Persontrafik 2012: Setra S516HD

Startat av Bergenga, 04 december 2012, 23:00:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Det første jeg måtte gjøre da jeg ankom messen var jo selvsagt å fotografere nye Setra ComfortClass 500. Jeg hadde tenkt å ta litt flere detaljbilder enn det ble, men det var ikke lys for å ta de riktig gode bildene der, så det får bli når jeg får fotografert en i dagslys.
Jeg syns faktisk at 400-serien ser bedre ut nå, men jeg kommer nok til å like disse bedre og bedre når de kommer i trafikk. Og så tror jeg nok TopClass 500 blir bedre når de presenteres om et år eller to.

NU-SO 5160 på Persontrafik 2012, Svenska Mässan, Göteborg, 27.11.2012.

Deler av bussens interiør kunne også betraktes uten å gå inn i den. :)

Setra på Persontrafik 2012, Svenska Mässan, Göteborg, 27.11.2012.
Mvh.
Øyvind Berg

Niclas Rosenius

Mycket trevliga bilder du fick, kul att träffas också.

//Niclas

Ersa

Top of the line. Den stora skillnaden mot lyxbilar på mässor är att det lyxigaste bussmärket, Setra, inte är så fasligt mycket dyrare jämfört med övriga tillverkares likvärdiga modeller. Om man ändå ska köpa nytt till sin firma alltså. Vad gäller designen är jag inte nöjd med strålkastarna. De är säkert oerhört effektiva i mörker, men varför måste man minska ytan på de främre blinkersarna jämfört med 400-seriens helt underbara blinkers? Den grå ytan under blinkersen hade gott kunnat vara diodyta hela vägen ut till och runt hörnen.
Jag skulle kunna komma med en slags recension sedan jag provkört 500-serien (när nu det blir), men det blir säkert rätt svårt att skriva en recension om en buss där föregångaren, 400-serien, inte känns ett dugg föråldrad på något vis idag, eller ens om 4-5 år.

Jag är glad att Volvo 9500, eller "Ovanligt mycket turistbuss", inte stod direkt intill denna. ;)

Blue

Det jag har svårast att gilla på 500HD serien är bakänden, massor av linjer och former som inte verkar passa så speciellt bra ihop. Hoppas verkligen att HDH bussarna får ett bättre linjespel i aktern! Den nerdragna rutan längst bak får bussen att se lite baktung ut, men det löser man lätt genom att foliera den delen av rutan!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Kent T

Jag provkörde den nya Setran som var med på mässan igår och tyckte att den gick väldigt fint, trots att det handlade om en tidig förserievagn. Den nya versionen av Powershiften växlar väldigt fint, tycker jag. Däremot var vindrutetorkarna en besvikelse, den integrerade spolningen fungerade inte alls som det är tänkt.

Björn Ax

Hoppas verkligen dom har fixat designen på instrumentpanelen. Så man faktiskt kan se hastighetsmätaren när man har ratten som man vill ha den. :P

Johan B

Synd att en så vacker och bra buss fick en så otroligt ful efterträdare. Fronten ser ut som en vettskrämd uggla med de gräsliga ögonlocken över strålkastarna och bakpartiet är överarbetat så det hade räckt med hälften för att gå överstyr. Enskilda detaljer såsom det oerhört läckra bakljusen, inredningen och förarplatsen som andas Mercedes personbil för det bara att svida ännu mer när man ser helheten. Hoppas på Top Class istället.

Jacob

Jag tycker fronten är rätt snygg och resten av bussen, UTOM baken. Den ser otroligt klumpig ut och massa linjer som bara rör ihop det. Tycker baken ser ut som man har lappat ihop massa småbitar. Känns lite USA-stil på den.

400-serien däremot, bland det snyggaste inom turistbussar :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Bergenga

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 04 december 2012, 23:15:49 PM
   Mycket trevliga bilder du fick, kul att träffas också.

Takk! :)

Citat från: Ersa skrivet 04 december 2012, 23:30:06 PM
De är säkert oerhört effektiva i mörker, men varför måste man minska ytan på de främre blinkersarna jämfört med 400-seriens helt underbara blinkers? Den grå ytan under blinkersen hade gott kunnat vara diodyta hela vägen ut till och runt hörnen.
Jag skulle kunna komma med en slags recension sedan jag provkört 500-serien (när nu det blir), men det blir säkert rätt svårt att skriva en recension om en buss där föregångaren, 400-serien, inte känns ett dugg föråldrad på något vis idag, eller ens om 4-5 år.
Ja, 400-serien var på ingen måte utdatert og definitivt ikke den med behov for å byttes ut nå. Men estetisk sett syns jeg det var en stor feil med dem og det var de gigantiske blinkersene. Helt klart er det bra med store blinkers som lyser opp, men med dagens typiske bussdesign passer det ikke bra med store oransje områder. På 300-serien passet de helt perfekt med designet på fronten, men ikke på 400-serien.
Og 400-serien er ikke best på alle områder heller. Faktisk syns jeg Setra NF ser betydelig bedre ut i 300-serien enn i 400-serien. S415NF ser ut som en stadsbuss som prøver å se ut som en turistbuss eller noe sånt.

Bakenden syns jeg bare bedre og bedre om, og det er helt klart mer interessant enn på 400-serien. Linjene som går nedover er helt klart en hyllest til de riktig gamle Setra'ene som var runde på alle kanter. Hyllester til gamle modeller kan ofte bli feil, men jeg syns de har fått det bra til. I hvert fall på de lengre variantene. På de to-akslede S515HD så ser det litt spesielt ut, fordi man knapt kan se hva som er foran og bak på avstand.
En annen ting er at vi ikke er vant med å se turistbusser som har "framenden i begge ender", og derfor er det det som blir feil. Om et år tenker vi ikke lenger over det ...

For de interesserte så har altså bussen registreringsnummer NU-SO 5160 og chassisnummeret er WKK41024013113735. Bussen er 13115 mm lang og 3770 mm høy. Gamle GT-HD var 3620mm høy, så den har gått fra å være omtrent samme høyde som Volvo 9700H til omtrent samme høyde som Volvo 9700HD og Setra HD i 400-serien.
Mvh.
Øyvind Berg

Ersa

Citat från: Bergenga skrivet 05 december 2012, 20:21:43 PM
Ja, 400-serien var på ingen måte utdatert og definitivt ikke den med behov for å byttes ut nå. Men estetisk sett syns jeg det var en stor feil med dem og det var de gigantiske blinkersene. Helt klart er det bra med store blinkers som lyser opp, men med dagens typiske bussdesign passer det ikke bra med store oransje områder. På 300-serien passet de helt perfekt med designet på fronten, men ikke på 400-serien.

Men blinkers behöver inte ha orange "glas", speciellt nu när de består av ett knippe dioder. Man kan ju lätt ha klart eller gråtonat glas istället för orange. Stora, starka och på gränsen till bländande ska de vara! ;D

Bergenga

Citat från: Ersa skrivet 05 december 2012, 20:54:46 PM
Men blinkers behöver inte ha orange "glas", speciellt nu när de består av ett knippe dioder. Man kan ju lätt ha klart eller gråtonat glas istället för orange. Stora, starka och på gränsen till bländande ska de vara! ;D

Jo, det glemte jeg jo å nevne, at man kunne gått over til mer av det. Man kan gjerne lyse opp halve framenden av bussen med blinkersen så lenge jeg slipper å se noe oransje når den ikke er i bruk. :)
Mvh.
Øyvind Berg