Huvudmeny

Setra 200-serie

Startat av Peter Öden, 20 november 2012, 11:39:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

På Setras 200-serie har det funnits en mängd olika bokstavskombinationer, t.ex HR, MHU m.fl
Kan någon förklara vad i detalj alla dessa betyder ?

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Tar vi S215 i turistbussutförande som exempel så fanns S215, S215H, S215HD, S215HDH, S215HDS. Skillnaden mellan dessa var i princip golvhöjden. H stod för Hoch (hög), HD för Hochdeck (högdäckad), HDH för högre än högdäckad (Hochdeck Hoch) och HDS för superhög.

Tar vi S215 i linjevagnsutförande fanns bl.a. S215UL och S215HR. UL stod nog för "Überland" och HR för "Hoch Rational", där HR var en kombibuss för linje- och beställningstrafik.

Dubbeldäckaren hette S228DT där D stod för Doppel. T vet jag inte vad det stod för (Turist?).

För kortare bussar fanns även beteckningen HM, där M stod för mittdörr. Det var nog så att bakdörr var standard, varför bussar med mittdörr särskiljdes med ett M.

Sedan fanns nog också HU, där jag vill minnas att U stod för Universal. Det hade väl med utrustningen att göra. En S215HU var nog något enklare i utförandet än S215H.

Allt detta taget fritt ur minnet just nu.

Peter Öden

Hej !

Tack Mats för förklaringen, kom på att det fanns även HMR och HMRI.

Mvh Peter Ö

Trier

Skrev följande inlägg i en tidigare tråd:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=16678.msg116243#msg116243

I begynnelsen fanns S för Setra, till det satte man en siffra som indikerade antal (teoretiskt möjliga) stolsrader i bussen.

Sen för att skilja de olika generationerna från varandra så la man i början till en nolla efter stolsradssiffran, den togs sedan bort och ersattes av en modell-siffra framför stolsradssiffran.

En S8 har t ex 8 stolsrader.
En S140 har 14 rader.
En S217 har 17 rader.

Sen är det bihangen då, en lång lista, jag tar de vanliga:

DT = Dubbeldäckare (Doppelstock Touristik) (4m hög)
H = Hoch = hög, ca 3 m hög
HD = Hochdecker, ännu högre, ca 3,35 m
HDH = Hochdecker Hoch, högre än ännu högre  3,85m
HDS = Hochdecker Super, superhög buss, fast lägre än HDH 3,65m
GT = Grand Tourismo, enklare turistbuss
GTHD = Enklare högbyggd turistbuss
UL = Überlandsbusse, dvs landsortstrafik
I = Internationell
SL = Stadslinjebuss
HM = Högbygge med mellandörr framför bakaxeln

Sen finns det en uppsjö beteckningar till och dessutom ett antal specialvarianter, t e x S250 Special som enkelt uttryckt är en pimpad 215HD.

Dessutom finns det roliga udda bussar, de flesta HDS'er hette t ex 216 (16 rader säten) men det fanns också en 215 HDS, dvs en kombination mellan 215 HDH och 216 HDS. Och så fanns det en ledad HDS som hette SG 221 HDS.

Det finns många sidor på nätet att fördjupa sig i, de flesta iofs på tyska men det finns ju översättningssidor.

MVH

//Mr T

Staffan Sävenfjord

En helt utmärkt sammanfattning.  :) Vill bara förtydliga att 14 rader, 16 rader etc avser det högsta antalet stolsrader som gick att få in i bussen. Bussen kunde alltså beställas med färre stolsrader än 15 men kallades ändå t ex S215HD.


Ersa

Skillnaden mellan HDH och HDS kan enklast förklaras med att HDH är en hög "normalbuss", medan HDS mera påminner om en dubbeldäckare som dock bara har bagagerum istället för passagerarutrymme nertill. Men då föraren sitter på nedervåningen kan det vara svårt att på avstånd se skillnad på en HDS och DT rakt framifrån.

Mats Karlsson

Citat från: Ersa skrivet 20 november 2012, 13:16:33 PM
Skillnaden mellan HDH och HDS kan enklast förklaras med att HDH är en hög "normalbuss", medan HDS mera påminner om en dubbeldäckare som dock bara har bagagerum istället för passagerarutrymme nertill. Men då föraren sitter på nedervåningen kan det vara svårt att på avstånd se skillnad på en HDS och DT rakt framifrån.
Både och...
Det fanns nämligen S215HDS som inte hade passagerarutrymmet framdraget över föraren. Med framdraget passagerarutrymme hette den S216HDS.

Bergenga

Her er en fin side hvor man kan finne alle Setra-modeller og litt info sånn som chassisnummer og sånt:
http://www.esquad.de/vrn/fahrz/vin_setra.html


S215HDS var vel en forgjenger til S215HDH. Både S215HDS og S216HDS ble lansert rundt 1980. S215HDH (og S217HDH) ble lansert som en modell for Nord-Amerika i 1984, og kom til Europa et par år senere, S217HDH så sent som 1995. Det er også derfor den ser litt annerledes ut enn andre Setra-modeller fra den tiden, for den har deler av den amerikanske stylingen.
S250 Special er en S215HD som er stylet for å ligne på den amerikanske versjonen av S215HDH, og førerdøren ble tatt bort på dem. S250 er vel også forløperen til S315GT-HD.
S316HDS er en S216HDS som er stylet på samme måte som S250, i hvert fall med tanke på lyktene.

Litt info om amerikansk S215HDH: http://cptdb.ca/wiki/index.php?title=Setra_S_215_HDH


Det fantes også en S215SL, som var en slags stadsbuss. 4 sånne ble levert til Drammen og Omegn Busslinjer i 1985 og er vel de eneste stadsbuss Setra som er levert i Norge før det kom 4 S415NF til Narvik i 2008.
Mvh.
Øyvind Berg

Trier

Citat från: Mats Karlsson skrivet 20 november 2012, 13:26:07 PM
Både och...
Det fanns nämligen S215HDS som inte hade passagerarutrymmet framdraget över föraren. Med framdraget passagerarutrymme hette den S216HDS.

215HDS var en konstigare skapelse än så. Titta på följande länk:
http://www.autobusi.org/forum/index.php?topic=2053.0

Du ser att chauffören sitter som i en HDH.

HDS är fö 3,65m hög, en dubbeldäckare är 4m. Du sitter högre och kör i DD'n, plus att DD'n har ett betydligt större avstånd mellan de två framrutorna så det syns ganska tydligt skillnad på dem.

Om någon fö sitter på bilder på SG 221HDS så får ni gärna dela med er - väldigt ont om dom!

MVH

//Mr T

Mats Karlsson

Citat från: Trier skrivet 20 november 2012, 20:36:05 PM
215HDS var en konstigare skapelse än så. Titta på följande länk:
http://www.autobusi.org/forum/index.php?topic=2053.0

Du ser att chauffören sitter som i en HDH.

Konstigare? Nej! Mer normalt vill jag säga, eftersom förarplatsen inte behövde sänkas ned så mycket som i S216HDS pga det överskjutnade passagerarutrymmet.

saurer

Hade inte Traveller en 215 HDS
Man ska nog inte glömma den första modellen i 200 serien ,den som bara hette S200

Bergenga

Citat från: Trier skrivet 20 november 2012, 20:36:05 PM
Om någon fö sitter på bilder på SG 221HDS så får ni gärna dela med er - väldigt ont om dom!

Du har kanskje sett disse bildene allerede, men for de som ikke kjenner til SG221HDS så finner man en liten samling bilder av den på Omnibusarchiv.de:
http://www.omnibusarchiv.de/include.php?path=article&contentid=212

Og her fra 2010(?), hvor den kan se ut til å ha blitt husbuss eller noe sånt:
http://www.omnibusarchiv.de/4images/details.php?image_id=768
Mvh.
Øyvind Berg