Två gamlingar i Nykvarn i höstas

Startat av P.Ek, 04 december 2012, 16:51:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: DEB skrivet 23 februari 2013, 23:14:34 PM
Men hela Södertälje övergick ju till full lågentré 2010, varför slank Nykvarn undan då? Har det att göra med att det är olika kommuner och därmed olika beslutsfattare eller liknande?

Kanske. Och det var väl ändå (bara) justeringar i ett befintligt avtal som skedde 2010, och då kanske det är enklare för olika kommunpolitiker att påverka olika justeringar?
Men som vanligt är det inte lågentré jag är emot (även om många väljer att se det jag skriver enbart i svart eller vitt), utan det är när yngre bältesförsedda normalbussar med rullstolslyft ersätts med 10 år äldre bälteslösa lågentrébussar på rena skollinjer, som jag tycker att SL bedriver dubbelmoral samt tummar på trafiksäkerheten för skolbarnen.

Tommy E

Citat från: DEB skrivet 23 februari 2013, 23:14:34 PM
Men hela Södertälje övergick ju till full lågentré 2010

Hur menar du här? Man hade ju ett antal normalgolvare som slopades för bara någon månad sedan, var det någon form av dispens för dessa också?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

DEB

Citat från: Tommy E skrivet 24 februari 2013, 00:05:52 AM
Hur menar du här? Man hade ju ett antal normalgolvare som slopades för bara någon månad sedan, var det någon form av dispens för dessa också?

Javisst, november 2010 fick alla linjer i Södertälje lågentrékrav förutom 779/782 då. Men ibland har enstaka normalgolvare fått rycka ut ändå, särskilt 5199 kunde ses i trafik till och från. Av någon märklig anledning behövdes ännu fler nu i början av vintern, men varför har jag ingen aning om.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Jo

Var är dessa bussar stationerade då?

Är det så att de är stationerade i något garage med ett par-tre bussar eller hemma hos förarna samtidigt som de bara används på två olika linjer går det ju lättare att särskilja dem från övrig trafik och linjer. I så fall blir det ju bara några förare som behöver använda liften och dessutom ev. hjälpa de fåtal resenärer som behöver använda denna ombord.

Ersa

De två bussarna bemannas väl av en underentreprenör, och används troligen därför, just som du gissar, på vissa specifika linjer av en mindre grupp förare med stor fordonsvana.

P.Ek

Citat från: DEB skrivet 24 februari 2013, 09:17:35 AM
Javisst, november 2010 fick alla linjer i Södertälje lågentrékrav förutom 779/782 då. Men ibland har enstaka normalgolvare fått rycka ut ändå, särskilt 5199 kunde ses i trafik till och från. Av någon märklig anledning behövdes ännu fler nu i början av vintern, men varför har jag ingen aning om.

5398-99 och 5862-66 var ju ämnade för linje 748X som startades hösten 2011, utan lågentrékrav. De sågs väl i trafik även ett tag efter 9/12 då linjen bytte nummer till 749 och fick lågentrékrav.

P.Ek

Citat från: DEB skrivet 22 februari 2013, 18:15:01 PM
Påpassligt fångat, numera tillhör 4109 AB Demonteringar i Hölö...

Det var tråkigt att höra, men som sagt inte oväntat :(

Citat från: Tommy E skrivet 22 februari 2013, 22:31:16 PM
Din Orm (som vissa brukar säga ;)), 4920 saknar jag. Behöver man åka till Nykvarn för att se den?

Tråkigt för övrigt med 4109, men det var väl inte så oväntat...

Lycko-orm brukar det väl vara? ;) Själv har jag fotat 4920 flera gånger i Södertälje, men aldrig sett skymten av 4921.

Citat från: Mikey skrivet 23 februari 2013, 13:01:35 PM
Först och främst, trevliga bilder P.Ek! :)

Tack så mycket! :)