Två generationer Scania... [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 25 november 2012, 00:06:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

...med 35 år mellan sig i Ropsten på lördagseftermiddagen: Svenska Spårvägssällskapets Uppsalabuss BAF292 (Scania-Vabis CR76 ´67) och Keolis 5268 (Scania CL94UB4x2 ´02).

UglyJazz

Jag har alltid gillat modellen till vänster bättre. Ett tecken på att Scania var långt före de andra tillverkarna eller på att jag börjar bli för gammal? :-)
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

yngrot

Citat från: UglyJazz skrivet 25 november 2012, 17:04:28 PM
Jag har alltid gillat modellen till vänster bättre. Ett tecken på att Scania var långt före de andra tillverkarna eller på att jag börjar bli för gammal? :-)

Håller med dig helt   Scania   var nog lite före andra  CrR 76 hade ju relativt lågt insteg  och i främre delen kunde man få golvet lite lägre..   Så den varianten hade säkert fungerat  bättre än dagens låga golv..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niklas Bygdestam

Citat från: UglyJazz skrivet 25 november 2012, 17:04:28 PM

Det är klart att bussen till vänster är finast. Det är ju en äkta Scania CR 76 och dessutom från Uppsala ;)

Det var en trevlig dag. Körde själv just den här CR 76:an några varv mellan Ropsten och Hjulmarknaden under den här dagen. Bussen uppskattades verkligen den av de som åkte också :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.