Skillnad vägmätare @ färdskrivare.

Startat av Johan71, 19 november 2012, 22:15:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan71

Kort fråga, är det tillåtet med differens mellan vägmätaren och färdskrivaren när det gäller bussens totala tillryggalagda körsträvka?

Christer K

Detta kan inte vara rätt, du menar en trippmätare som sitter i färdskrivaren och så har du en digital mätare? Är det fel på färdskrivaren så får man bara köra till verkstad eller beställa tid och köra på intyg att detta ska ordnas snart.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Johan71

Inte riktigt så. Den vanliga mätaren ( alltså kmräknaren som sitter ihop med hastighetsmätaren) visar att fordonet har gått låt oss säga 5000 mil, färdskrivaren i fordonet visar 47000 mil. Färdskrivaren visar det korrekta km ställningen men det gör inte den vanliga kmräknaren. Får det vara så och vad händer om fordonet blir stoppad vid en kontroll?

Björn Ax

Vad jag vet så är det inte olagligt att ändra mätarställning på fordon.

Dock får man inte manipulera färdskrivaren så skulle det vara den som inte stämde så var man nog tvungen att göra något åt det.

Men är det som du skriver bussens mätarställning som inte stämmer så är det nog ingen fara.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Ax skrivet 20 november 2012, 11:05:44 AM
Vad jag vet så är det inte olagligt att ändra mätarställning på fordon.

Dock får man inte manipulera färdskrivaren så skulle det vara den som inte stämde så var man nog tvungen att göra något åt det.

Men är det som du skriver bussens mätarställning som inte stämmer så är det nog ingen fara.

Vad jag hört så slår inte Bilprovningen ned på om bussens vägmätare är i olag. Däremot måste ju mätaren i den digitala färdskrivaren fungera i de fordon som måste ha sådan.

På gamla veteranbussar är det inte ovanligt att mätaren visar helt fel eftersom den blivit nollställd någon gång.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

groenis

Inte ovanligt att fordonets km räknare blir utbytt.
Om det är en analog så sitter det en märkning i närheten av den,
om det är en digital så trycker berörd myndihetsperson ut en remsa och nöjer sig med det.

/Lennart

The Boxer

Finns (fanns) inget krav på vägmätare endast hastighetsmätare. under min tid (länge sedan )på Bilprovningen, skrevs vägmätarställning i stort sett som en upplysning. man noterade vad som stod utan att ifrågasätta 8)