Flygbussarna anmäler SL till konkurrensverket

Startat av Ersa, 29 november 2012, 22:59:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

www.busstidningen.se/2012/10/11/flygbussarna-kraver-att-konkurrensverket-ingriper-mot-sl/
www.infotorgjuridik.se/premium/mittijuridiken/bransch/article183376.ece
www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=35434

groenis

Intressant läsning.

Vad John Strand tydligen glömmer bort är att när flygbusstrafiken gick under Sl's flagg köptes det in fordon som betalades av
SL's andra enheter,och när flygbussarna knoppades av så slapp man betala för 25 nya bussar som mer eller mindre gavs bort.

Vem kommer inte ihåg "bråket" som flygbussarna startade när PTS började köra till Skavsta,
när Swebus började köra till Arlanda så försökte man konkurera ut även dem genom att utöka trafiken.

Det finns säkert fler orter som flygbussarna kör på och där man försöker behålla sin monopolställning gentemot andra aktörer.

/Lennart

Nico

Tror att FAC nog är ute i ogjort väder här då det i grund handlar om både olika typer av resor, men till största delen även till olika målpunkter.

Som konstateras på andra ställen så kommer pendeln bara att ersätta de tåglägen som nu innehas av Upptåget. Den stora skillnaden är att man som resenär slipper byta i Väsby samt att biljettsystemet förenklas. Likaså handlar det om två olika transporter där FAC är en mer exklusiv direkt förbindelse medan pendeln mer eller mindre kommer att gå som mjölktåget och framförallt till destinationer som FAC inte trafikerar. Tror inte många affärsresenärer lär sitta och skaka sig ned på pendeln till stan.

Uddaresorna till City är det sannolikt något man fortfarande får slåss med AEX om. De i sin tur 'snodde' väl många av arbetspendlarna från FAC och dessa kanske i viss mån pendeln nu kommer att ta från AEX i sin tur. Är det någon som förlorar något direkt på förändringen så är det väl då just AEX sant kanske Arriva som väl lär få lite mindre folk på 583, men där har man väl å andra sidan inte betalt per näsa.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Nej, jag tror då inte att Arriva har VBP på 583 eller någon annan linje på Märstakontraktet.

Omnilasse

Aex, har ju höjt prisnivån för ersättning från SL till 75 kronor per resa. Då nog häflten av de tillkommande kommer från busstrafiken och kanske hälften från Aex, så gör nog inte Aex någon förlust.

FAC kommer förstås förlora passagerare, men flertalet större flygplatser har ju bussförbindelse som komplement till tåg. Möjligen får man kanske minska turtätheten något - men samtidigt har man ju känt till detta i närmare tre år, så man har ju onekligen haft god tid på sig för att ställa om.

Och som tidigare noterats - det vore en sensation ifall de fick rätt hos konkurrensverket med sina synpunkter. Så värst subventionerat blir ju faktiskt inte heller enkelbiljetterna och det vore ju fullt möjligt för FAC att kunna konkurrera med iaf resenärer som inte har periodkort (vilket torde vara en större del av resenärerna till/från Arlanda än övrig kollektivtrafik).

Hade SL startat skip-stop tåg direkt till Arlanda med subventionerad skattemedel hade det varit en annan sak. Men Arlandatillägget gör ju att trafiken faktiskt inte är subventionerad i sig gentemot kund.

Att det blir en högre kostnad för trafiken än hitintills är ju för att SL valt att vara snälla mot Märstapendlarna. Egentligen hade det samhällsekonomiskt rimliga varit att låta varannat tåg gå till Arlanda/Uppsala istället för att behålla kvartstrafiken till Märsta. Givetvis är jag nöjd med att man valde denna lösning då det ger bättre trafik, men den servicen (och kostnaden) är ju egentligen något som inte är avhängigt trafiken till Arlanda. Hade man velat skulle man alltså kunnat börja köra till Arlanda/Uppsala utan att det kostat skattebetalarna ett öre mer i kostnad (i princip), så det är ju i den bemärkelsen ingen ändring mot dagens förhållande.