Bussar i SL-området i augusti 1994, del 1 (av 3)

Startat av Staffan Sävenfjord, 29 november 2012, 15:08:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Den 24 augusti åkte jag runt i SL-området. Det började med 810-an hemifrån Jordbro och sedan tog jag mig till Södra station där dessa bussar fastnade. Först OPD810.

OOS620.

GLY164.

Därifrån tog jag pendeln till Märsta för ett kort besök i Sigtuna. EEP508 blev året efter Swebus 1508.

Sedan åkte jag via Killinge och Håtuna kyrka till Kungsängen, pendel till Jakobsberg och sedan buss via Vällingby till Brommaplan. Först där blev det nästa gång som kameran kom fram och MSO362 fastnade i första bildrutan, fd SLH12 5482.

PKW905 var tidigare H33F 6933.

John

5482 hade vi länge i Bromma mest för abonnemang. Även 5481 fanns i Bromma!

John

yngrot

Härligt för en Scania freak som mig   :D  och H16 6719  så ska en redig buss se ut gula rullband  tydligt och bra   :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Stefan P

Hej

När började man skylta med med linje nummer och destination före dess hade det räckt med linjenr?
Var det Länshuvudmannen som hade sådana krav eller något annat?

mvh Stefan P

MrH

Citat från: yngrot skrivet 08 december 2012, 11:08:15 AM
Härligt för en Scania freak som mig   :D  och H16 6719  så ska en redig buss se ut gula rullband  tydligt och bra   :D

Instämmer till fullo!  :D Jag brukar nästan alltid förespråka utveckling och nymodigheter (om de är bra) framför bakåtsträveri, men säga vad man vill om skyltsystem, dessa gula rullbandsvarianter var helt oslagbara i läsbarhet. Och det var roligt att sakta rulla fram till starthållplatsen medans rullens texter rullade förbi och till slut stannade på rätt destination.  ;D

Citat från: Stefan P skrivet 10 december 2012, 16:28:27 PM
Hej

När började man skylta med med linje nummer och destination före dess hade det räckt med linjenr?
Var det Länshuvudmannen som hade sådana krav eller något annat?

mvh Stefan P

Jag undrar också när detta var, eller rättare sagt, man började väl i något område (var?) för att sedan successivt bli standard. Stockholm var väl bland de sista i norra Europa med att länge och envist enbart ha linjenummer på bussarna, något jag "retade" mig på som liten.

/MrH

Kvarne

Trevliga bilder Staffan!
6812 har jag övningskört med under min tid på (dåvarande) Busslinkskolan. Var ute på snitsladd bana med den uppe i Bålsta-trakten.(Samtliga då hos skolan existerande 68xx var med samt 6766, 6750 och 6748)
1291 har Micke R (och jag) speciella minnen med. Minns att den stod väldigt länge i Brommahallen innan den försvann på export....har för mig att den försvann 2003...? Men den hade då inte rullat på länge...
1508 har jag för mig gästspelade hos Brommahallen innan den försvann på export/skrot...
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep