Behöver hjälp med att välja kompaktkameran!

Startat av Cyklisten, 24 oktober 2007, 17:46:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Jag har redan en systemkamera, men det är lite jobbigt att ha den med sig överallt, så jag tänkte skaffa en liten och smidig kompaktkamera hlst från Nikon eller Canon. Det ska inte vara för dyrt, cirka 2000:- Har tittat närmare på Canon Ixus 70 och Nikon S200, de verkar ha allt man behöver och videofunktion som sparar i avi. Men jag har vant mig vid systemkameran och det är viktigt för mig hur snabbt kameran startar upp och hur snabbt kan man ta bilder, sådana uppgifter kan jag dock inte hitta på tillverkarnas hemsidor. Finns det någon här som äger någon av ovanstående? Eller har ni kanske några andra rekommendationer? CSN-pengar kommer ju redan imorgon  ;)

Cero

Jag blev rekommenderad en Fujifilm F30 i fotoaffären förra året och köpte den. Dock kostade den runt 3000 vill jag minnas. Fördelen med den är att den:

• Startar snabbt
  • Reagerar direkt på avtryckaren (alltså ingen lång fördröjning som många digitalkameror har)
  • Vissa manuella inställningsmöjligheter
  • Klarar mörka miljöer (ISO 3200)
  • Har ett batteri som orkar drygt 300 bilder
  • Tar i mitt tycke bra bilder

Jag är mycket nöjd med den och den tar faktiskt riktigt bra och detaljerade landskapsbilder för att vara en kompaktkamera.

Nu tror jag det har kommit en nyare version, men den är knappast sämre.

/Cero

Cyklisten

Tack! Låter intressant, har tittat på specifikationer och allt ser fint ut, men... jag kan inte hitta kameran hos någon elektronikkedja, det verkar som att de inte säljer fujifilm. Och jag vill inte heller köpa kameran på nätet, då jag vill först titta lite och testa osv.

Rojje

Citat från: Cyklisten skrivet 24 oktober 2007, 18:32:05 PM
Tack! Låter intressant, har tittat på specifikationer och allt ser fint ut, men... jag kan inte hitta kameran hos någon elektronikkedja, det verkar som att de inte säljer fujifilm. Och jag vill inte heller köpa kameran på nätet, då jag vill först titta lite och testa osv.

Kolla in testresultaten på t.ex Cyberphoto och se vad dom säger om olika kameror.

Cyklisten

Tackar, har totalt glömt bord denna hemsidan. Nu ser jag att det blir Ixus, S200 saknar manuell ISO-inställning. Lite konstikt med tanke på att det är Nikon som gjort den.

Simon Bertilsson

Du kör ju systemkamera, och lär väl då vara van vid manuella inställningar. Ska du då inte ha en kompakt som du kan ställa in manuellt?
Canon Powershot-serien är ju ett bra val då.

Cyklisten

Jag hade en Powershot, tror det var A520 och var helt nöjd förutom att den kändes en aning plastig. Men nu handlar det mest om en liten kamera man kan ha med i jackfickan, ultrakompakta heter de väl?

Bussmicke

Jag kan rekomendera Canon Powershot G9, visserligen går den på runt 4500 men den har manuella möjligheter och massor av annat kul och käns nästan som en systenkamera.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Martin Maltkvist

Citat från: Bussmicke skrivet 25 oktober 2007, 21:37:08 PM
Jag kan rekomendera Canon Powershot G9, visserligen går den på runt 4500 men den har manuella möjligheter och massor av annat kul och käns nästan som en systenkamera.
Vad skiljer mellan en systemkamera och en riktigt vass kompaktdito?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Cyklisten

Jag har köpt in en Ixus, har inte testat ordentligt utomhus, men annars är jag helt nöjd. Det avgörande var storleken, jag känner mig "naken" när jag inte har kameran med mig, vill inte ha mobilkamera, men vill inte heller ha något som känns för klumpigt att ha med i fickan. Och Ixus har en bekväm design, dvs en fyrkantik låda i kreditkortstorlek, känns bra att hålla i trots att den är så liten. Ska lägga upp lite testbilder imorgon.

JB

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 25 oktober 2007, 22:03:20 PM
Vad skiljer mellan en systemkamera och en riktigt vass kompaktdito?

Systemkamera = del i ett system (?du kan byta objektiv)