Erik Degermans Buss Efterforskning.

Startat av Lasse hsand, 04 december 2012, 16:23:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lasse hsand

Är det någon som vet hur man kan få ta del av den information som han samlade ihop? Har läst tidigare att han även samlat endel information om bussar i Västernorrland. Är som vanligt på jakt efter bilder från Härnösand. Mvh Lars

Björn Forslund

Det mesta hamnade på Västerbottens museum. Bör finnas tillgängligt i arkivet och kanske finns bilder tillgängliga via nätet.

Lasse hsand

Har hållt och letat på nätet. Där fanns det ett ställe där det skulle finnas bilder från västerbotten. Men fick bara upp en sida för att ladda upp Picasa webbalbum. Men ska leta vidare.

Greger Larsson

Samlingen finns på fotoarkivet hos Västerbottens museum i Umeå.  Vill man titta på hans bilder från Västernorrland är det alltså besök där som gäller.
Arkivet är dock f n stängt för ombyggnad och öppnar igen under nästa år.

Ersa

Tänk om man kunde digitalisera allt han lämnat till muséet, och därefter få ut bilderna på nätet. Med tillhörande förfrågan om att folk gärna får höra av sig med detaljkunskaper om specifika bilder, för att därmed kunna skapa fina bildtexter.
Därefter vore det underbart om några hågade entusiaster kunde skriva en rejäl bok om Västerbottens busshistoria där bl.a hans bilder kunde utgöra stommen i boken.

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 04 december 2012, 22:54:37 PM
Tänk om man kunde digitalisera allt han lämnat till muséet, och därefter få ut bilderna på nätet. Med tillhörande förfrågan om att folk gärna får höra av sig med detaljkunskaper om specifika bilder, för att därmed kunna skapa fina bildtexter.
Därefter vore det underbart om några hågade entusiaster kunde skriva en rejäl bok om Västerbottens busshistoria där bl.a hans bilder kunde utgöra stommen i boken.

Det  finns minst 100 bussbilder med info utlagda som man kan köra som ett bildspel. Hittade det när jag googlade.

Erling Norberg

Jag har varit på Västerbottens museum och tittat. Tyvärr fanns inte många foton på Härnösandsbussar.
Hade hoppats att hitta många fler men det var bara Y423 en Scania/Hägglunds, Y425 Säffleturisten + några gamla, Y420 Volvo 1947,
Y705 Bedford 1936 och Y6859 Ford/Hägglunds 1939.

Länken till bussfotona av Degerman är http://picasaweb.google.com/gwftga/BussarIVasterbotten#   

Men jag hittade foton på andra trevliga bussar. Erik Degerman har varit runt i Sverige och fotat.
Första bussen jag provkörde några meter 1968, en liten Näshultabuss som körde matleveranser till Skogstorpskolan
och bussen jag körde upp för busskort i Eskilstuna, en Stora Sundbybuss fanns det foton på.

Mats Karlsson

Jag vet inte om Erik fotade så mycket själv. Hans samlingar innehöll ju bilder från en mängd fotografer inkl. mig själv. Att lägga ut detta på internet kan kanske skapa problem med upphovsrätten?
Eriks bussanteckningar hamnade hos min kompis. På så sätt har jag fått del av lite dubbelt material.

Lasse hsand

Skulle gärna vilja hitta bilder och information om den Scania som finns i min Avatar!!

Mats Karlsson

Citat från: Lasse hsand skrivet 05 december 2012, 20:58:14 PM
Skulle gärna vilja hitta bilder och information om den Scania som finns i min Avatar!!
Har Du några uppgifter om bussen i fråga som kan hjälpa mig att söka? Ägare? Årsmodell ca? Kaross?

Erling Norberg

Kanske någon av de här Hägglundarna: 
Y127 CAL467  1960 B55-53-113 chassienr 500040  kallades "Lill Karl"
Y150 CFE240   1961 B55-53-126      "        500564
Y423 CDG143  1957 BF73-53-120    "        171231       

Fridgemaster

Citat från: Lasse hsand skrivet 05 december 2012, 20:58:14 PM

Kan du inte lägga ut mer bilder på den? Berätta lite mer bakgrund eller det du vet om den. Alltid roligt att "jaga" grejor!

Erling Norberg

Fick just reda på av Lasse Hsand att det var en 1957:a. Då är det Y423!

Y423 CDG143 1957 reg.datum 1957-10-13 Scania-Vabis BF73-53-120  chassienr 171231 Hägglund inköpt 1957 av AB Härnösands Omnibussar.
Såld 1967 och avställd 1972.

Har någon bilder på den, gärna en färgbild när den går i trafik i Härnösand så blir Lasse glad.

Hälsn. Erling