Extratåg på 71:an

Startat av Bengt H, 03 december 2012, 22:42:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Mina svartvita filmer finns i pärmar, insatta film för film i kronologisk ordning. För de allra flesta har jag också noteringar om motiv och åtminstone ungefärligt datum. Detaljerade noteringar om jag gjort dem i samband med själva plåtandet, mer översiktliga om jag gjort dem någon tid efteråt. Någon enstaka film ligger dock där utan någon som helst notering. Dagens två bilder är från en sådan film. Det är lätt att se att bilden är från Olofstorp och visar ett extratåg på linje 71, linjen som gick från Hjällbo ut till stadens gräns vid Delabäcken respektive Stenared. Troligen tjänstgör jag på bussen men jag har inget minne av att jag har kört en B42:a på 71:an, annars brukar korten hjälpa mig att minnas. Det var i varje fall ovanligt med dessa bussar där ute på landet och det är väl förmodligen orsaken till att jag tog mig tid att ta ett par bilder.

Bilderna ligger sist på filmen och de första bilderna på filmen efteråt är daterade den 24 oktober 1974. Det verkar som att björkarna har tappat en hel del av löven så därför kan vi anta att det är oktober 1974. Jag har faktiskt min almanacka med noteringar om tjänstgöringar från 1974 och kan i den se att jag har haft extratåg på 71:an vid två tillfällen denna månad. Dels på morgonen den nionde och dels på eftermiddagen den 16:e. Jag tycker att det vilar ett morgonlugn över bilderna och bussen är vänd mot stan så det talar för morgonen. Dessutom följde en skoltur (linjenummer 108) efter, vilket kan förklara vagntypen. Därför antar jag på goda grunder att bilderna visar linje 71 tåg 51 på morgonen den 9 oktober 1974.

Min tjänstgöring denna dag såg ut så här:
71/51 5.25 ut från Kville - 7.28 Hjällbo
108/60 7.28 Hjällbo - 8.19 in till Kville
Reserv
181/51 15.26 - 16.56 ut och in Kville

Gunnar D

Mycket intressanta bilder från Olofstorp med en snyggt skyltad B42!

/Gunnar

Bengt H

Citat från: Gunnar D skrivet 04 december 2012, 09:16:13 AM
Mycket intressanta bilder från Olofstorp med en snyggt skyltad B42!

/Gunnar

Tackar!

En detalj i skyltningen retar mig dock och det är att tågnummerskylten inte är rätt. Den visar linje 21, tåg 2. Det fanns dock bussar där denna skylt var omöjlig att öppna så det kanske kan förklara avvikelsen. Annars tycker jag att jag borde ha rättat till skylten inför fotograferingen.

Gunnar D

Gick det någon busslinje just här när tåget gick?

/Gunnar

Jonas Gustafsson

En jämförande bild, tyvärr från lite annan vinkel, från i somras (reprisbild).

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.