SLL: Remiss av förstudie (Arlanda, Arninge mm)

Startat av Ersa, 03 december 2012, 09:48:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Detta dokument handlar mest om Roslagsbanan till Arlanda, men då den även innehåller busstrafik kanske den passar bra här?
http://www.sll.se/Handlingar/Trafikn%C3%A4mnden/2012/dec/Tjut%20TN%201211-0260%20Remiss%20f%C3%B6rstudie%20tv%C3%A4rf%C3%B6rbindelse%20RB-Arl.pdf

Bl.a är det alltid intressant att läsa om dessa ständigt återkommande planer:

Citat4.4.2 Arninge: bytespunkt för Nordost
Arninge kommer att bli en central nod i nordostsektorns kollektivtrafiksystem där det kommer att bli möjligt att byta mellan olika busslinjer och mellan Roslagsbanan och buss. Roslagsbanan kommer att få ett ändrat läge med en ny station, ett nytt vägnät för både kollektivtrafik och övrig fordonstrafik samt gång- och cykeltrafik planeras, liksom nya infartsparkeringar.

Nico

Det mesta är väl mera tankebubblor än konkreta planer, men visst kommer man ofta tillbaka till Arninge som något slags nav.

Vad gäller att köra Roslagsbanan till Arlanda så undrar jag fortfarande lite över behovet och vilket underlag man utgår ifrån? FAC fick ju ingen direkt snurr på Vallentunalinjen på sin tid och frågan är hur stort behovet kan vara i nuläget?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman


Ersa

"Det är inte samhällsekonomiskt försvarbart att bygga ut Roslagsbanan på tvären mellan Täby och Arlanda. Den tilltänkta banan skulle bli alltför kostsam i förhållande till antalet resenärer, visar en förstudie som trafiknämnden behandlar i dag. "
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/arlandaspar-far-tummen-ner_7744056.svd

Föga förvånande. Å andra sidan kanske man kan tänka sig nya bostäder längsmed den nya järnvägen? änka lite mer långsiktig än att enbart se 2012 års resande- och befolkningsstatistik som det enda passagerarutbudet de närmsta 30-50 åren?

Nico

Tror att det finns mer underlag i att återinföra spårtrafiken till Rimbo i så fall. Avstickaren till Arlanda var väl mest ett fantasifoster av hr. Wennerholm och han bor väl själv just på den kanten om jag inte missminner mig.

Ska man ha järnvägstrafik till Arlanda på denna sträcka så krävs det nog även bra många affärsresenärer då de är den stora kundgruppen på flyget. Kruxet är att nordöstsektorn ändå är ganska liten vad gäller företagande mm. I synnerhet då i jämförelse med city, men även i jämförelse med nordvästsektorn och de närmaste söderförorterna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman