Nytt och gammalt på nya linje 20 i Borås [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 10 december 2012, 18:10:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

När man kör tiominuterstrafik går det åt fyra bussar på den nya linje 20 mellan Södra torget och Viared. I eftermiddag körde Borås Lokaltrafik med två nya och två gamla bussar. Deras Scalor, nr 159-161, är till salu och torde därför sjunga på sista versen. De nya gasdrivna MAN A44 har fått nr 162-165. Här några bilder från eftermiddagen.


BL 160 på Sven Eriksonsgatan


BL 163 längre bort på samma gata.


BL 162 ska just svänga från Sven Eriksonsgatan upp mot resecentrum.


BL 163 på Söderbrogatan.


BL 161 på Södra torget.

Staffan Sävenfjord

Trevligt!

Jag var själv ute och kollade trafiken i dag och kunde konstatera att tidtabellen är alltför snäv. Bussarna hinner inte runt på 40 minuter utan de var cirka 5 minuter sena vid Södra torget mellan klockan 16.00 och 16.30.

Jag gjorde också en provtur med 163 till Viared och bussen gick tyst och bra. Man satt rätt bra i stolarna men den som har långa ben bör nog undvika platserna över hjulen. Det är väl priset man får betala för att alla platser är vända i färdriktningen.

Föraren hade lite problem med att vända i Viared eftersom vändslingan tydligen används av lastbilsförare som skall in på den närbelägna restaurangen. En boggibuss tar sig inte runt om det står lastbilar i slingan så det blev lite backningsmanövrar innan bussen kom runt. Bättre skyltning behövs kanske eftersom det tydligen är för mycket att begära att en lastbilsförare skall veta vad en rund skylt med röd ram kring ett blått fält och ett rött band tvärsöver betyder.


Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 december 2012, 18:22:52 PM
Bättre skyltning behövs kanske eftersom det tydligen är för mycket att begära att en lastbilsförare skall veta vad en rund skylt med röd ram kring ett blått fält och ett rött band tvärsöver betyder.

Ett problem är väl att den vändslingan har varit väldigt sparsamt använd i ganska många år. Så trots skylten har säkert många lastbilsförare lärt sig med tiden att det är "riskfritt" att parkera där. Ingen bra attityd givetvis, men skickar man ut någon polispatrull eller parkeringsvakt några vändor brukar det lösa sig rätt snart. Ryktet brukar sprida sig.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 10 december 2012, 19:11:53 PM
Ett problem är väl att den vändslingan har varit väldigt sparsamt använd i ganska många år. Så trots skylten har säkert många lastbilsförare lärt sig med tiden att det är "riskfritt" att parkera där. Ingen bra attityd givetvis, men skickar man ut någon polispatrull eller parkeringsvakt några vändor brukar det lösa sig rätt snart. Ryktet brukar sprida sig.

Jo, det är säkert ett övergående problem. Dessutom går det att placera förbudsskylten så att den syns bättre. Vi får väl gå tillbaka till den tid när linje 42 vände vid Ryssnäsgatan med ett antal turer för att hitta den tiden när slingan användes mer frekvent. Linje 30 har dock en vändning där varje morgon vid 8-tiden alltjämt, men då kanske inte problemet med felparkerade lastbilar är så stort. En tvåaxlig tolvmetersbuss klarar säkert också att vända trots lastbilarna.



yngrot

Med denna internummer så tyder det ju som B-L förare sa vid mässan att dessa enbart ska rull på linje 20  men samtidigt kan man undra varför man ska ha dörr 2-2-1  på en sån typ av trafik  .  Men nuförtiden ska man ha stadsbussar överallt och inte som förr  vagnar med mer komfort  på lite längre sträckor..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 11 december 2012, 09:23:29 AM
Med denna internummer så tyder det ju som B-L förare sa vid mässan att dessa enbart ska rull på linje 20  men samtidigt kan man undra varför man ska ha dörr 2-2-1  på en sån typ av trafik  .  Men nuförtiden ska man ha stadsbussar överallt och inte som förr  vagnar med mer komfort  på lite längre sträckor..

Körtiden för linje 20 från ändhållplats till ändhållplats är 17 minuter. Det är samma som på linje 2 mellan Sjöbo och Södra torget eller linje 5 mellan Södra torget och Sjömarken t ex. Så någon längre sträcka är det ju inte på linje 20 även om en viss bit av den rullar på motorvägen. Bussarna på linje 20 har i alla fall betydligt bekvämare stolar än de MAN Lion's City som normalt rullar på linje 5.


Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 december 2012, 10:25:48 AM
Körtiden för linje 20 från ändhållplats till ändhållplats är 17 minuter. Det är samma som på linje 2 mellan Sjöbo och Södra torget eller linje 5 mellan Södra torget och Sjömarken t ex. Så någon längre sträcka är det ju inte på linje 20 även om en viss bit av den rullar på motorvägen. Bussarna på linje 20 har i alla fall betydligt bekvämare stolar än de MAN Lion's City som normalt rullar på linje 5.

Har inte linje 20 några fler hållplatser och tätare stopp genom Viared än vad 48/49 hade? I så fall kan ju det också vara anledning, att man vill kunna släppa av och på mycket folk snabbare. Intressant också att jämföra med linje 5. Många åker väl ungefär lika långt med den som med linje 20 så mot den bakgrunden är det väl kanske inte helt optimal komfort att ha sådana bussar som rullar där idag.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 11 december 2012, 12:54:42 PM
Har inte linje 20 några fler hållplatser och tätare stopp genom Viared än vad 48/49 hade? I så fall kan ju det också vara anledning, att man vill kunna släppa av och på mycket folk snabbare.

Det är snarare tvärtom. Lite svårt att jämföra eftersom bussarna inte går samma väg men linje 20 har åtta hållplatser i Viared medan linjerna 48/49 hade tolv. Däremot går linje 20 så att det säkert är betydligt fler avstigande på hållplatserna i Viared än vad det var förut.

Jag tycker dock att dörrställningen 2-2-1 är optimal på den här linjen. Det är bra om det går snabbt vid hållplatserna och detta var också ett problem med de tidigare Scalorna 159-161 (med dörr 1-1-0) som hade svårare att hålla tiden jämfört med när det gick tätortsbussar med dörr 2-2-2. 




yngrot

Jo visst är det bra att det går snabbt få på/av folk..   Jag är väl lite gammalmodig ??? av mig som tänker på hur det var förr när det var hederliga Wiima med dörr 1-1 och höga ryggstöd med fler sittplatser..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 11 december 2012, 14:12:18 PM
Jo visst är det bra att det går snabbt få på/av folk..   Jag är väl lite gammalmodig ??? av mig som tänker på hur det var förr när det var hederliga Wiima med dörr 1-1 och höga ryggstöd med fler sittplatser..

Jo, men på den tiden låg inte tidtabellen på 17 minuter, 2 minuter reglertid, 18 minuter, 3 minuter reglertid etc.

De nya boggibussarna har fler sittplatser än vad halvturist-Wiimorna hade.