Huvudmeny

Buss flytt Keolis Gbg

Startat av Kronobergarn, 08 december 2012, 00:33:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kronobergarn

2518. 2601-2610 är flyttade från Mölndal till Partille.

Sedan så har det trillat ned bussar från Sthlm till Partille i 57xx serien Volco.

Jonas Gustafsson

Ja, det lär gå åt fler bussar i Partille nu med Gul Express m.m. I Mölndal försvinner ju däremot en del av Keolis trafik då en del av era linjer läggs ner eller förkortas. Jag såg idag att utbyggnaden av Partilledepån är klar och att Solarisbussarna som hittills stått hos Solaris servicecenter på gamla Veoliadepån flyttat in med de andra.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Kronobergarn

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 09 december 2012, 23:32:51 PM
Ja, det lär gå åt fler bussar i Partille nu med Gul Express m.m. I Mölndal försvinner ju däremot en del av Keolis trafik då en del av era linjer läggs ner eller förkortas. Jag såg idag att utbyggnaden av Partilledepån är klar och att Solarisbussarna som hittills stått hos Solaris servicecenter på gamla Veoliadepån flyttat in med de andra.
//Jonas

Stämmer bra det... skönt att ha alla på ett ställe.

Cordinot

Jag tycker det är lite märkligt att 510 byter namn till Gul Express.

Åkte med den idag och kan konstatera att det är samma bussar som innan.

Plus de bussar från Stockholm som redan är nämnda.

Jag blev lite förvånad och snopen då jag hade förväntat mig riktiga expressbussar på linjen.

Typ bussar med höga ryggar och gardiner eller något åt det hållet.

Hur kommer det sig att det helt plötsligt ska bli "Express" när det egentligen inte är så?

Det känns lite som om orden Gul och Express endast är där för att dra till sig mera kunder, kan det vara så?

Mvh Cordinot

Knallhatt

Det är Västtrafik som har beslutat att linje 510 och linje 21 skall ersättas med Gul Express.
Anledningen till att det är samma fordon är en ekonomisk fråga, Västtrafik har inte pengar till att byta ut fordonen i förtid.
Med neddragningarna i Mölndal och omflyttning av fordon till Partille så behövdes bara fem nya fordon till Gul Express.
Dessa kom begagnade från Stockholm.

Liknande fenomen kan ses på Rosa Express där Veolia förvisso hart köpt nya expressbussar.
Men dessa räcker bara till ungefär hälften av fordonen på linjen.
Resterande fordon på Rosa Express körs av befintliga Solarisbussar.

För övrigt kan här ses två av Keolis "nya" bussar i Göteborg. Båda har varit hos Volvo och utrustats med AC på sin väg från Stockholm till Göteborg.

Cordinot

Intressant!

Så det är alltså en ekonomisk fråga!

Betyder det att expresskonceptet fortfarande gäller samt att riktiga expressbussar är att vänta i framtiden för Göteborgs del?

Det vore trevligt att få åka med riktiga expressbussar på de linjer de är anpassade för...

Cordinot

Jonas Gustafsson

På Svart Express som körs av GS till juni har det idag gått ett antal 8700-or från 2004 (bl.a. 635 och 659)...
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Knallhatt

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 10 december 2012, 23:15:38 PM
På Svart Express som körs av GS till juni har det idag gått ett antal 8700-or från 2004 (bl.a. 635 och 659)...
//Jonas

Svart Express får nya fordon, expressbussar, i juni i samband med att Keolis tar över.