H20A 5382

Startat av Bussmicke, 19 november 2012, 00:49:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Robert Brink

Mycket trevlig buss att köra! Det här var när 515 fortsatte från Odenplan till Västra Skogen.
Tack för bilderna.

//R

K R

Hej!

Trevliga bilder på en särling i SL-trafiken!
Levererad 1977 som H20 5382, en Volvo B58-ledvagn med Van Hool-kaross.
Fick efter brand Säffle-kaross under år 1984 och blev då omlittererad till H20A.

Dessutom lackerad på ett avvikande vis som den endast delade med tre andra vagnar; H2S 6469 och H22 6256 och 6257.
Innebärande den tunna röda randen ovanför fönstren längs sidan.
De tre andra vagnarna hade dock inte den röda kantmålningen ovanför linjenumret i fronten.

mvh K R

groenis

5382
Länge efter branden -83 så hade björken svårt att ta sig men den kom till slut.

Branden började i elskåpet ovanför förarplatsen och spred sig otroligt fort bakåt,
föraren hann rädda kassan samt ropa ut linje och tur nummer samt plats innan han fick kasta sig ur vagnen.

Det brandkåren lyckades rädda var bakstammen är inte säker på om även den byttes när den fick ny kaross?
I annat fall så om bakstammen sparades så blev det den enda Säfflen med Van Hool bakstam.

/Lennart

Wetjo

Åkte förbi branden två ggr, då jag hade "Växthusvarv" på 541 den eftermiddagen...

Micke A

Den stod inklämd nere i Hammarby bra länge 5382 innan man skrotade karossen och skickade bort chassiet till Säffle för ny kaross.
Har någon bild på den när den var nere i Hammarby, tyvärr bara bakstammen.

Stefan P

Hej

Mellan vilka år hade Säffle den svarta grillen, i mitt tycke inte snygg?

mvh Stefan P

Peter Rost

Citat från: Stefan P skrivet 21 november 2012, 17:42:15 PM
Hej

Mellan vilka år hade Säffle den svarta grillen, i mitt tycke inte snygg?

mvh Stefan P

Säffle - svartfront tillvekades 1983-84. Jo, den är stilig. ;)

/Peter

yngrot

Nej den fronten är då inge snygg..  Synd på en Van Hool måste vart ett nerköp och få Säffle på det chassit
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina