Trollhättan 1974

Startat av Gunnar D, 09 december 2012, 09:51:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Det köar upp på torget i Trollhättan i feb 1974. En Büssing är lite av en särling i sammanhanget.

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Tack vare SL:s överskott av bussar efter Dagen H fick Byssing en från början oväntad spridning landet.
Halmstad, Örebro, Trollhättan...fanns det fler begkunder?

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 09 december 2012, 10:03:30 AM
Tack vare SL:s överskott av bussar efter Dagen H fick Byssing en från början oväntad spridning landet.
Halmstad, Örebro, Trollhättan...fanns det fler begkunder?

Enl uppgift ska Vänersborg ha övertagit två H32 i ett senare skede.

/Gunnar

Mr H

Tänkte också på Vänersborg men kopplade inte det till "överskottet dagen H". Det var väl mer en fråga om köp när de var under utfasning?

Sedan så köpte väl Kockums några vänsterbüssingar och de vagnar som såldes till OK kanske också kan noteras även om de förmodligen aldrig lämnade Stockholm.

Mr H

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr H skrivet 09 december 2012, 14:08:32 PM
Tänkte också på Vänersborg men kopplade inte det till "överskottet dagen H". Det var väl mer en fråga om köp när de var under utfasning?

Mr H

Vänersborgs Linjetrafik köpte aldrig någon Büssing från SL, men jag kan inte utesluta att någon från Trollhättan såldes dit på sina sista dagar. Däremot köpte Vänersborgs Linjetrafik en H35 Leyland Atlantean dubbeldäckare från SL att använda för skolskjutsar och älgsafari.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 december 2012, 14:20:27 PM
Vänersborgs Linjetrafik köpte aldrig någon Büssing från SL, men jag kan inte utesluta att någon från Trollhättan såldes dit på sina sista dagar. Däremot köpte Vänersborgs Linjetrafik en H35 Leyland Atlantean dubbeldäckare från SL att använda för skolskjutsar och älgsafari.

Har dessa uppgifter från något Forum (kanske detta) men de kanske inte såldes av SL:

"Vänersborg
H32 4155, 4188 (den senare för delar)"

/Gunnar

Mr H

Precis, vagn 4155 såg jag själv på hallgården i Vänersborg. Den var fortfarande SL-röd då.
Om den på något sätt har transakterats från SL till Vänersborg via Trollhättans försorg. om det är det som Staffan menar, har jag ingen aning om däremot. Men eftersom bussen var SL-röd så har jag svårt att tro att den skulle ha gått i trafik innan i Trollhättan!

Mr H

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 december 2012, 14:20:27 PM

Jodå, Vänersborg köpte förutom två Leyland Atlantean(en att användas, en för delar) även två Büssing Präfekt från SL(likaså där den ena för reservdelar). Det var var fd H32 4155 (köptes 78-05-08) som användes i trafik under några och den hann ha tre olika inv nr under de åren 08, 14 och 13(b). Nr 13 användes även på dubbeldäckaren men det var kanske så att Büssingen var i trafik på vintern och Leylanden på sommaren så både kunde ha samma nr. Detta kan säkert Mats K utreda bättre!

Mats Karlsson

Citat från: Greger Larsson skrivet 09 december 2012, 17:40:06 PM
Jodå, Vänersborg köpte förutom två Leyland Atlantean(en att användas, en för delar) även två Büssing Präfekt från SL(likaså där den ena för reservdelar). Det var var fd H32 4155 (köptes 78-05-08) som användes i trafik under några och den hann ha tre olika inv nr under de åren 08, 14 och 13(b). Nr 13 användes även på dubbeldäckaren men det var kanske så att Büssingen var i trafik på vintern och Leylanden på sommaren så både kunde ha samma nr. Detta kan säkert Mats K utreda bättre!
Det här med VL och inventarienummer är komplicerat. Nummer infördes i slutet av 1977 och var väl kopplat till radionr, vill jag minnas. Om jag också minns rätt hade inte alla bussar radio, varför de radiolösa fick ett högre inv.nr. När en buss blev äldre och förlorade sin radio och sitt radionr till en nyare buss så kunde den således bli omnumrerard till ett högre nr (utan koppling till radio).

Leyland H35 4505 fick först nr 13 (när inv.nr infördes).
Bussing H32 4155 fick nr 08 när den köptes 1978, där numret ärvdes från en BF76 som hade brunnit.

Sommaren 1981 förlorade Büssingen sitt nr 08 till en ny BR116. Jag vill minnas att avsikten var att Büssingen hade gjort sitt och skulle avyttras, men behovet av en buss dök snart upp och den erhöll då nr 14 från en såld BF76:a. Under hösten 1981 förlorade den nr 14 till en inköpt beg. BR145. Nu hade Büssingen gjort sitt, trodde man. Men ödet ville annat och in på 1982 behövdes Büssingen igen och då beslöts att köra den "i botten", dvs strunta i underhållet. Den fick alltså gå så länge den gick och det gjorde den med besked! Således fick den ett tillfälligt nr, nämligen nr 13b, av någon underlig orsak. Nr 13 innehades ju av Leylanden, som då blev 13a. Jag tror det var lite osäkert om även Leylanden skulle få vara kvar, så säkrast(?) var väl att sätta olycksnummmer 13 på båda bussarna för att få dem att avrusta sig själva. Jag vet inte om det var tanken bakom dubbelnumreringen, men det var liksom en känsla jag fick. Motorn nöp slutligen på Büssingen under 1983, så då försvann nr 13b. Likaså togs nr 13a bort från Leylanden hösten 1983 och gavs till en ny Scania BR112. Avsikten var väl att Leylanden också hade gjort sitt, men om jag minns rätt uppkom ett akut behov av en buss och Leylanden ställdes snart på och fick nr 16. Resten av historien har jag inte i huvudet, men av någon anledning blev Leylanden kvar hos VL under ytterligare många år för att slutligen hamna hos SSS.

Gunnar D

Citat från: Greger Larsson skrivet 09 december 2012, 17:40:06 PM
Jodå, Vänersborg köpte förutom två Leyland Atlantean(en att användas, en för delar) även två Büssing Präfekt från SL(likaså där den ena för reservdelar).

Var det inte H35 4508 som köptes som reservdelslager?

/Gunnar

Mats Karlsson

Citat från: Gunnar D skrivet 09 december 2012, 20:05:32 PM
Var det inte H35 4508 som köptes som reservdelslager?

/Gunnar
4528 var det! Du missade nog på tangenterna.
Och till H32:an köptes 4188 som reservdelslager.

John

4155 fick VLs färgsättning har för mig att jag har en bild någonstans. När jag va där stod 4188 på hallgården bra slaktad. 4155 var en aboneringsvagn hos SL kan inte minnas placeringen på den kanske söderhallen? Där va några 50 vagnar.

John.

Peter Rost

Jag vill minnas att det var tre Büssing - 4155-57, som var aboneringsvagnar. Har för mig att dessa tre var placerade i Hammarby, under en period.

/Peter

Stefan P

Hej

Jag vet att det fanns en Byssing i Karlskoga som efter en stund försvann någon annstans?
Mitt minne är kort vart tog den ivägen och dit den kom fanns det en bild på bussen?

mvh Stefan P

Mats Karlsson

Citat från: Stefan P skrivet 10 december 2012, 16:19:46 PM
Hej

Jag vet att det fanns en Byssing i Karlskoga som efter en stund försvann någon annstans?
Mitt minne är kort vart tog den ivägen och dit den kom fanns det en bild på bussen?

mvh Stefan P
Den försvann till Halmstad.