Mina bilder på de nya bussarna i Borås

Startat av Staffan Sävenfjord, 11 december 2012, 17:21:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Bernt visade i går ett par bilder på dessa bussar men här är mina bilder. Det är inte lätt att få bra bussbilder så här års.

Bernt Talbrant

Så det var bara dessa två i farten idag också. Var det Scalorna som gick i de andra omloppen även idag? Om du nu var ute när tiominuterstrafiken börjat vill säga.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 11 december 2012, 19:08:10 PM
Så det var bara dessa två i farten idag också. Var det Scalorna som gick i de andra omloppen även idag? Om du nu var ute när tiominuterstrafiken börjat vill säga.

Det var i går jag tog bilderna. I dag var jag inte nere på stan.

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 december 2012, 20:13:15 PM
Det var i går jag tog bilderna. I dag var jag inte nere på stan.

Aha, kollade inte datum utan tog för givet att det var idag...  8)

Bussfanatikern

Dessa bussar har precis som Veolias Solarisar i Göteborg inåtgående fram- och mittendörrar men utåtgående bakdörr.

Bernt Talbrant

Citat från: Bussfanatikern skrivet 12 december 2012, 00:58:24 AM
Dessa bussar har precis som Veolias Solarisar i Göteborg inåtgående fram- och mittendörrar men utåtgående bakdörr.

Dessa nya har dessutom bara en bakdörr. De äldre MAN A26 hos BL har f ö inåtgående framdörrar och utåtgående mitt- och bakdörrar.

Olof Lagerkvist

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 16 december 2012, 19:35:02 PM
Dessa nya har dessutom bara en bakdörr. De äldre MAN A26 hos BL har f ö inåtgående framdörrar och utåtgående mitt- och bakdörrar.

Den enkla dörren längst bak gör det möjligt med säten i färdriktningen precis framför dörren. På grund av att boggin tar ganska mycket plats har man motriktade säten i de gamla MAN A26-bussarna. Dessutom har man fått till bättre sätesgrupper på vänstersidan vid bakdörren också på de nyare bussarna. Vet inte riktigt vad som egentligen gjort det möjligt, men det verkar som att man ändrat en hel del på hur saker är placerade under golvet mellan boggin och motorutrymmet för att möjliggöra detta.

Så rent allmänt finns det en del detaljer som skiljer när man granskar bussarna mer ingående.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-