3 bärgningsbilar i depån.

Startat av Bussterminalen, 03 december 2012, 20:20:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussterminalen

En bärgning är inte så märkvärdig, men när det står tre bärgare i en minimal bussdepå, ja då måste bara kameran fram.
Orsaken till att bussarna bärgades var att rampen hade havererat under helgen - typiskt, nu när det är så j***a kallt också. Lite märkligt dock att dom inte gick igång ändå, jag menar... Bussarna är bara "4 månader" gamla... Det gick inte ens med batterihjälp. Jag vet inte mer än så i detta nu.

http://youtu.be/P6OhViBUXUE

Ted Selander

bisquit

Heh smart! Blir en dyr historia..

Bussterminalen

Rampvakten felanmälde den på söndagen och var även på plats tidigt på måndag morgon och gjorde så gott han kunde. Sen gick det inte att göra så mycket mer.
Kan tänka mej att man räknade med att det bara var att varmköra bussarna...
Man har alltså tagit över depån i befintligt skick. Det var nog ett o annat fel på den redan förra vintern också.

Carl Eric

Där ser man! Inte bra att var för snabb på att dömma...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Lars-Håkan_E

En vanlig dieselbuss har säkerligen gått att starta, eventuellt med Natokabel.

Men detta är väl RME bussar?

RME och kyla är ingen bra kombination, eller kör ni i SL området på vanlig Citydiesel vintertid i RME bussarna?

Ted Selander

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 03 december 2012, 21:25:17 PM
En vanlig dieselbuss har säkerligen gått att starta, eventuellt med Natokabel.

Men detta är väl RME bussar?

RME och kyla är ingen bra kombination, eller kör ni i SL området på vanlig Citydiesel vintertid i RME bussarna?

Det skojas ibland om "vinter-RME" (inblandning av 90% diesel)...

Lars-Håkan_E

Citat från: Ted S skrivet 03 december 2012, 21:54:16 PM
Det skojas ibland om "vinter-RME" (inblandning av 90% diesel)...

Ja det brukar ju gå till så oavsett vad man skriver på bussen, det viktigaste är ju att bussen rullar....

Ersa

Och utanför SL:s hemlän (t.ex så nära som i Knutbydepån) räcker det med en grön laddkabel till batteriladdaren, samt timer/rampvakt som startar upp webasto/strocco en viss tid före bussen ska startas upp vintertid.
Det här fenomenet med att man än idag låser sig till dessa i mina ögon rätt primitiva ramper som finns i Stockholms och till stor del även Uppsala län kommer jag nog aldrig att vänja mig vid. Då har jag ju kört buss sedan 2001, men jag behövde inte använda en rampkoppling förrän jag sommaren 2009 började hos min sjunde arbetsgivare.

bisquit

Ja det är knepigt. Åker själv Dieselbil. Och trots 18 friska bitande minusgrader. Så drog spisen igång, både igår natt och nu i natt! Det gäller att ha bra service på alla pryttlar..  8)

Trafikar´n

"tur i oturen" att det var riktiga bussar med bärgarbalk o inte MAN...
Men i övrigt tycker jag rampvärme är en bra sak, kan drivas via fjärrvärmenät el motsvarande o spottar inte ut diesel/bränsleavgaser som strocco eller annan sprakare

Lars-Håkan_E

Citat från: Trafikar´n skrivet 05 december 2012, 08:46:41 AM
"tur i oturen" att det var riktiga bussar med bärgarbalk o inte MAN...
Men i övrigt tycker jag rampvärme är en bra sak, kan drivas via fjärrvärmenät el motsvarande o spottar inte ut diesel/bränsleavgaser som strocco eller annan sprakare

Problemet med ramper är att ett fel kan slå ut 100 bussar i ett slag, elpatron eller Webasto som falerar slår ut enstaka bussar.

Ramper kräver en avsevärd skötsel som man ofta sparar bort, dessutom en fungerande cirkulation i bussen något som ofta är ett problem och kräver extra pumpar, ramper fungerar hyfsat ner till ca -5 men även en ramp i toppskick är värdelös i -20 jmf med bränslevärmare eller elpatron, sedan har vi enorma cirulationsförluster i rampsystem i kallt väder

Gem

Typiskt, för detta är väl en ramp av tvårörstyp? UWE:s trerörsramp brukar nästan aldrig ha dessa problem.

yngrot

dagens bussar med fult med elektronik i är  inte lätt få i gång på morgonen om det strulat under natten med batteriladdning   .. Ibland hjälper det inte ens med  med Natokabel från en frisk buss  då datan i den "dåliga" bussen bestämt att nu ska vi inte starta bussen.. Vi har haft en buss inne åtskilliga gånger men de hittar inte felet men på morgonen går den inte att starta hur vi än gör..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Erling.L

Citat från: yngrot skrivet 08 december 2012, 21:09:54 PM
dagens bussar med fult med elektronik i är  inte lätt få i gång på morgonen om det strulat under natten med batteriladdning   .. Ibland hjälper det inte ens med  med Natokabel från en frisk buss  då datan i den "dåliga" bussen bestämt att nu ska vi inte starta bussen.. Vi har haft en buss inne åtskilliga gånger men de hittar inte felet men på morgonen går den inte att starta hur vi än gör..

Vet hur det är..... har ett antal mornar flyttat bussar o kopplat kablar o låta dem stå en stund så man får igång bussar som segar sig o kinkiga på o få rätt volt för o hoppa igång.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616