Återigen har det skett en olycka i Örebro

Startat av mil, 01 december 2012, 18:15:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mil

Samma viadukt som pure divine körde in i men även en lastbil en månad senare

http://www.utryckning.se/2012/12/01/bussolycka-i-orebro-2/

Uppdaterat Nilsbuss som var inblandad i olyckan

http://na.se/nyheter/orebro/1.1901067-tva-till-uso-efter-busskrasch

bisquit

Så kan det gå när man inte är 100 fokuserad eller inte har koll på fordonets totalhöjd! Den aktuella viadukten må vara en hel del drabbad på kort tid. Men det sitter ju tydliga skyltar vi platsen. Samt att det syns ju tydligt att det är en låg passage..
8)

saurer

Det är nackdelen med fri höjd nästan överallt ,man är inte lika vaken på höjdbegränsningar när de kommer
Man tänker helt enkelt inte på dem,sedan kan chauffören varit lite stressad, ovan staden ,och så ska man inte glömma bort GPSen som kan ställa till mycket förtret

Nico

Inom järnvägstrafiken så satasar man att få så många planskilda korsningar som möjligt, primärt för att få ökad säkerhet och minska antalet olyckor. Undrar om man kanske inte behöver införa det tänket även inom vägtrafik? I alla fall så att man kanske kunde bygga bort en del av de mera olycksbelastade låga passagerna.

Sedan är jag lite förvånad över att man inte alltid bygger med fri höjd när man bygger nytt. I Stockholmsområdet är terminalen i Liljeholmen ett sådant exempel och ett annat, betydligt värre, är Johannesfredsvägens passage under spårvägen där den fria höjden nu är 2,5 (eller om det var 2,7) m vilket gör att inte ens en mycket låg stadsbuss kommer under.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

mil

Denna bron är inte ny den är gammal som gatan och välskyltad.  Finns andra vägar till Brunnsparken som de skulle till och som inte har en enda bro som ej är frihöjd på

Taunusch

Finns det bondfångare på platsen? Det brukar ju kunna minska risken för person-/fordonsskador vid låga viadukter...

Nico

Citat från: mil skrivet 01 december 2012, 22:06:32 PMDenna bron är inte ny den är gammal som gatan och välskyltad.  Finns andra vägar till Brunnsparken som de skulle till och som inte har en enda bro som ej är frihöjd på

Visst, säger inte emot... men bara för att något är gammalt som gatan och välskyltat så hjälper det inte alltid ovana förare som kanske inte heller ens är från trakten. Är det dessutom sent på kvällen och kanske dåligt väder så blir det än lättare att det går åt skogen även om det efterhand är lätt att vara efterklok.

Som jag sedan konstaterade ovan så kanske man ska göra som järnvägen och om möjligt försöka bygga bort åtminstone de mest olycksdrabbade låga passagerna (som gjordes t.ex. på Drottning-holmsvägen vid Alvik där vägytan sänktes). I synnerhet såna passager som ligger på sträckor (i de här fallet väl även på en huvudled) som lätt kan användas som alternativa vägar av tung trafik.

Att döma av hur det ser ut på Brunnsvägen (om man går in och kikar via Google maps) så verkar det inte heller vara alltför svårt att sänka vägen. Även om det inte är direkt vanligt i nuläget så är det normalt inte allför komplicerat att sänka vägbanan en bit. Istället har det mer att göra med vem som ska stå för fiolerna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

mil

Citat från: Nico skrivet 01 december 2012, 22:40:03 PM
Visst, säger inte emot... men bara för att något är gammalt som gatan och välskyltat så hjälper det inte alltid ovana förare som kanske inte heller ens är från trakten. Är det dessutom sent på kvällen och kanske dåligt väder så blir det än lättare att det går åt skogen även om det efterhand är lätt att vara efterklok.

Som jag sedan konstaterade ovan så kanske man ska göra som järnvägen och om möjligt försöka bygga bort åtminstone de mest olycksdrabbade låga passagerna (som gjordes t.ex. på Drottning-holmsvägen vid Alvik där vägytan sänktes). I synnerhet såna passager som ligger på sträckor (i de här fallet väl även på en huvudled) som lätt kan användas som alternativa vägar av tung trafik.

Att döma av hur det ser ut på Brunnsvägen (om man går in och kikar via Google maps) så verkar det inte heller vara alltför svårt att sänka vägen. Även om det inte är direkt vanligt i nuläget så är det normalt inte allför komplicerat att sänka vägbanan en bit. Istället har det mer att göra med vem som ska stå för fiolerna.

Det fins en helt nybyggd bro borta vid badet och kör man de vägarna som tung trafik hänvisas till via skyltar kommer du via aspholmsrondellen i stället förbi brandstationen och fram vid rondellen framför brunnsparken  så detta är en förare som i så flal  helt förlitat sig till gpsen. Det var tal tidigare om att sänka vägen men det fanns ej utrymme då det är nästan en meter som vägen skall sänkas så behövs utrymme framfrö och bakom och det är en snäv kurva efter bron. Samt så var det något mer som det spelade in på. Men som sagt finns flera alternativ om man läser skyltarna

Nico

Tror som sagt mera att det var pga kostnaden som vägen inte sänktes i så fall för så mycket borde det det inte påverkat och utrymme i övrigt verkar det finnas gott om. Sedan så hjälper inte den mest logiska skyltning alla gånger då alla som sagt inte är hemtama i området.

I det här fallet så bör man kanske t.ex. inte skylta Brunnsvägen som en huvudled om man vill styra trafiken åt andra håll och alternativ. Att utgå från att föraren i detta fall körde enbart på GPS:en är nog att förenkla det en hel del för det vet vi inget om på så vis.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

mil

Citat från: Nico skrivet 01 december 2012, 22:49:34 PM
Tror som sagt mera att det var pga kostnaden som vägen inte sänktes i så fall för så mycket borde det det inte påverkat och utrymme i övrigt verkar det finnas gott om. Sedan så hjälper inte den mest logiska skyltning alla gånger då alla som sagt inte är hemtama i området.

I det här fallet så bör man kanske t.ex. inte skylta Brunnsvägen som en huvudled om man vill styra trafiken åt andra håll och alternativ. Att utgå från att föraren i detta fall körde enbart på GPS:en är nog att förenkla det en hel del för det vet vi inget om på så vis.

Redan i FÖRSTA rondellen in på brunnsvägen om man kommer från norrköpingsvägen så sitter det skyltar om begränsad fordonshöjd  Sedan sitter det vid gustavsviks badet dvs den nybyggda bron därvid.   Sedan så sitter det precis innan man svänger de nästan 90 graderna o fortsätter mot bron Att köra stort fordon och inte kunnna reflektera på den skyltningen som är är att vara nonchalant tyvärr och då skall man tänka sig för både en o två gånger. Står också skyltat brunnsparken i första rondellen som han svänger in på att han skall köra åt annat håll för at tkomma dit ut via södermalmsplan ut på södra infarten upp vid värmeverket och sedan vänster mot adolfsberg där står det skyltat brunnsparken hela vägen

Nico

Citat från: mil skrivet 01 december 2012, 23:00:01 PM
Redan i FÖRSTA rondellen in på brunnsvägen om man kommer från norrköpingsvägen så sitter det skyltar om begränsad fordonshöjd  Sedan sitter det vid gustavsviks badet dvs den nybyggda bron därvid.   Sedan så sitter det precis innan man svänger de nästan 90 graderna o fortsätter mot bron Att köra stort fordon och inte kunnna reflektera på den skyltningen som är är att vara nonchalant tyvärr och då skall man tänka sig för både en o två gånger. Står också skyltat brunnsparken i första rondellen som han svänger in på att han skall köra åt annat håll för at tkomma dit ut via södermalmsplan ut på södra infarten upp vid värmeverket och sedan vänster mot adolfsberg där står det skyltat brunnsparken hela vägen

Tja, jag säger fortfarande inte emot dig vad gäller den befintliga skyltningen och alternativa vägar.

Det jag säger är att vi inte känner till övriga omständigheter och något verkar ju inte vara helt optimalt här om det nu sker så pass frekventa incidenter. Att skylta för mycket och för tidigt/för långt ifrån är inte heller alltid ett bra alternativ. Vad gäller begränsad höjd så bör det normalt skyltas i ganska nära anslutning till platsen det gäller.

Nu var det väl sedan dåligt väder under ett par dagar och t.ex. skyltar brukar ha en tendens att bli översnöade osv. Nu säger jag inte att det beror på det, men som vanligt gäller att man kanske inte ska döma enbart utifrån vad massmedia rapporterar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars

Det är tråkigt när det händer och att satsa på att bygga bort alla låga viadukter där det är möjligt att köra tung trafik är viktigt men tyvärr planeras och byggs fortfarande   låga viadukter av kostnadsskäl där tung trafik kan köra med motiveringen att tung trafik kan köra en annan väg.
Här en bild på en låg gammal viadukt på E16 med en enkel bondfångare.

ResVille

Jag håller med Nico. Bygg om eller bygg nytt. Det kommer att fortsätta hända olyckor även om man sätter upp skyltar, bondfångare eller skyltar annan väg.

En del kommer säkert ihåg de låga (3,5 meter om jag inte mins fel)  motorvägsbroarna på E6 på Hisingen. Det hjälpte inte hur mycket skyltar och bonfångare man hade det hände olyckor stup i kvarten ändå. Bland annat var det en del biltransportbilar som körde i och skrotade nya Volvobilar där lacken knappt hade torkat.

bisquit

Helt riktigt bör man bygga nytt eller bygga om. Men vad gäller Örebro. Så har man ju byggt nytt. Om än 500m närmare city. I form av en bro. Men vad hjälper det! Om förare ändå inte kan läsa skyltar eller tänka m.m. Så spelar det ingen roll hur mycket nytt man än bygger!

mil

Citat från: bisquit skrivet 02 december 2012, 18:55:14 PM
Helt riktigt bör man bygga nytt eller bygga om. Men vad gäller Örebro. Så har man ju byggt nytt. Om än 500m närmare city. I form av en bro. Men vad hjälper det! Om förare ändå inte kan läsa skyltar eller tänka m.m. Så spelar det ingen roll hur mycket nytt man än bygger!

De kanske skulle bomma denna undergång då så folkm kan lära sig läsa skyltar emn verkar ju som om de flesta glömt lära sig läsa då de fått tungkortet. Nej som sagt som du skrev och även jag skrivit det finns nytt redan vid platsen bara att lära sig läsa skyltningen som är där med och inte förlita sig på gps jämt