Bakåtblick: Nutidsnostalgi

Startat av Ersa, 24 oktober 2007, 16:04:57 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ersa

yngrot

Har du mer bilder på förarplatsen och interiör på Solaris?  Var du ordentlig med åtdragen p-broms ;)  om jag tolka displayen rätt så ser det inte som någon broms är på ?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas Strömblad

Syns det på displayen om han var nykter då?    För visst är det ett alkolås till vänster om ratten?
/J

yngrot

Alkolås "suck" säger jag man löser inga problem med det. Bättre då att alla blåser innan man hämtar ut bussen. Hur kul är det för oss som kör den dagen när alkolåset krånglar och du inte kan starta bussen. För tyvärr krånglar det som all annan elektronik gör. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ante

Citat från: yngrot skrivet 24 oktober 2007, 19:39:25 PM
Alkolås "suck" säger jag man löser inga problem med det. Bättre då att alla blåser innan man hämtar ut bussen. Hur kul är det för oss som kör den dagen när alkolåset krånglar och du inte kan starta bussen. För tyvärr krånglar det som all annan elektronik gör. 

Jag skulle då mycket hellre råka ut för att bussen krånglade än att föraren utan hinder sätter sig och kör bussen riktigt berusad. Jag tycker i allafall att det är jättebra att det finns ett hinder mellan föraren och hans möjligheter att starta bussen berusad.

/A

Skalman

Citat från: yngrot skrivet 24 oktober 2007, 19:16:50 PM
Har du mer bilder på förarplatsen och interiör på Solaris?  Var du ordentlig med åtdragen p-broms ;)  om jag tolka displayen rätt så ser det inte som någon broms är på ?

Dörrbroms kanske...?

Signvard

Citat från: Skalman skrivet 24 oktober 2007, 19:55:59 PM
Dörrbroms kanske...?

Borde väl synas ett helfyllt hjul då på displayen ?!?

Clabbe

Var tråden ämnat att diskutera alkolås, har ja refarenheter

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 24 oktober 2007, 19:16:50 PM

Fler bilder kommer senare.  :)

Motorn är avstängd och både P-broms resp dörrbroms är aktiverade. Varför inget i bromsväg syns på displayen är för att tändningen är avslagen. Dörrindikatorn på den gröna centraldisplayen lyser så länge huvudströmmen är påslagen, och den röda varningstriangeln på hastihgetsmätaren... tja, den slocknar ytterst sällan. Alltid är det något i datorn som det varnas för, t.ex mindre fel på EBS, eller något litet sidomarkeringsljus som är trasigt. Eller så lyser varningstriangeln ändå trots att allt fungerar felfritt. Kanske är det pga att mitt blåa förarkort inte sitter i den digitala färdskrivaren?

Ersa