Normalgolv till Småland

Startat av Jan, 22 november 2012, 19:06:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Karlssonbuss har beställt 50 stycken Setra 416 och 417UL till sin trafikstart i Kronobergslän. Bussarna kommer att skötas av dotterbolagen Grimslövsbuss, Moheda och Sven Carlsson. Tänk att det finns län som behåller normalgolven, HURRA!!
I branschen i 40 år

Ersa

UL-klassen är ju lågbyggda bussar konstruerade och godkända för landsbygdslinjetrafik i hela EU samt i många svenska län.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 22 november 2012, 19:48:09 PM
UL-klassen är ju lågbyggda bussar konstruerade och godkända för landsbygdslinjetrafik i hela EU samt i många svenska län.

Jo, men det är inte lågentré eller låggolv. Men visst är det bra att det finns län som godkänner Setra UL, bästa bussen jag vet för regionaltrafik.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 november 2012, 21:21:51 PM
Jo, men det är inte lågentré eller låggolv. Men visst är det bra att det finns län som godkänner Setra UL, bästa bussen jag vet för regionaltrafik.

För rullstolar blir det dock ett lyft (hehe!) tack vare rullstolslyften. Man rullar bara på rullstolen på den platta rampen och slipper därmed tvingas rulla upp stolen på lågentrebussarnas kraftigt vinklade ramper, på de hållplatser där 38 cm hög kantsten saknas.

Jo

Ett val som uppskattas på forumet :)

Är det känt vilket fabrikat koncernens 4 dubbeldäckare kommer att ha som ska trafikera Kronoberg.

Bergenga

Det er vel så at etter at kravet om universell utforming på alle busser for linjetrafikk kom, så vil man jo ha tilpasning for de handicappede uansett, så da er det vel også enklere å velge normalgulvbusser.

Og så er det alltid bra med Setra, ja. :)
Mvh.
Øyvind Berg

Måns Johannesson

Citat från: Ersa skrivet 22 november 2012, 22:01:36 PM
För rullstolar blir det dock ett lyft (hehe!) tack vare rullstolslyften. Man rullar bara på rullstolen på den platta rampen och slipper därmed tvingas rulla upp stolen på lågentrebussarnas kraftigt vinklade ramper, på de hållplatser där 38 cm hög kantsten saknas.

Med 38 cm hög kantsten blir det ett bra steg ned i en lågentrébuss (förutsatt att dörrarna går att öppna förstås).

/Måns

Ersa

#7
Citat från: Måns Johannesson skrivet 23 november 2012, 21:24:54 PM
Med 38 cm hög kantsten blir det ett bra steg ned i en lågentrébuss (förutsatt att dörrarna går att öppna förstås).

Tja, 35 cm kanske räcker. Men är kantstenen lägre än så är det inte fråga om något "lågt insteg", utan snarare tvärtom. Och då tycker jag inte att man ska få kalla hållplatsen (eller ens busslinjen) "tillgänglig för rörelsehindrade".
Vad gäller rullstolar kan några få centimeter kantsten göra väldigt stor skillnad för att man ska orka få upp rullstolen i bussen. De som vill kan gärna låna en rullstol och prova att själva rulla upp er i en "lågentrébuss". Jag har gjort det, och det krävs inte speciellt stor skillnad i rampens vinkel för att det ska bli rejält tungjobbat. Att få upp rullstolen på en helt platt rullstolslyft är däremot busenkelt.

Så jag är glad att man i Kronoberg satsar på rätt saker. Bekväma säkra lågbyggda bussar, och säkerligen riktiga tillgänglighetsanpassade hållplatser också.

yngrot

Är Kronoberg ensamma om detta med normalgolv på landsbygdsbussar ?=?   Vissa enstaka linje hos Västtrafik har normalgolv men de är lätträknade ..   Hur höga steg är det in i dessa Setra???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 24 november 2012, 14:49:55 PM
Är Kronoberg ensamma om detta med normalgolv på landsbygdsbussar ?=?   Vissa enstaka linje hos Västtrafik har normalgolv men de är lätträknade ..   Hur höga steg är det in i dessa Setra???

Innanför framdörren på en UL är det två trappsteg på c:a 18 cm vardera om jag minns rätt.

yngrot

Dvs  ungefär samma höjd som podester på en låggolv..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 24 november 2012, 17:25:08 PM
Dvs  ungefär samma höjd som podester på en låggolv..

Visst är det så...

Jo

Vanhool DD till Sven Carlsson/Grimslövsbuss samt 2 Beulas DD till Nilsbuss. 

Är det någon som har uppgift på vad Tingsryds busstrafik beställt? De fick väl trafik med 9 bussar varav en DD.