Vinterdäckskrav

Startat av Jacob, 22 november 2012, 22:54:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Hux flux ökar kostnader för däck...

Mats Karlsson

Tror Du det? Alla seriösa åkare kör väl redan med vinterdäck, vad jag vet.

HJP

Citat från: Wetjo skrivet 23 november 2012, 08:20:45 AM
Hux flux ökar kostnader för däck...
....eller minskar för färre olyckor   8)

Ersa

För svenskregistrerade fordon gör det knappast från eller till, men äntligen kan man börja kräva att tunga utländskregistrerade bussar och lastbilar ska ha vinterdäck vintertid. Jag skulle vilja gå ännu ett snäpp längre, och med tiden även införa den norska lagen om tillräckligt antal kjetting (snökedjor) i alla tunga fordon på svenska vägar. Gärna året om.

Edvardsson

För c:a 10 år sedan skulle jag ta en SL-buss till skolan.
Det var i slutet av terminen så det var mycket snö och is.
Bussen skulle försöka ta sig upp för en isig backe men lyckades inte utan fick backa ner och ta sats igen utan att lyckas ta sig upp.
Efter flera försök kom vi upp för backen, när jag hade kommit fram till min station och klivit av så såg jag att flera däck var helt blanka (inget spår av något mönster).
Detta är i och för sig första och enda gången jag varit med om något liknande men vi har backe där jag bor och varje gång det kommer is så brukar bussarna (främst SL-bussar som trafikerar denna sträcka) "fastna" där.

Ersa

"Ny däcklag svår att kontrollera. Det är bara vid gränskontrollen man kan hindra fordon med fel däck från att komma in i landet, säger Ulric Långberg på Sveriges Åkeriföretag. Men tullen har inte i uppdrag att kontrollera att lagen följs, och Skånepolisen planerar inga särskilda insatser vid gränserna."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ny-dacklag-svar-att-kontrollera_7829040.svd

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 15 januari 2013, 22:46:04 PM
"Ny däcklag svår att kontrollera. Det är bara vid gränskontrollen man kan hindra fordon med fel däck från att komma in i landet, säger Ulric Långberg på Sveriges Åkeriföretag. Men tullen har inte i uppdrag att kontrollera att lagen följs, och Skånepolisen planerar inga särskilda insatser vid gränserna."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ny-dacklag-svar-att-kontrollera_7829040.svd

Som med bälteslagen då. Inga kontroller görs.

Björn Forslund

Citat från: buskörare skrivet 16 januari 2013, 10:20:55 AM
Som med bälteslagen då. Inga kontroller görs.

Visst görs det kontroller, blir du stoppad i en poliskontroll kikar de efter bältet också. En av dotterns bekanta blev stoppad för fortkörning och då blev det böter för bältet också. Summa någonting på 4000:-
Annars är det väl svårt att kolla, de flesta alerta får nog snabbt på bältena om polisen dyker upp.

Nu ska polisen även granska däck mm på de långtradare som krockade på bron i Skåne.

buskörare

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 januari 2013, 12:36:03 PM
Visst görs det kontroller, blir du stoppad i en poliskontroll kikar de efter bältet också. En av dotterns bekanta blev stoppad för fortkörning och då blev det böter för bältet också. Summa någonting på 4000:-
Annars är det väl svårt att kolla, de flesta alerta får nog snabbt på bältena om polisen dyker upp.

Nu ska polisen även granska däck mm på de långtradare som krockade på bron i Skåne.

Fast jag menar ju på buss förstås.

Björn Forslund

Citat från: buskörare skrivet 16 januari 2013, 13:23:11 PM
Fast jag menar ju på buss förstås.

Skulle väl vara i Göteborg då.
Har det förekommit att polis stoppat en buss och kollat att alla är bältade? Nu finns det ju bussar utan bälten i trafik fortfarande, och det verkar ju som det där med bälten är ett slag i luften så länge ståplatser är OK.
Tror att folk akulle bli sura om bussen stoppas och ska kollas igenom, samt ev böter skrivas ut. Polisen blir nog inte populärare av sådant, och det finns nog viktigare saker de bör ägna sig åt.

buskörare

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 januari 2013, 13:51:51 PM
Skulle väl vara i Göteborg då.
Har det förekommit att polis stoppat en buss och kollat att alla är bältade? Nu finns det ju bussar utan bälten i trafik fortfarande, och det verkar ju som det där med bälten är ett slag i luften så länge ståplatser är OK.
Tror att folk akulle bli sura om bussen stoppas och ska kollas igenom, samt ev böter skrivas ut. Polisen blir nog inte populärare av sådant, och det finns nog viktigare saker de bör ägna sig åt.

Jag tror det hänt nån enstaka gång. Annars måste tydligen kontrollen göras under färd, då bälteslagen inte gäller stillastående buss. Så polisen måste åka med i bussen för att det ska ge nått.

Staffan Sävenfjord

Citat från: buskörare skrivet 16 januari 2013, 14:18:42 PM
Jag tror det hänt nån enstaka gång. Annars måste tydligen kontrollen göras under färd, då bälteslagen inte gäller stillastående buss. Så polisen måste åka med i bussen för att det ska ge nått.

Jo, det har gjorts ett par sådana insatser i Västsverige, bland annat på linje 100 mellan Borås och Göteborg. Ett par poliser har alltså gått på bussen och efter cirka 10 minuter har de gett sig till känna och gått runt och kollat bältesanvändningen. De har de hunnit sätta fast ett par stycken, sedan har ju alla tagit på sig bältena. Linje 100 går mellan Borås och Delsjömotet utan stopp, vilket alltså ger cirka 40 minuters oavbruten restid.

Att stoppa en buss och gå in och kolla ger egentligen ingenting eftersom man inte behöver ha bältet på sig när bussen står still. Man kan alltså alltid skylla på att man just tog av sig bältet när bussen stannade vid hållplatsen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jens

Här i Jönköping verkar det också ha förekommit kontroller på länsbussarna enligt arga reaktioner i tidningen. Om jag förstått rätt har ett par civilpoliser klivit på och bett föraren informera om att bälte är obligatoriskt, och observerat användandet under tiden man själv gått och satt sig långt bak. Sen har man stigit av samtidigt med berörda resenärer och tagit böterna då. Instinktivt känns det som att det borde gå att komma undan med att bältet var trasigt och närliggande platser upptagna om om man inte har bussen kvar för kontroll?

Fikman

Men egentligen en rätt tandlös lag.
Krav på vinterdäck på drivaxel...... alltså ska man kunna ta sig rakt framåt i alla lägen även om vägen svänger....
Hur tänkte dom egentligen.

Hade vart bättre haft kravet på både styr och drivaxel, sen skulle dom haft samma kedjekrav som i Norge som allternativ.