Huvudmeny

SL: 625

Startat av SABINA WALLENSTAM, 07 december 2012, 12:00:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SABINA WALLENSTAM

Mycket egendomligt att buss 625 skall vara helt inställd idag, 2012-12-07, när övriga busslinjer på landsvägsavsnittet av samma sträcka (665, 667) faktiskt går helt eller nästan helt enligt tidtabell... 

Se info från SL:

Buss 625: Inställda avgångar Inställda avgångar för buss 625 2012-12-07 på grund av halka: fram till 12:00 Inskrivet: 2012-12-07 05:14

Björn Forslund

Det är kanske inte den gemensamma sträckan som är problemet, utan i periferin där bara den linjen går?
Det finns gott om dåligt plogade och hala mindre vägar i länets utkanter.

SABINA WALLENSTAM

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 december 2012, 12:06:04 PM
Det är kanske inte den gemensamma sträckan som är problemet, utan i periferin där bara den linjen går?
Det finns gott om dåligt plogade och hala mindre vägar i länets utkanter.

Den övriga sträckningen "periferin" är E18 där jag inte ser någon trafikförsening för några som helst SL-bussar...

Andreas91

Jag instämmer i att smala och kanske dåligt plogade vägpartier kan vara orsak till att 625 inte går. Om jag inte missminner mig, så finns det sedan ett antal rätt bra (bra som i stora) stigningar på just sträckan Söderhall - Norrtälje och det kanske också är en orsak: man bedömer kanske att bussarna inte tar sig upp för dessa när det är halka ute. "Mina" busslinjer i norrtälje kommun har stått stilla i jag vet inte hur många dagar (638, 652) och det är nog tyvärr samma sak där, som ev. med 625 och många av de andra linjerna ut från Norrtis. Jag har haft turen att vara hemma i centrala Sthlm de senaste dagarna, men jag hoppas verkligen att man lyckas få trafiken däruppe att börja rulla så smått igen.

SABINA WALLENSTAM

Citat från: Andreas91 skrivet 07 december 2012, 12:21:03 PM
Jag instämmer i att smala och kanske dåligt plogade vägpartier kan vara orsak till att 625 inte går. Om jag inte missminner mig, så finns det sedan ett antal rätt bra (bra som i stora) stigningar på just sträckan Söderhall - Norrtälje och det kanske också är en orsak: man bedömer kanske att bussarna inte tar sig upp för dessa när det är halka ute. "Mina" busslinjer i norrtälje kommun har stått stilla i jag vet inte hur många dagar (638, 652) och det är nog tyvärr samma sak där, som ev. med 625 och många av de andra linjerna ut från Norrtis. Jag har haft turen att vara hemma i centrala Sthlm de senaste dagarna, men jag hoppas verkligen att man lyckas få trafiken däruppe att börja rulla så smått igen.

625 trafikerar bara  sträckan Söderhalls trafikplats-Danderyds sjukhus

Björn Forslund

Citat från: SABINA WALLENSTAM skrivet 07 december 2012, 12:34:41 PM

Men 625 kör inte på motorvägen från Söderhalls Trafikplats. Det är väl det som är problemet. Hala mindre vägar.

SABINA WALLENSTAM

Citerar mig själv...

Citat från: SABINA WALLENSTAM skrivet 07 december 2012, 12:00:33 PM
Mycket egendomligt att buss 625 skall vara helt inställd idag, 2012-12-07, när övriga busslinjer på landsvägsavsnittet av samma sträcka (665, 667) faktiskt går helt eller nästan helt enligt tidtabell... 

Andreas91

Citat från: SABINA WALLENSTAM skrivet 07 december 2012, 12:34:41 PM
Just det.. Sorry my lorry..  ::) Jag råkade svänga runt 2an och tänkte på 655 av någon märklig anledning... Nu meddelar dock SL på deras hemsida att 625an skall vara ute och röra på sig igen. Förhoppningsvis stämmer infon de lägger ut, för då har det även börjat röra på sig för några av de linjer som det har stått mer eller mindre helt still för i några dagars tid.

Carl Eric

Citat från: Andreas91 skrivet 07 december 2012, 13:11:57 PM
Just det.. Sorry my lorry..  ::) Jag råkade svänga runt 2an och tänkte på 655 av någon märklig anledning... Nu meddelar dock SL på deras hemsida att 625an skall vara ute och röra på sig igen. Förhoppningsvis stämmer infon de lägger ut, för då har det även börjat röra på sig för några av de linjer som det har stått mer eller mindre helt still för i några dagars tid.

Det är operatörerna som lägger in den informationen som visas på SL.se! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Björn Forslund

Citat från: SABINA WALLENSTAM skrivet 07 december 2012, 13:06:50 PM
Citerar mig själv...

Efter Gillinge går 625 solo en sträcka. Kanske där problemet låg? Det brukar ju vara halt vid Gillinge ;D
Annars får du ringa SL Kundtjänst och fråga, om ingen här kan exakta svaret. Observera att detta forum inte hänger ihop med SL på något vis.

Omnilasse

Skillnaden är att det är två olika entreprenörer som kör trafiken. Arriva har en något annan ambition (och kanske större  risktagande), men också bättre bussar för ändamålet - man kör exempelvis bara med normalvagnar.

Nobina har väl här valt en mer praktisk lösning. Också för att få trafiken att fungera när den väl kommer igång. Nobina i Norrtälje har ju ett betydligt större område att ta hänsyn till. Men givetvis hade man kunnat prioritera just denna bussträcka och antagligen lyckas få igång trafiken något tidigare. Nu har man lite av praktiska skäl valt ett klockslag för ev. trafikstart. Detta underlättar ju dock även planeringen en hel del (av både förare och bussar) och kanske även för passagerarna.

Rätt eller fel kan man förstås fundera över. Men om man riskerar att fastna på landsbygden med passagerare i bussen, så är ju inte det så värst bra service heller.

Ersa

625 tillhör trafikområde Norrtälje som körs av Nobina med Fridströms i Rimbo som underentreprenör. Linje 625 (och 644) körs till 75% av Nobina och 15% av Keolis Täby pga gemensamt utbyte.
665 tillhör trafikområde Vallentuna och körs av Arriva Vallentuna.
Dessa två olika operatörer gör helt egna bedömningar av trafikläget, och har som nämnts olika slags bussmodeller varav den ena operatörens är bättre i halka pga att de är kortare. Men då tar de färre resenärer.

Sen några saker till om dessa dagar: Det är inte alltid informationen från SL till kunderna hängt med de snabba förändringarna i trafik och väder de senaste extrema dagarna. 677 stod stilla Rimbo-Uppsala i nära två dagar, men ingen lyckades få ut den informationen på infotavlorna i Rimbo för Uppsalaresenärerna. Kundvärd på plats ringde och försökte få det ändrat flera gånger. Förgäves.
Däremot fungerade informationen att alla 639:or var indragna, medan linjen rullade för fullt.

Det verkar inte alltid vara säkert att informationen från operatören, via SL, kommer fram till kunderna i korrekt form. Därför kan det ju vara så att både 625 samt 665/667 rullade med störningar, men att de pga olika anledningar presenterades med helt olika information på SL.se. Eller var det någon som med egna ögon såg och räknade alla avgångar IRL bakom fladdrande köksgardiner? ;)

Då detta är ett forum tillhörande en ideell veteranbussförening, så går det ju inte att få något svar av SL här. Men numera har ju SL en egen kundsida: http://kundo.se/org/sl-kundforum/