bussar till på linje 1 och en till på vardera linjerna 2, 5, 6, 7 och 8. Men hur i en hast få tag i alla dessa bussar och förare?

Dock är de problem som vi har i Borås bara en lite fjärt jämfört med hur det fungerar i Göteborg efter tidtabellsskiftet.


Jag tar mig friheten att länka till den resenärernas och övriga intresserades bäste vän, och som Olof gjort, när det gäller busstrafiken i Borås. Så här såg det ut i realtid. Det blir betydligt värre om någon timme. I dag är det bra väglag i Borås.
http://vtdep.ltr-data.se/Default.aspx?name=S%C3%B6dra+torget%2C+Bryggaregatan%2C+Bor%C3%A5s+Resecentrum%2C+B%C3%A4ck%C3%A4ngsskolan%2C+H%C3%B6torget&county=Bor%C3%A5s&x=&y=&latlon=&maxdist=900&stoppoint=&route=&dest=&mode=&refresh=30&provider=Vasttrafik&Submit1=S%C3%B6k
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 december 2012, 15:06:45 PM
Dock är de problem som vi har i Borås bara en lite fjärt jämfört med hur det fungerar i Göteborg efter tidtabellsskiftet.

Som någon skrev i kommentar till Trafikbloggen i GP: "Kaos är inte bara granne med Gud utan sitter även i knät på Västtrafik."  ;)

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 december 2012, 15:06:45 PM
Jag tar mig friheten att länka till den resenärernas och övriga intresserades bäste vän, och som Olof gjort,

Tack för de positiva orden! Det är bara kul med länkar till den!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Ja  inte 17 gör Borås kommuin/stad något för att underlätta för bussar . Tvärtemot  gör de fler vägbulor och rondeller  vilket inte underlättar för bussen   i en bil känns vägbulor knappt men i bussen känns det för jävligt på ren svenska ..       Titta bara på den senaste vansinnes grjen med att ändra kör väg ut från Borås vi Mariedalsgatan   där ska vi göra 2 skarpa svängar och sen ut under motorvägen där de gjort en hpl som är nästintill omöjlig att komma nära intill med baken .. bara 1 exempel på hur dumt det kan bli   ju trängre desto värre för bussarna som behöver mer plats än en bil men det verkar varken Västtrafik eller kommuner begripa .. Inte bara hos Västtrafik som kaos är granne med  utan även hos politiker  och tjänste män som aldrig knappt sett en buss i verkligheten ..

Förr  var det inte så snäva tidtabeller   som det är nu   men det kostar ju att köra fler bussar och vem vill betala för det ??? 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 december 2012, 15:06:45 PM

Egentligen borde man titta över hela linjesystemet och införa rymligare tidtabeller under eftermiddagarna och helst också på vardagsmorgnarna vid skolstart. Vad man kan göra akut är väl att sätta in tre förfogandevagnar vid Södra torget, som kan sättas in när en tur blivit alltför kraftigt försenad. Alternativt får man sätta in två bussar till på linje 1 och en till på vardera linjerna 2, 5, 6, 7 och 8. Men hur i en hast få tag i alla dessa bussar och förare?


JA problemet är väl att man i en stad av Borås storlek fortfarande vill ha styv tidtabell vilket innebär att det ska ta lika lång tid att köra en fullsatt buss i bilköer vardagsmorgnar och eftermiddagar som det ska ta klockan 5-9 en söndagsmorgon när det finns fler bussar än både kunder och medtrafikanter ute. Att detta antingen leder till försenade bussar vid rusningstid och bussar som får krypköra eller vänta vid hållplatserna i lågtrafik inser ju alla. Och visst är det smidigt när bussen går samma minuttal hela dygnet men när det går så långt att tidtabellen inte längre har något med verkligheten att göra så måste man ju ändra det och införa differentierade tider likt de som finns i SL-land.


Citat från: yngrot skrivet 15 december 2012, 10:29:22 AM
Ja  inte 17 gör Borås kommuin/stad något för att underlätta för bussar . Tvärtemot  gör de fler vägbulor och rondeller  vilket inte underlättar för bussen   i en bil känns vägbulor knappt men i bussen känns det för jävligt på ren svenska ..       Titta bara på den senaste vansinnes grjen med att ändra kör väg ut från Borås vi Mariedalsgatan   där ska vi göra 2 skarpa svängar och sen ut under motorvägen där de gjort en hpl som är nästintill omöjlig att komma nära intill med baken .. bara 1 exempel på hur dumt det kan bli   ju trängre desto värre för bussarna som behöver mer plats än en bil men det verkar varken Västtrafik eller kommuner begripa .. Inte bara hos Västtrafik som kaos är granne med  utan även hos politiker  och tjänste män som aldrig knappt sett en buss i verkligheten ..

Förr  var det inte så snäva tidtabeller   som det är nu   men det kostar ju att köra fler bussar och vem vill betala för det ???

Här måste ju antingen Västtrafik säga att trafikmiljön inte är lämplig och dra in linjerna tills Borås kommun rättat till bristerna eller om det är ett arbetsmiljöproblem så får arbetstagarorganisationen lägga ett skyddstopp på de värsta ställena på samma sätt som skedde i Täby.