Huvudmeny

Persontrafik 2012

Startat av Staffan Sävenfjord, 28 november 2012, 21:19:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Jag såg en stor mängd bussnackare, givetvis försedda med kameror, på Persontrafik 2012 i Göteborg i går men jag har inte sett några bilder därifrån förutom Bernts i och för sig utmärkta bildar på bussar som skall köras för Västtrafik. Det kommer säkert mera...

Ett urval av mina bilder finns på min blogg:

http://savenfjord.blogspot.se/2012/11/persontrafik-2012.html

http://savenfjord.blogspot.se/2012/11/persontrafik-2012-andra-delen.html

Får också passa på att tacka för många trevliga samtal med olika bussnackare under gårdagen.

Niclas Rosenius

Tack själv Staffan för pratstunden igår.

Är själv precis hemkommen från Götet så det blir inga bilder förens imorgon, nu är det dags att krama kudden.

//Niclas

Bergenga

Takk for praten på Persontrafik i går, Staffan! :)
Interessant å møte mange av de man bare har sett navnet til på nettet. Det var nok flere bussnackere jeg ikke fikk hilset på, men det kommer alltids en ny messe.

Jeg skulle gjerne ha lagt ut mange bilder allerede, men det er nok som med de fleste andre tidsbristen som har vært gjeldende så langt. Men til helgen ser vi nok litt bilder både fra meg og fra andre.

Jeg kan jo uansett kommentere noen av bildene dine her.

Det er levert 5 hydrogenbusser til Oslo. De eies av Ruter (tror jeg), men opereres av UniBuss. Prislappen er 11 millioner NOK per buss(!). De har teknisk utrustning fra Siemens, så altså ikke Van Hool sin egen.
Dessverre er bussene lite i trafikk, og det jeg har hørt er at det bare er en som fungerer nesten tilfredsstillende, og det er den som står i Göteborg nå. Bussen skal faktisk ha blitt kjørt helt fra Oslo til Göteborg med en belgisk sjåfør. Hydrogentanken var nesten tom da den kom til Göteborg, så den må nok berges tilbake igjen.

VDL Citea'en er merket med at den skal til Nobina.

Solaris Urbino 18,75 ble bygd for å konkurrere om anbudet på linjene 30, ++ i Oslo som startet i oktober med Nobina som operatør. Men som man kunne se av mine bilder fra Nydalen tidligere var det MAN som vant med sin A40 Lion's City GL. Kravene i anbudet var at bussene skulle være mellom 18,74 og 18,75 meter. Også Volvo deltok i konkurransen med en 18,75m leddbuss. Bussen er i Ruter-rød farge og stolene har Ruters symbol. Det er vel mest sannsynlig at den ender opp i Oslo uansett.

Ikarus E91 (og normalgolvvarianten E13) har i nesten ti år vært en populær småbuss i Norge, men da Irisbus la ned Ikarus-fabrikken i desember 2007 så stoppet produksjonen. S91 er en modernere etterfølger til E91 og bygges av de samme folkene som bygde E91, men nå med lokale eiere. Største eier er Webasto Hungaria. Det er bygd 2 prototyper for Ungarn, 5 for Norge og 2 for Sverige. Jeg har så langt bilde av 7 av de 9 som er bygd. Mangler bare den første prototypen og den andre svenske. ;)
Mvh.
Øyvind Berg

Carl Eric

Äntligen kommer det lite bilder! Hade dessvärre inte möjligt att närvara på mässan detta år så det är kul att se bilder därifrån!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Carl Eric skrivet 29 november 2012, 09:22:02 AM
Äntligen kommer det lite bilder! Hade dessvärre inte möjligt att närvara på mässan detta år så det är kul att se bilder därifrån!

Som påpekats kommer det säkert fler bilder när besökarna hunnit hem och redigera sina bilder. Efter en dag på mässan orkar man knappast sitta på hotellet och pula med sådant.

Carl Eric

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 november 2012, 09:28:55 AM
Som påpekats kommer det säkert fler bilder när besökarna hunnit hem och redigera sina bilder. Efter en dag på mässan orkar man knappast sitta på hotellet och pula med sådant.

Nej precis, och därför blev jag så glad nu när de börjar trilla in! :) Tittade på din blogg och upptäckte ett litet litet fel. VDL Futura blev årets turistbuss 2012 och inte 2013...! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Carl Eric skrivet 29 november 2012, 10:21:40 AM
Nej precis, och därför blev jag så glad nu när de börjar trilla in! :) Tittade på din blogg och upptäckte ett litet litet fel. VDL Futura blev årets turistbuss 2012 och inte 2013...! :)

Givetvis. Årets turistbuss utses ju för jämna år och årets stadsbuss för ojämna. Det var alltså ett rent lapsusfel från min sida men tack för påpekandet!  ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bergenga skrivet 28 november 2012, 22:11:38 PM

VDL Citea'en er merket med at den skal til Nobina.

Tack för dina kommentarer. Det är alltid intressant att få lite mer bakgrund till bussbilderna.

Men det är väl Scania Citywide som skall till Nobina. VDL-bussen är ju dels märkt med dekalen "77 stycken sålda till Arrvia Sverige" och dels har den inventarienummer i Arrivas nummerserie.

Bergenga

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 november 2012, 11:53:44 AM
Men det är väl Scania Citywide som skall till Nobina. VDL-bussen är ju dels märkt med dekalen "77 stycken sålda till Arrvia Sverige" och dels har den inventarienummer i Arrivas nummerserie.

Ja, der tenkte eller leste jeg nok litt feil. Ser nå på bildene mine at det står "SL i samarbete med Arriva" på den, mens det står "SL i samarbete med Nobina" på Scania'n. Jeg trodde tydeligvis at det var omvendt. :P
Mvh.
Øyvind Berg

yngrot

Såg inte till nån av fotografer i går när jag var där..  men Bernt var ju nära iaf det ser man på hans bilder  :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 29 november 2012, 20:16:44 PM
Såg inte till nån av fotografer i går när jag var där..  men Bernt var ju nära iaf det ser man på hans bilder  :D

Jag vet några som i alla fall skulle vara där även under gårdagen men de flesta var säkert där första dagen.

Niclas Rosenius

Citat från: yngrot skrivet 29 november 2012, 20:16:44 PM

Igår onsdag var vi och gjorde Göteborgs gator osäkra, bilder från det och mässan kommer inom kort när man har hunnit med bildredigeringen.

//Niclas

MartinB

Har hydrogen-van Hoolen (väte?) styrbar andra axel och drivning på sista axeln? Intressant lösning, vad skulle vara fördelen med det? 

bisquit

Kan berätta att Vanhoolen det vill säga vätgasbussen. Den kunde dem inte tanka i Göteborg. Då de saknade rätt typ av munstycke. Så istället fick dem ta bärgare hem till Rosenholm. Det vill säga en nätt tur på dryga 30mil.
Så för er som inte vet var Rosenholm är. Så kan jag berätta att det är ett bussgarage i Oslo.regionen. Som opereras av Unibuss.
8)