Busshaveri på RV84

Startat av hisen12, 20 november 2012, 19:36:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Ax

Nyhetstorka eller?

Detta händer ju titt som tätt överallt och blir ju aldrig någon nyhet av.

Haft många bussar som inte startat och jag har aldrig fått vara med i tidningen. :(

Jesper Persson

Citat från: JB92 skrivet 20 november 2012, 19:36:06 PM
Kan detta tänkas vara KR 90?

http://helahalsingland.se/ljusdal/1.5311564-busshaveri-pa-rv-84

Med tanke på tidpunkt och riktning mot Ljusdal så är det sannolikt KR90. Det är en tur som Hudiksvallsgaraget kör. Men jag kan inte svära på det.
Reportern slinter lite på tangenterna dock. Det är ju självklart linje 53 och inget annat.  ;)

Peter Andersson

Citat från: Jesper Persson skrivet 20 november 2012, 23:32:39 PM

Med tanke på tidpunkt och riktning mot Ljusdal så är det sannolikt KR90. Det är en tur som Hudiksvallsgaraget kör. Men jag kan inte svära på det.
Reportern slinter lite på tangenterna dock. Det är ju självklart linje 53 och inget annat.  ;)

Skulle de inte kunna vara KR 104 Ochså då ju denna finns i Hudik. Kan du försöka ta reda på vilket jesper?
MVH Peter
X-Län

Nico

Alltså håller med Björn här... ett fordon fick ett motorstopp och blev tvunget att stanna längs med vägen/linjen. Då denna typ av händelse lär inträffa ett par gånger per dag runt om i landet så undrar även jag vari nyhetsvärdet ligger, blev det kaos i trafiken med timslånga köer eller ledde detta till andra följdproblem för trafiken?!

Att det sedan i notisen står att "den havererade bussen har utgjort ett hinder för passerande trafik under morgonen" blir jag oxå lite fundersam över om det nu var så att trafiken inte påverkades annat än marginellt. Visst står vagnen lite illa till på en landsväg utan vägren och jag vet inte hur det ser ut på platsen, men så svårt kan det väl inte vara för övrig trafik att någorlunda kvickt passera ett stillastående objekt?

Visst får man väl sedan bromsa in och är det högtrafik kanske det blev lite kö fram till platsen pga mötande trafik. Däremot verkar inte vägen vara så livligt trafikerad så det hela känns lite som en variant på att göra berg av sandkorn.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jesper Persson

Nu måste man sätta rv.84 i perspektivet hur stor den är lokalt. Det är huvudleden mellan Hudiksvall och Ljusdal och det går mycket trafik där i topparna och det går mycket tung trafik dygnet runt. Det är också en 90 väg som saknar vägren vilket gör den känslig för störningar. Vi har t ex hållplatser som helt saknar möjlighet att köra åt sidan på längs denna väg.

Jag tror snarare att det satt en reporter, eller någon med kontakter, ombord som blev drabbad av förseningen och såg en "story".

Peter: Har fått bekräftat att det var buss 90.

Ersa

Sen bör man ju ha i åtanke att busshaverier och t.ex missade anslutningar kan vara ytterst ovanliga i vissa delar av landet, medan sådana händelser är såpass mycket vardagsmat att man knappt hinner räkna dem när flera bussar i veckan havererar på andra håll i landet.
Under min gymnasietid i Östersund tror jag att jag på tre år bara såg en enda grön stadsbuss ståendes med varningsblinkers efter en linjesträcka.

Nicklas K

Citat från: Björn Ax skrivet 20 november 2012, 19:39:44 PM
Nyhetstorka eller?
Citat från: Nico skrivet 21 november 2012, 08:02:21 AM
Visst får man väl sedan bromsa in och är det högtrafik kanske det blev lite kö fram till platsen pga mötande trafik. Däremot verkar inte vägen vara så livligt trafikerad så det hela känns lite som en variant på att göra berg av sandkorn.

Är benägen att hålla med er här. Det är en 2-3 km raksträcka där den står, så nån fara utgjorde den inte, kanske ett hinder. Förmodligen passerade reportern eller åkte med i bussen, då ersättningsbussen inte kommit iom att föraren/kollegan sitter kvar .  :D