Volvos nya framtidsbuss...

Startat av tågluffaren, 11 december 2012, 21:42:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tågluffaren

... rullar fram till imorgon på 446C (och kanske 435C)

Cyklisten

Vad är det för modell och hur många har man köpt in? Den enda skillnaden är en framflyttad framaxel, eller är det mer som jag har missat?

homer

ser ut att vara äckligt låg markfrigång, hur fungerar det i snömodden som är nu?

tågluffaren

Citat från: Cyklisten skrivet 11 december 2012, 22:04:19 PM
Vad är det för modell och hur många har man köpt in? Den enda skillnaden är en framflyttad framaxel, eller är det mer som jag har missat?

Det är bara en provbuss från Volvo

Erling.L

Basen är väl en 7700 med modifierad förarplats o pass Utrymme .....så höjden borde väl vara som en 7700
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

jari

Rätt så stora skillnader för förare och resenär. Här i Västtrafik-land så testade man främst 2 saker med denna bussen.
Förarplatsen, där föraren sitter centrerat i bussen, som en formel1-förare.
Samt passagerarflöden i bussen, där man satt in extra stora dörrar i främre delen och kortläsare för validering sitter längre in än vanligt.

jbnilsson

Lite konstigt att den körs på 446c med tanke på att den kanske är mera lämplig för körning på linjer med mycket resenärer och där man inte åker så långt.

Provtur på 4:an hade varit mera lämpligt... .

the0fiskis

ser snygg ut :) men hur kommer detta fungera när alla måste in genom framdörren kanske dags för sl införa att man kan gå in via alla dörrar  :)

Anton i Axvall

Men hur kommer det att fungera med föraren när han ska stämpla sl-kuponger med den där stenåldersstämpeln. ;) Ska denne behöva hoppa ner eller vrida stolen varje gång?

Ersa

Citat från: Anton93 skrivet 12 december 2012, 18:45:40 PM
Men hur kommer det att fungera med föraren när han ska stämpla sl-kuponger med den där stenåldersstämpeln. ;) Ska denne behöva hoppa ner eller vrida stolen varje gång?

Detta är mera en spårvagn på gummihjul än en konventionell buss, och visering är säkert tänkt att fungera precis som på en spårvagn.

Anton i Axvall

SL-spårvagn = konduktörer :) GILLAS!

Matte

Citat från: Anton93 skrivet 12 december 2012, 18:50:24 PM

Iallafall som förare gillas det med Kondis...

Ersa

Citat från: Anton93 skrivet 12 december 2012, 18:50:24 PM

Hur just SL tänkt lösa sin BRT-trafik vet jag inte, men jag gissar att BRT planeras och utförs som spårvägstrafik i stort sett hela världen.