Bussar i Malmö i juli 1994, del 3 (av 3): CABBEN-special

Startat av Staffan Sävenfjord, 28 november 2012, 19:55:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Andra dagen i Malmö skulle vi åka sightseeing och jag fann till min glädje att det var CABBEN som skulle utgöra rundtursbussen. Det var kanske inte något helt igenom bra vagnval. Visserligen sken solen men det blåste kallt in över Malmö från Öresund så det blev en rätt kylig upplevelse. Men jag fick ju i alla fall åka CABBEN...

Det har skrivits mycket om CABBEN tidigare men låt oss rekapitulera det i ett sammandrag. Bussen byggdes om vid Malmö Lokaltrafik på initiativ av Marianne Pennsäter, som jobbade på informationsavdelningen. När Linjebuss övertog ML:s trafik och bussar i början av 1994 så hamnade bussen förstås där. I juli 1996 köpte Pennsäter loss bussen och ägde den själv ett tag. 1999 köptes den av Strömma och placerades hos deras Göteborgs-företag Börjessons Rundtursbåtar, som också körde Paddan-båtarna. Namnet var givet i marknadsföringen: "en padda på land".

Så småningom blev bussen guldfärgad och fick det personliga registreringsnumret GULDET i stället. En tid gick den i Stockholm men flyttades tillbaka till Göteborg.










Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Åkarns Kalle

Måste få klarhet i en sak
Var den en period grön och gick för Ekman Buss ?
eller något företag som hade chaufförer från Ekman Buss?

Åkte nämligen en grön cabbad buss som kördes av en Ekmanchaufför måste varit år 2000

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Bussmicke

Känns bekant, måste kolla om jag har bilder

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.